چاپ خبــر

پای آنفلوانزای مرغی به فریدونشهر باز شد

بعد از گذشت ماه ها از انتشار بیماری آنفلوانزای مرغی در استان اصفهان، در حالی که با گرم شدن هوا این بیماری در حال از بین رفتن است، اکنون موارد شیوع آن در فریدونشهر مشاهده شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، در حالی که با فراگیر شدن بیماری آنفلوانزای مرغی (آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان) در استان اصفهان، شهرستان فریدونشهر تاکنون از انتشار این بیماری مصون مانده بود، طی هفته گذشته مواردی از ابتلای به این بیماری در روستای بهرام آباد این شهرستان مشاهده شد.

جالب تر این که ورود آنفلوانزای مرغی در حالی در شهرستان فریدونشهر اتفاق افتاده است که با گرم شدن هوا و اقدامات کنترلی شبکه دامپزشکی استان اصفهان، این بیماری در این استان تقریبا کنترل شده و در حال از بین رفتن بود چرا که ویروس آنفلوانزای مرغی با سرما سازگار است و با گرم شدن هوا به خودی خود از بین می رود.

عامل شیوع این بیماری در روستای بهرام آباد، خرید مرغ زنده از افراد دوره گرد که از استان های همجوار وارد شهرستان شده بودند، عنوان شده است که قبلا خودداری از این کار توسط شبکه دامپزشکی به مردم تذکر داده شده بود.

شبکه دامپزشکی شهرستان فریدونشهر با مشاهده نشانه های آنفلوانزای مرغی در بهرام آباد و اطلاع از شیوع آن در روستا، به سرعت وارد کار شده و نسبت به معدوم سازی تمام پرندگان خانگی این روستا برای جلوگیری از انتشار این بیماری اقدام کرد.

بیماری آنفلوانزای مرغی جزء معدود بیماری های مشترک بین حیوان و انسان است که با رعایت نکات اولیه ای همچون خودداری از خرید پرنده های زنده از دوره گردها و جلوگیری از تماس پرندگان بومی با پرندگان آزاد و آب و غذا و ترشحات آن ها قابل پشیگیری است.

از علایم این بیماری در پرندگان می توان به تورم سر و تاج، کاهش اشتها، ترشحات بینی، سرفه، مشکل در راه رفتن، تیره شدن تاج و ریش، افت تخم گذاری و مرگ ناگهانی اشاره کرد.

انتهای پیام/

Go to TOP