چاپ خبــر
جوال دوزی برای خودمان؛

فریدونشهر بهشت سرمایه گذاری گردشگری در مرکز کشور

طفل نوپای «گردشگری در فریدونشهر»، سرگردان در این شهرستان رها شده است و هزاران مسافر و گردشگر در ایام تعطیلات بدون دریافت خدمات آن چنانی شهرستان را ترک می کنند. این خدمات رسانی است که از گردشگری یک صنعت پرسود می سازد.

پایگاه تحلیلی خبری پونه زار: یکی از بکرترین و خوش آب و هواترین مناطق مرکزی کشور در فصول مختلف سال به ویژه در زمستان و بهار به لحاظ قرار داشتن در موقعیت جغرافیایی زاگرس مرکزی یا همان زاگرس بلند، شهرستان فریدونشهر واقع در غربی ترین نقطه استان اصفهان و در مرز این استان با دو استان لرستان و چهار محال و بختیاری است.

این شهرستان به لحاظ دور بودن از مرکز و محرومیت های مختلف از جمله محرومیت جاده ای تا چندی پیش کاملا ناشناخته بود و طبیعتش به دور از دسترس گردشگر همچنان زنده و بکر مانده بود تا این که از حدود 15 سال گذشته با شناخته تر شدن زیبایی های این شهرستان رفته رفته خیل گردشگران به سمت این منطقه روانه شدند تا جایی که پیست اسکی فریدونشهر به عنوان تنها پیست اسکی استاندارد استان اصفهان و یکی از جذاب ترین پیست های اسکی کشور راه اندازی شد.

هرچند روز به روز بر آمار گردشگران این شهرستان افزوده شد اما هیچ گونه تدبیر خاصی برای بهره گیری از صنعت گردشگری بعد از گذشت 15 سال از رشد گردشگر در این شهرستان مشاهده نشد و هیچ طرح خاص گردشگری به جز پیست اسکی اجرایی نشد. این در حالی بود که با ورود روز افزون گردشگر به علت آماده نبودن زیرساخت های شهرستان، روز به روز طبیعت خسارت دید و در بسیاری از مناطق زیبایی ها رو به افول رفت و مسئولان حتی حاضر نشدند برای 214 هزار هکتار زیست بوم طبیعی این شهرستان، یک اداره محیط زیست تأسیس کنند.

البته مسئولان استان و کشور از این طبیعت غافل نمانده و طرح های انتقال آب این شهرستان که سرچشمه رودخانه دز و زاینده رود است را کلید زدند و تا جایی پیش رفتند که 53 مزرعه در مرکز شهرستان و چند روستای اطراف آن به کلی خشک شد و کشاورزی که شغل غالب مردم این شهرستان بود کم رنگ شد و بیکاری پررنگ.

ظرفیت عظیم گردشگری این شهرستان هم می توانست موجب اشتغال زایی شود و هم با جذب سرمایه می توانست مقدمات توسعه بیشتر شهرستان و خروج از محرومیت را فراهم کند که این امر از دید مسئولانی که آب شهرستان را خوب دیده بودند غافل ماند و مردم غافل تر از مسئولان.

چندی پیش محسن محمدی، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونشهر، در گفتگو با پونه زار از موافقت اصولی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با 20 طرح گردشگری بزرگ اقامتی شامل ویلا و هتل با تلاش ویژه فرماندار فریدونشهر خبر داد و همچنین از موافقت اصولی با 15 طرح بوم گردی سخن به میان آورد.

سوای از این موضوع که چقدر از این افراد بومی و یا نیازمند شغل هستند، جای امیدواری است که بالاخره افرادی پی به حضور صنعت توریسم در فریدونشهر برده و یکی از دستان این طفل رها شده در این شهرستان را گرفتند. اما ظرفیت عظیم این شهرستان در حوزه گردشگری، بسیار بیشتر از این مقدار است.

ولی جای تأسف است که در داخل شهر، غیر از اقدام شهرداری برای ساخت مهمانسرا و تشکیل یک شرکت تعاونی برای اداره پیست اسکی و چند طرح جرئی بوم گردی، هیچ اتفاق خاص دیگری در رابطه با صنعت گردشگری در فریدونشهر مشاهده نمی شود.

طفل نوپا و ثروتمند گردشگری در فریدونشهر سرگردان رها شده است ولی همچنان حلقه های مفقوده بین صدها و بلکه هزاران جوان بیکار شهرستان و این طفل وجود دارد و حتی همایش کارآفرینی هم نتوانست در این رابطه کاری از پیش ببرد.

عبدالرضا مرشدی پور، مدیر مهمانسرای شهرداری فریدونشهر، در گفتگو با پونه زار از حضور چندین گردشگر خارجی در این شهرستان به منظور اسکی کردن در کوه های مرتفع و پوشیده از برف فریدونشهر در زمستان سال گذشته خبر داد و متذکر شد آوازه فریدونشهر دیگر از مرزهای جغرافیایی کشور هم فراتر رفته است.

سخن از باب معرفی جاذبه های این منطقه نیست اما فقط برای این که تقریب به ذهن در این رابطه صورت بگیرد می توان سربسته گفت غیر از جاذبه طبیعی به عنوان مهمترین جاذبه این شهرستان، جاذبه های تاریخی، ورزشی، اقتصادی و حتی سیاسی در این منطقه می تواند خیل عظیمی از گردشگران را به این شهرستان هدایت کند و موجب ثقیل تر شدن صنعت گردشگری این شهرستان شود.

اما همه این موارد وقتی می تواند در جهت توسعه و پیشرفت شهرستان به کارگیری شود، که اجازه ندهیم آسیبی از این بابت متوجه شهرستان، مردم و هویتمان شود.

انتهای پیام/

  1. مطلب جالبی مطرح شده است ودر خورتوجه از جهاتی :اول بحث حفظ محیط زیست ومنابع طبیعی شهرستان است که بسیار اهمیت دارد ودوم حفظ هویتمان وسوم عدم تارج وفروش املاک باارزش شهرستان به سودجویان و جلوگیری از تصرفات ملکی برای اجاره ناچیز وحفظ بهداشت شهر وشهرستان

Go to TOP