چاپ خبــر
یک کارشناس ارشد ژئوتکنیک خبر داد؛

هشدار کم آبی با وجود بارش‌‌های زیاد در فریدونشهر

بارانی بودن بیشتر نزولات آسمانی در شهرستان فریدونشهر موجب نگرانی شده است چراکه بیشتر آب حاصل از بارش باران به صورت روان آب از طریق مسیل ها و رودخانه ها از منطقه خارج می شود، در حالی که ذخایر برف کوهستان به مرور زمان با ذوب شدن می تواند سفره های آب زیرزمینی را تغذیه کرده و مانع پایین رفتن سطح آن ها و خشک شدن چشمه ها شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، محمدرضا یبلویی، کارشناس ارشد ژئوتکنیک، در گفتگو با پونه زار اظهار کرد: با وجود نزول قابل توجه باران در سال زراعی جاری که از ابتدای مهرماه 95 محاسبه می شود، به دلیل این که عمده این بارش ها به صورت باران بود، پیش بینی می شود در اواخر تابستان و در فصل پاییز برای تأمین آب روستاهای شهرستان با مشکل مواجه شویم.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان فریدونشهر تصریح کرد: آب باران بعد از رسیدن به زمین عمدتا به صورت روان آب وارد مسیل ها و رودخانه ها شده و به سمت نقاط پایین دست جاری و از منطقه خارج می شود و با توجه به این که مقداری از این آب به بخار تبدیل می شود، تنها کمتر از 50 درصد این بارش ها در خاک نفوذ کرده و سفره های آب زیرزمینی را تغذیه می کند.

وی ادامه داد: در پی بارش باران، سطح آب سفره های آب زیرزمینی بالا آمده و موجب جاری شدن چشمه ها می شود تا این که به مرور با خالی شدن آب این منابع زیرزمینی، رفته رفته آب چشمه ها کم تر شده و در نهایت به سمت خشک شدن یش می روند.

این کارشناس ارشد ژئوتکنیک افزود: اما در صورتی که بارش های یک سال زراعی در منطقه به صورت برف باشد، این نزولات آسمانی به جای جاری شدن به صورت روان آب و خارج شدن از منطقه، در کوهستان ها و ارتفاعات باقی مانده و همزمان با ذوب شدن، آب حاصل از آن به صورت مداوم و پیوسته سفره های آب زیرزمینی را تغذیه می کنند و اجازه نمی دهند سطح آب این مخازن زیرزمینی بعد از مدت کوتاهی به پایان رسیده و بنابراین در تمام سال چشمه ها به قوت خود باقی خواهند ماند و با کم آبی و خشکسالی مواجه نخواهند شد.

رئیس آبفار فریدونشهر یادآور شد: در سال زراعی گذشته (95-1394) با وجود بارش های نسبتا خوب اما عمدتا بارانی، از مردادماه آب چشمه لنگان به شدت کاهش پیدا کرده و برای تأمین آب شرب مجتمع روستایی قلعه سرخ با مشکل مواجه شدیم و در صورتی که بارش های پاییزه رخ نمی داد، حتی تأمین آب شرب مرکز شهرستان نیز با مشکل روبرو می شد.

وی راه حل شرایط کنونی و مقابله با پدیده خشکسالی برای تأمین آب شرب مورد نیاز شهرستان را احداث استخرهای ذخیره آب در بالادست قنوات، چاه های آب شرب و حتی چشمه ها ولو با پمپاژ آب دانست و خاطرنشان کرد: با این کار می توان آب شرب مورد نیاز برای قنات، چاه و یا چشمه را ذخیره کرد.

 

  1. نصرت اله تواضع گفت:

    درود بر اقای یبلویی و صراحت بیان نظر ایشان!
    خوشحالم که پس از سال ها یک نفر مسؤل در دستگاه مرتبط بدور از عافیت طلبی های مرسوم
    حقیقت را بر زبان آورد ه است. تواضع

  2. بنه کمری گفت:

    جهت عملیاتی این راهکارآقای مهندس یبلویی”احداث استخرهای ذخیره آب” نیاز به چند مدیر پر جر بزه داریم که بتواند از استان بودجه بگیرد

  3. همشهری
    ای کاش این آقا از تنگه دو کشان برای آب شرب روستاها برداشت می نمودند و این همه خط انتقال بی جهت اجرا نمکردند و هزینه ها ی مازدا بردوش دولت( البته طراحان این طرح ) نمی گذاشتند چرا که با برداشت آب از تنگه دو کشان هم لوله گذاری خط انتقال کاهش پیدا میکرد و هم هزینه تعمیر و نگهداری بعد از اجرا کمتر بود.چرا که چشمه لنگان کفاف شهر فریدونشهر را می دهد و جهت آبرسانی روستاها منابع دیگر که هم نزدیکتر و کم هزینه تر بودند

  4. صبح صادق گفت:

    يه راه كم هزينه تر و بدون مشكلات فني هم وجود داره و آن اينكه دعا كنيم خداوند بارش در فريدونشهر را به صورت برف نازل كنه !!!!! البته دعاي ما گنهكاران دير تر مستجاب ميشه بايد بندگان صالح … دعا كنند

Go to TOP