چاپ خبــر
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس؛

تحت شعاع قرار گرفتن خودکفایی گندم با قیمت خرید ۱۳۰۰ تومانی/ای کاش پای یک صنعتگر و خودرو ساز در این ماجرا باز بود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه با قیمت خرید ۱۳۰۰ تومانی گندم (اعلام شده از سوی نوبخت) بحث خودکفایی گندم تحت شعاع قرار می گیرد گفت: علاوه بر تأخیر دولت در قیمت خرید تضمینی، این قیمت خرید مزید بر علت شد تا بسیاری از کشاورزان از کشت گندم منصرف شوند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، عباس پاپی‌زاده در گفت وگو با اگری پرس درباره قیمت اعلام شده ۱۳۰۰ تومانی برای نرخ خرید تضمینی گندم  از سوی دولت واکنش نشان داد و گفت: این نرخ نه تنها مقرون به صرفه نیست. بلکه برای کشاورزان سراسر ضرر است.

وی با تأکید بر اینکه مطابق محاسبات انجام شده متوسط قیمت تمام شده فعلی هرکیلوگرم گندم در کشور ۱۴۰۰ تومان به بالا است، افزود: ای کاش پای یک صنعتگر و خودرو ساز در این ماجرا باز بود آن وقت نرخ خرید تضمینی اینگونه به ضرر کشاورزان تعیین نمی شد. این قشر مظلوم و حمایت کننده تولید کشور هستند که دولت با بی توجهی قیمتی را برای خرید محصولات تعیین می کند که کشاورزان دچار ضرر می شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر اینکه نرخ خرید تضمینی ۱۳۰۰ تومانی برای گندم بحث خودکفایی کشاورزان را تحت شعاع قرار می دهد اظهار داشت: خریدهای توافقی و در مواردی خرید‌های تضمینی حتی هزینه‌های تولید کشاورزان را تأمین نمی‌کند و کشاورزان نمی‌توانند سودی از فعالیت خود را در این ارتباط به‌دست آورند تا معیشت خانواده خود را تأمین کنند.

پاپی زاده با بیان اینکه در کشور ما باوجوداینکه منع قانونی برای کمک به کشاورزان وجود ندارد به کشاورزان و بخش کشاورزی کمک لازم نمی‌شود ادامه داد:کشاورزان اروپایی با توجه به یارانه‌هایی که برای تولید محصولات کشاورزی خود دریافت می‌کنند هزینه‌های تولید کمتر و قیمت تمام‌شده پایین‌تری در مقایسه با ما دارند.

وی افزود: ماشینی‌هایی که برای بخش کشاورزی در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود به‌روز است، درحالی‌که در ایران از ماشین‌های کشاورزی دهه ۴۰ و ۵۰استفاده می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: یکی از دلایلی که دولت موظف است در مدت مشخص یعنی بعد از شهریور ماه هر سال قیمت نرخ خرید تضمینی را اعلام کند، تعیین تکلیفی کشاورزان در کشت است. با توجه به اینکه تا کنون دولت به صورت رسمی نرخ خرید تضمینی را اعلام نکرده و از آن طرف قیمت مصوب شورای اقتصاد برای خرید تضمینی مقرون به صرف نیست، پیش بینی می شود تعداد زیادی از کشاورزان امسال کشت گندم نداشته باشند و همین موضوع بحث خود کفایی در گندم را تحت شعاع قرار می دهند.

محمد باقر نوبخت،رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور چند روز گذشته در نشست خبری خود درباره قیمت خرید تضمینی بیان کرده بود:برای افزایش تولید محصولات استراتژیک قول داده‌ایم گندم را از کشاورزان خریداری کنیم؛ بنابراین قیمت این محصول را برای خرید تضمینی از حدود یک‌هزار و ۲۷۰تومان برای سال جاری در هر کیلوگرم به یک‌هزار و ۳۰۰تومان برای سال آینده ارتقا دادیم.

Go to TOP