چاپ خبــر

راهنمای تفسیر آزمایش خون در خانه/«کلسترول»

در این مقاله به بررسی یکی از اصطلاحات پزشکی و تخصصی موجود در آزمایش خون به نام «کلسترول» می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران، کلسترول نوعی لیپید و از دسته چربی‌ها است. وظیفه اصلی آن در بدن محافظت و حفظ استحکام غشاء سلولی است. مقداری از کلسترول در خون وجود دارد و مقداری از آن در کبد و بخشی از آن از طریق غذا خوردن تشکیل می‌شود.

فرآورده‌های گوشتی، حیوانی و لبنی به بدن کلسترول می‌رسانند در حالی که بیشتر فرآورده‌های گیاهی و میوه‌ها کلسترول ندارند.

با وجود اینکه کلسترول برای بدن لازم است اما بالا رفتن سطح آن در خون خطرناک است. در واقع کلسترول غذایی وارد شده به بدن با کلسترول خون مشابه نیست اما می‌توانند بر هم تاثیر بگذارد.

کلسترول وارد شده به بدن جذب روده‌ها، کبد و خون می‌شود. معمولا میزان کلسترول در آزمایش خون همراه با چربی‌های دیگر مانند HDL، LDL و TG اندازه‌گیری می‌شود. به همین دلیل بهتر است 9 تا 12 ساعت قبل از آزمایش خون ناشتا باشید و سطح کلسترول خون نباید در دوران بیماری اندازه‌گیری شود.

میزان طبیعی کلسترول خون از 200 تا 239 میلی‌ گرم در دسی لیتر است اما اگر پایین‌تر از 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد مناسب و طبیعی است. در صورتی که به بیش از 240 میلی گرم در دسی لیتر برسد، بسیار نگران کننده و خطرناک است.

گاهی اوقات به کودکان 9 تا 11 سال یا جوانان 17 تا 21 سال توصیه می‌شود به علت اینکه دارای سابقه خانوادگی این بیماری هستند، آزمایش کلسترول انجام دهند. در این حالت، کلسترول زیر 190 طبیعی، 190 تا 224 مرزی و کمی خطرناک، بیش از 225 میلی گرم در دسی لیتر بسیار خطرناک است.

کلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته قلبی، انسداد عروق کرونل، فشار خون، چاقی، استرس، تشدید بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. کلسترول زیر 100 میلی گرم در دسی لیتر نیز گاهی نگران‌کننده است و نشان از مشکلات کلیوی، سرطان و تغذیه نامناسب یا حتی سوء تغذیه دارد.

البته در دوران بارداری به طور طبیعی میزان کلسترول خون افزایش می‌یابد. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می‌شود که دست کم 6 ماه بعد از تولد نوزاد سطح کلسترول بعد از بارداری خود را اندازه بگیرند.

استعمال دخانیات، افزایش سن، فشار خون، سابقه خانوادگی، سابقه حمله قلبی، دیابت، چاقی، سوء تغذیه، مشکلات کلیوی، اضافه وزن، بارداری، مصرف برخی داروها، مصرف چربی‌های مضر و سبک زندگی نادرست سبب افزایش کلسترول در بدن می‌شود. از جمله داروهایی که سبب افزایش سطح کلسترول خون می‌شوند، مسدود کننده سلول‌های بتا، آنتی بیوتیک استروئید، قرص‌های ویتامین D، ضدبارداری‌ها و اپی نفرین را می‌توان نام برد.

این توضیحات فقط به عنوان یک راهنمای اولیه ارائه می‌شوند تا شما با مکانیسم عمل مواد شیمیایی حمل‌شده در خون بیشتر آشنا شوید. هر گونه تفسیر دقیق نیاز به تداخل و دقت پزشک مورد نظر دارد و برای جزئیات بیشتر حتما باید به پزشک مراجعه شود.

Go to TOP