چاپ خبــر
کلید قفل اشتغال معلولان در جیب کیست؟

قانون جذب ۳ درصدی معلولان در ادارات، خاک می‌خورد

تقویم امروز؛ سوم دسامبر، روز جهانی معلولان را نشان می‌دهد. روزی که به واسطه آن باید انسان‌هایی با شرایط خاص جسمی را در کنار خود و در جامعه‌مان بپذیریم. انسان‌هایی که مثل همه آدم‌ها حق زندگی در شهر و دیار خود را دارند.

به گزارش پونه زار به نقل از صاحب نیوز؛ این روزها آمار و ارقام از جمعیت ۳ میلیونی معلولان در کشور ایران خبر می‌دهند که از این تعداد ۲۴۰ هزار نفر آن‌ها در استان اصفهان زندگی‌ می‌کنند.

از آن‌جایی که بهزیستی متولی خدمات رسانی به این قشر است، سهم زیادی از نیازهای این افراد توسط این ارگان تامین می‌شود ولی با توجه به این‌که بودجه، اصلی‌ترین بخش برای رفع نیازهای معلولان است، متاسفانه عدم تامین مورد نیاز آن در سال‌های اخیر موجب بی‌توجهی به امور این قشر شده است.

نبود بودجه و کمبود آن باعث ایجاد ضعف در خدمت رسانی به این افراد شده و آنها با نیازهای فراوانشان تنها گذاشته است.

یکی از مهمترین نیازهای معلولان نه به عنوان قشر ضعیف جامعه بلکه به عنوان قشر توانمند که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، تحصیلاتی و … خوش درخشیده‌اند، اشتغال است.

موضوعی که شاید بتوان آن را فراموش شده توسط مسوولان عنوان کرد. معلول اگر چه دست و پایی برای راه رفتن و دویدن ندارد ولی ذهن و حافظه‌ای توانمند دارد که کار چند انسان سالم را می‌کند و می‌تواند جای خالی دست و پا را برای او پر کند.

و همه این‌ها در حالیست که قانون جذب و استخدام ۳ درصدی معلولان در نهادها و ارگان‌های دولتی چند سالیست تصویب شده ولی متاسفانه این قانون نیز هم‌چون هزاران هزار قانون دیگر قرار است خاک بخورد و اسیر موزه‌ها شود.

مشکل اشتغال معلولان به حدی است که علی اصغر فیاض؛ معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان آن را دغدغه اول و آخر این قشر معرفی می‌کند.

او می‌گوید: اگرچه مشکل آموزشی معلولان تعدیل شده ولی درحال حاضر معضل اصلی و پیش روی معلولان اشتغال است و به دنبال نبود شغل، شرایط تهیه مسکن و ازدواج آنها نیز فراهم نمی‌شود.

فیاض از عدم اجرای قانون جذب ۳ درصد معلولان در ادارات دولتی ابراز گله‌مندی می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه این امر باعث پشت نوبت ماندن و بالا رفتن سن بسیاری از معلولان برای استخدام شده است.

او تصریح می‌کند: متاسفانه به دلیل عدم پرداخت بودجه کامل، معلولان در راستای خوداشتغالی نیز با مشکل مواجه‌اند.

فیاض معتقد است اگر مشکل اشتغال معلولان حل شود، بسیاری از مشکلات دیگر آن‌ها نیز به خودی خود مرتفع خواهد شد.

او مناسب سازی را دیگر مشکل مورد توجه معلولان عنوان کرده و اذعان می‌دارد: اگر چه پیگیری‌های لازم برای این امر شده ولی هنوز به مرحله ایده‌ال نرسیده‌ایم.

بد نیست بدانیم این مشکلات و بسیاری دیگر از آنها باعث خانه‌نشینی معلولان شده و آنها را از حقوق مسلم شهروندی خود محروم کرده است.

از این گذشته این روزها انسان‌هایی که به قول معروف چهار ستون بدنشان سالم است، برای تردد و استفاده از خدماتی که در شهر ارائه می‌شود با مشکل رو به رو هستند، چه برسد به افراد معلول، زیرا پیاده‌روها، وسایل حمل و نقل عمومی، ساختمان‌ها و ادارات دولتی، باجه‌های تلفن، عابر بانک‌ها، پل های عابر پیاده و پارک‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که معلولان برای استفاده از آنها با مشکل جدی روبه رو هستند.

Go to TOP