چاپ خبــر
معرفی ترین های 95؛

مهمترین اتفاقات سال 95 در فریدونشهر +عکس و فیلم

مهمترین خبر سال 95، اتفاق فرهنگی سال، سخن سال، طرح عمرانی سال، کشفیات سال و غیره را در این خبر مشاهده کنید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، چند ساعتی بیشتر از سال 95 باقی نمانده است و این سال هم همچون هزاران و بلکه میلیون ها سال سپری شده دیگر با تلخی ها و شادی هایی همراه بود. در این نوشتار مهمترین رویدادهای سال 95 را گردآوری کرده ایم.

*مهمترین خبر سال: کاوش های باستان شناسی

خبری که در ابتدا به علت رسانه ای نکردن توسط ارگان مربوطه با وجود پراکندگی سریع، به تلّی از شایعات و اعتراضات و حساسیت ها تبدیل شد و بیشتر مردم آن را با جدیت پیگیری می کردند؛ کاوش های باستان شناسی در پنج کیلومتری غرب این فریدونشهر. مجوز این کاوش ها در چاهی واقع در منطقه ای موسوم به «دره چاه» با ارائه شواهدی توسط یک گروه غارنورد و به خواسته ایشان آذرماه توسط پژوهشکده باستان شناسی کشور صادر شد و پس از 42 روز تلاش در شرایط سخت آب و هوایی، بدون حصول نتیجه پایان یافت و معمای این چاه همچنان پنهان ماند.

 

*مرد سال: شهید امنیت

شهید انتظامی استوار یکم مهدی محمدی، مأمور فریدونشهری گشت کلانتری ۱۷ اصفهان، هفدهم بهمن ماه در درگیری مسلحانه با سارق بانک مسکن ملاصدرا به ضرب گلوله به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام، با حضور خیل عظیمی از مردم منطقه تشییع و در زادگاهش در روستای دهسور به خاک سپرده شد.

 

 

*مهمترین طرح اجرایی سال: بازسازی بزرگترین روستای پشتکوه فریدونشهر

خانه های قدیمی و غیرایمن روستاهای منطقه پشتکوه فریدونشهر در معرض خطرات طبیعی همچون ریزش کوه قرار داشته و عملیات مهار این خطر، سال هاست با درنظر گرفتن شرایط سخت دسترسی به منطقه و نبود بودجه و امکانات کافی، بر روی زبان ها می چرخد. تا این که خردادماه اولین قدم عملی در روستای کلوسه به عنوان پرجمعیت ترین روستای پشتکوه فریدونشهر برداشته و ۶۰ واحد مسکونی به منظور بازسازی، تخریب شد.

بعد از شش ماه با پایان یافتن فصل کاری در منطقه با همت فرمانداری فریدونشهر و با همکاری ادارات و نهادهای مختلف این طرح نتیجه داد و سقف 90 درصد از خانه های تخریب شده زده شد و روستاییان در این خانه ها ساکن شدند. در طول اجرای این طرح مسئولان مختلف کشوری و استانی از این طرح بازدید کردند.

 

*سخن سال: اعتراض نماینده، قول استاندار، توصیف فرمانده و انتقاد فرماندار

دوست داشتیم در پایان سال سیاهه این قسمتمان بسیار پرتر بود اما شاید جز آن چه این جا می آید چند کلامی بیشتر لایق این بند نبود.

سخن سال به فریاد حق طلبی اکر ترکی، نماینده مردم در مجلس، در حضور محمدعلی طرفه، معاون عمرانی استاندار، و چند دیگر از مسئولان استانی و مسئولان شهرستان در مراسم افتتاح ساختمان آب منطقه ای فریدونشهر در دهه فجر اختصاص دارد. این سخنان نماینده به خاطر کوتاهی استانداری در حق مردم منطقه در حضور فردی ایراد شد که 18 ماه پیش کلنگ انتقال آب به مزارع خسارت دیده از تونل چشمه لنگان را زده بود و قول تأسیس بند خاکی برای مهار آب های روستای نهضت آباد را داده بود که هیچ کدام اجرایی نشد. ترکی بر نمایشی بودن این افتتاحیه و به فکر مردم نبودن مسئولان معترض بود.

سخن سال همچنین به سخنان رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، در جلسه شورای اداری فریدونشهر در چهرم شهریور ماه اختصاص پیدا می کند که گفت: «مشکلات اجرایی، مالی و ارضی طرح‌های اشتغال‌زایی فریدونشهر را به طور ویژه حل خواهیم کرد.»

سومین سخن سال متعلق به توصیف سردار مجتبی فدا، جانشین فرماندهی سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان، از مردم فریدونشهر در مراسم تودیع و معارفه فرمانده ناحیه مقاومت بسیج فریدونشهر بود که گفت: «مردم فریدونشهر چیزی برای دفاع از اسلام، نظام و انقلاب کم نگذاشته اند.»

این سخن ناصر اسدی، فرماندار فریدونشهر، هم شایسته انتخاب به عنوان سخن سال بود که به یکی از موانع توسعه شهرستان اشاره دارد: «تنگ‌نظری برخی مدیران ارشد استان مانع جذب سرمایه‌گذار در فریدونشهر است.»

 

*جهاد سال: اردوهای سازندگی بسیج

صدها نفر در قالب گروه های بسیج سازندگی در بهار و تابستان سال 95 وارد مناطق محروم شهرستان فریدونشهر شدند و تنها برای رضای خدا به فعالیت های عمرانی و فرهنگی در این مناطق پرداختند. از جمله خدمات این گروه های جهادی می توان به آبرسانی به مردم روستای هیران در منطقه ونیزان با حفر چاه، لوله گذاری و نصب موتور دیزلی، احداث سرویس های بهداشتی و حمام در منطقه ونیزان و روستای دستگرد، دیوارکشی رودخانه مصیر، احداث خانه برای نیازمندان در روستای دستگرد، تعمیرات و زیباسازی مدارس مختلف در سطح شهرستان، کمک در برداشت محصول به خانواده های کم توان، لای روبی قنوات در روستاهای مختلف، بوته کاری کرفس در روستای سرداب، احداث و تکمیل مسجد روستاهای بهرام آباد، بُندر، پشندگان، تهلگی، کولاب، دستگرد و غیره را نام برد.

 

*کشف سال: کشف سفال های هفت هزار ساله

مردادماه خبری منتشر شد که می تواند بابی در عرصه توسعه شهرستان و تاریخچه تمدن فریدونشهر باز کند. با تلاش های باستان شناس میراث فرهنگی فریدونشهر، تکه سفال هایی مربوط به هفت هزار سال پیش در تپه های تاریخی این شهرستان کشف شد. این تکه سفال های منقوش و غیرمنقوش شامل تکه های ظروف، لوله های سفالی و غیره بوده و برای ثبت ملی شدن تپه های تاریخی فریدونشهر به منظور حفاظت و مطالعات بیشتر بر روی آن ها به کار می رود. این مطالعات با رفتن این کارشناس از میراث فرهنگی فریدونشهر، با کندی مواجه شد.

 

*مهمترین اتفاقات ورزشی سال: برگزاری مسابقات قهرمانی اسکی کشور در پیست فریدونشهر

مسابقات قهرمانی اسکی آلپاین کشور اسفندماه با حضور تیم های 12 استان کشور و بزرگان ورزش اسکی از جمله رئیس فدراسیون این ورزش زمستانی به مدت چهار روز در پیست اسکی فریدونشهر برگزار شد. در این مسابقات، شش عنوان قهرمانی نصیب اسکی بازان فریدونشهری تیم استان اصفهان شد.

همچنین صعود تیم فوتسال پیشروان فریدونشهر در لیگ آسیاویژن به لیگ برتر استان هم اتفاق مهم ورزشی سال 95 بود.

 

*شغل سال: کشاورزی

سال آبی 94-95 سال خوبی برای کشاورزان و باغداران بود، به نحوی که درختان مثمر از محصول باکیفیت و باکمیت بالایی برخوردار بودند. علت این امر پراکندگی مناسب بارش های بهاری و میزان مجموع بارش های این سال آبی عنوان شد.

 

*کمبود سال: تسهیلات سفر

با وجود این که سال هاست خیل گردشگران در فصول زمستان، بهار و تابستان به سمت فریدونشهر روانه می شوند اما تاکنون هیچ کس برای بهره گیری از این فرصت برای توسعه و پیشرفت شهرستان، مسیری ترسیم نکرده است و آن را به منصه ظهور نرسانده. اوج این افسوس در تعطیلات عید فطر امسال رقم خورد که ده ها هزار گردشگر برای استفاده از مواهب طبیعی به این شهرستان سفر کردند ولی هیچ برنامه ای برای ساماندهی ایشان به منظور تمرکز در نقاط مشخص شده طبیعت به منظور حفاظت از منابع طبیعی و کسب درآمد از صنعت گردشگری، تدارک دیده نشده بود.

 

*قدم سال: گرفتن موافقت اصولی طرح های بزرگ گردشگری

با پیگیری های فرمانداری فریدونشهر موافقت اصولی 15 طرح بزرگ اقامتی-تفریحی-گردشگری در این شهرستان گرفته شد. در صورت اجرایی شدن این طرح ها، صنعت گردشگری شهرستان به لحاظ درآمدزا شدن، وارد فاز جدیدی خواهد شد.

 

*محرومیت سال: حمل بیمار روستایی بر روی دست در میان کولاک و برف شدید

زن بیمار کلوسه ای که نیاز فوری به پزشک و عمل جراحی پیدا کرده بود به سبب بسته بودن گردنه کلوسه در اثر برف و کولاک، بر روی دستان مردان این روستا در میان برف و کولاک مسیر چند کیلومتری تا رسیدن به آمبولانس را طی کرد. نمایش همدلی اقوام فریدونشهری آن جا معنا پیدا کرد که پرستارانی که برای حمل این بیمار مأمور شده بودند برای رساندن خود به بیمار، با وجود کولاک شدید و مشخص نبودن راه، جان خود را به خطر انداخته تا خود را به بیمار رسانده و بیمار را به موقع به بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) فریدونشهر رساندند.

 

*حرکت سال: برداشت گل محمدی و زرشک در فریدونشهر

همت یک کشاورز فریدونشهری در کاشت، داشت و برداشت گل محمدی و کشاورزی دیگر در کاشت، داشت و برداشت زرشک در فریدونشهر که هر دو برای اولین بار انجام می شد و ثابت کرد کشاورزی فریدونشهر می تواند برای تولید محصولات با صرفه اقتصادی بیشتر، مورد اقبال واقع شود. حبیب اله رحیمی در مزارع فریدونشهر با کاشت گل محمدی و ابوالفضل احمدی بنه کمری در مزارع بنه کمر با کاشت زرشک نشان دادند ظرفیت اشتغال در فریدونشهر همچنان در بخش کشاورزی فراهم است.

 

*رسانه سال: معرفی پونه زار در صدا و سیما

پایگاه تحلیلی خبری پونه زار فرودین ماه به سبب معرفی یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان فریدونشهر در شبکه اصفهان معرفی شد.

 

*فراموش شده سال: هشت ماه حقوق عقب مانده وزارت راه

حقوق کارگران و راهداران وزارت راه و شهرسازی در حالی از هشت ماه پیش تاکنون پرداخت نشده است، که مدیران و معاونین این وزارت خانه همه حقوق و مزایای خود را به موقع دریافت کرده اند. مسأله ای که خارج از دایره عدالت است.

 

*تصاویر تاسف انگیز سال: از بین بردن منابع طبیعی

تصاویر نابودی منابع طبیعی، چیدن گیاهان خاص شهرستان توسط گردشگران و بریدن درختان قهستجان با مجوز شهرداری تصاویر تأسف باری بود که در سال 95 منتشر شدند.

 

*اتفاق فرهنگی سال: ترجمه قرآن کریم به زبان گرجی

سال 95 سال ترجمه قرآن کریم به فصیح ترین شکل ممکن به زبان گرجی توسط امامقلی باتوانی، محقق و مترجم فریدونشهری، بود. این ترجمه زیر نظر مرکز ترجمه قرآن کریم و هشت سال به طول انجامید. این کتاب تیرماه در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در تهران رونمایی شد.

 

انتهای پیام/

  1. باسلام وعرض صمیمانه ترین تبریکات فرا رسیدن سال جدید به همه همشهریان عزیزم ودست اندرکاران سایت ارزشمند پونه زار که به اذعان دست اندرکاران مطبوعاتی استان ازموفق ترین سایتهای استانی وحتی جهانی درسال گذشته بوده است صمیمانه ازهمه شما تشکر وقدردانی می کنم.

  2. زمان انتخابات شورای شهر است. کاش خدمات و تلاش شبانه روزی شورای شهر در چهار سال گذشته را نیز قرار میدادید تا مردم برای ۸ سال دیگر باز آنها را انتخاب کنند.

  3. نوروز گفت:

    باتشکروعرض تبریک سال جدید به سایت محبوب شهرمان لطفاً اوقات شرعی شهرمان راهم به روزبنویسید هنوز یک ساعت عقبید.ببخشید ….ها……

Go to TOP