چاپ خبــر

راهنمای تفسیر آزمایش خون در خانه/«Ferritin»

در این مقاله به بررسی یکی از اصطلاحات پزشکی و تخصصی موجود در آزمایش خون به نام «Ferritin» می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «Ferritin» یا «فریتین» پروتئین ذخیره‌کننده آهن در بدن است. افزایش سطح این ماده در بدن با افزایش سن امری طبیعی است. اگر ذخیره‌های پروتئینی و آهن در بدن فرد کاهش یابد، فریتین نیز کم می‌شود. به طور معمول سطح فریتین بدن با بارداری نیز کم می‌شود. فریتین در خون، بافت‌های بدن، عضلات اسکلتی، کبد و مغز استخوان وجود دارد.

میزان طبیعی فریتین در بدن برای افراد زیر 45 سال 4 تا 104.2 نانوگرم در میلی‌لیتر و برای افراد بزرگ‌تر از 45 سال حدود 4.9 تا 232 نانوگرم در میلی‌لیتر است.میزان طبیعی آن در کودکان 7 تا 140 نانوگرم در میلی‌لیتر است. اندازه‌گیری فریتین خون در بیشتر موارد نیاز به ناشتایی ندارد اما حدود 24 ساعت قبل از آزمایش نباید داروهای حاوی آهن مصرف شود.

در آزمایش فریتین کم‌خونی، میزان آهن ذخیره‌شده در بدن، فقر آهن و بیش از حد بودن آهن مشخص می‌شود. عواملی همچون بیماری کلیوی و التهابی، عفونت، سرطان، هپاتیت، سیروز کبدی، لوسمی، انتقال خون زیاد و مسمومیت آهنی سبب افزایش سطح این ماده در بدن می‌شود. در مقابل، کمبود پروتئین، آهن، انجام دیالیزهای مکرر، خونریزی‌های غیرعادی در دوران اختلالات هورمونی و خونریزی دستگاه گوارش سبب کاهش فریتین خون می‌شود.

به طور کلی، قرص‌های ضدبارداری، مصرف داروهای آهن‌دار، استعمال دخانیات، خونریزی‌های غیرطبیعی به هر دلیلی در بدن، کاهش اکسیژن مورد نیاز خون، کم خونی، مصرف بی‌رویه فرآورده‌های گوشتی، مشکلات قلبی عروقی، اثرهای جانبی داروهای دیگر، سابقه خانوادگی و ارثی و ابتلا به برخی بیماری‌ها سبب به هم خوردن سطح طبیعی فریتین در بدن می‌شود.

این توضیحات فقط به عنوان یک راهنمای اولیه ارائه می‌شوند تا شما با مکانیسم عمل مواد شیمیایی حمل‌شده در خون بیشتر آشنا شوید. هر گونه تفسیر دقیق نیاز به تداخل و دقت پزشک مورد نظر دارد و برای جزئیات بیشتر حتما باید به پزشک مراجعه شود.

Go to TOP