چاپ خبــر

سه علت اصلی بروز سکته قلبی

دبیرعلمی کنگره خدمات آزمایشگاهی ایران، پرهیز از استعمال دخانیات، افزایش فعالیت بدنی و کاهش کالری مصرفی را از راهکارهای مهم پیشگیری از سکته‌ های قلبی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مهر، دکتر رضا محمدی گفت: قلب یک عضو عضلانی حیاتی است که مسئولیت به حرکت در آوردن خون در سیستم عروقی بدن را بر عهده دارد و این فعالیت را به‌ شکل موثر تا آخر عمر انجام می‌دهد. بدیهی است کوچک ‌ترین اختلال در این روند ممکن است عوارض جدی برای فرد به همراه داشته باشد.

وی افزود: بیماری های قلبی متعددی وجود دارند که شایع‌ترین آنها شامل بیماری های عروق قلبی هستند که ممکن است به سکته‌های قلبی منتهی شوند.

محمدی ادامه داد: سکته‌های قلبی حاصل انسداد یک یا چند چند شریان (رگ تغذیه‌کننده) قلبی هستند که خود معمولا نتیجه افزایش ضخامت و سختی دیواره عروق شریانی به دلیل رسوب ترکیبات لیپیدی و به‌ خصوص کلسترول در دیواره شریان به وجود می‌آید.

دبیر علمی دهمین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران، با عنوان این مطلب که بیماری شریان‌های قلبی یک بیماری مزمن است، افزود: این بیماری از ابتدای زندگی آغاز شده و به تدریج پیشرفت می‌کند تا اینکه نهایتاً با کاهش قابل‌توجه قطر داخلی این شریان‌ها، خونرسانی به بافت قلب مختل شده و به دلیل عدم تأمین نیازهای غذایی و اکسیژنی قلب، عوارض بیماری به شکل درد قفسه سینه و سکته قلبی نمایان می‌شود.

محمدی گفت: تاکنون عوامل متعددی شناسایی شده‌اند که سبب تسریع در روند تنگ‌شدن شریان‌های قلبی می‌شوند که مهمترین آنها شامل افزایش لیپیدهای (چربی‌های) خون، به‌ویژه کلسترول، تری‌گلیسرید و LDL، افزایش گلوکز خون یا دیابت، افزایش فشار خون، استعمال دخانیات، چاقی و کم‌ تحرکی هستند. از این رو، برای پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی لازم است این عوامل خطر برطرف و یا تحت کنترل قرار گیرند.

وی افزود: برخی عوامل خطر سکته‌های قلبی با شیوه زندگی افراد ارتباط دارند. نوع تغذیه، میزان فعالیت بدنی و استعمال دخانیات از علل اصلی سکته‌های قلبی در افراد دارای رژیم غذایی پرکالری (به‌خصوص حاوی مقادیر زیاد کربوهیدرات و چربی‌ها) ، کم تحرک و سیگاری است. پرهیز از استعمال دخانیات، افزایش فعالیت بدنی و کاهش کالری مصرفی از راهکارهای مهم پیشگیری از سکته‌های قلبی هستند.

محمدی تاکید کرد: یکی از یافته‌های مهم در بررسی دیواره عروق افراد مبتلا به تنگی شریان‌های قلبی، رسوب ترکیبات لیپیدی و به‌خصوص کلسترول و LDL است. این در حالی است که HDL به عنوان یک عامل بازدارنده، مانع رسوب LDL و کلسترول در دیواره عروق می‌گردد و یک اثر حفاظتی در برابر ایجاد تنگی‌های عروق دارد.

دهمین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران، از ۳۱ فروردین تا سوم اردیبهشت ۹۶ در محل سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار می شود.

Go to TOP