چاپ خبــر

«استامینوفن» کدئین دار یا ساده مصرف کنیم؟

افرادی که یبوست دارند. افرادی که احتمال وابستگی به کدئین دارند. افرادی که دوره پس از درمان ترک اعتیاد را می‌گذارنند و افرادی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند که احتمالا این داروها با کدئین تداخل دارند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، یک داروساز در گفتگو با راديو سلامت گفت: قرص سرماخوردگي علاوه بر استامينوفن، داروي ضد حساسيت و ضد احتقان هم دارد و افراد بهتر است مرتب فشارخون را اندازه گيري كنند زيرا اثر داروي فشارخون را كم مي كند.

دكتر نوشين محمد حسيني با بيان اين مطلب افزود: اگر شما 1 ، 2 و 3 روز استامينوفن مصرف كرديد و سردردتان بهتر نشد و دليل سردردتان را نمي دانيد بايد به پزشك مراجعه كنند. مشكل ديگر اين است كه وقتي شما مسكن را بي رويه مصرف مي كنيد ممكن است علائم يك بيماري را پوشش دهيد.

وي با اشاره به تفاوتهاي استامينوفن كدئين دار با نوع ساده آن ادامه داد: ما در علم داروسازي، اصطلاحي داريم به نام سي نرژيسم يا هم افزايي برخي داروها يك تاثير خودشان دارند و در كنار داروي ديگر اثرشان بيشتر مي شود.

محمد حسيني در ادامه بيان كرد: به طور نمونه استامينوفن ساده 325 ميلي گرم يك اثر درماني دارد وقتي به آن 10 ميلي گرم كدئين اضافه شود اثر اون 325 ميلي گرم بسيار زياد مي شود؛ و اگر ما بر اثر بيشتر استامخينوفن نياز داريم؛ اما نخواهيم از دوز بيشتر استامينوفن به علت سميت كبدي استفاده كنيم، در اين موارد از استامينوفن كدئين دار استفاده مي كنيم و اين در هنگام دردهاي شديدتر استفاده مي شود.

وي اظهاركرد: استامينوفن كدئين دار otc نيست؛ ولي استامينوفن ساده دارويotc است. به علت اينكه مصرف كدئين براي بسياري از افراد مضر است.

اين داروساز در پاسخ به اين پرسش كه چه افرادي نبايد از كدئين استفاده كنند؟، گفت: افرادي كه يبوست دارند. افرادي كه احتمال وابستگي به كدئين دارند. افرادي كه دوره پس از درمان ترك اعتياد را مي گذارنند و افرادي كه از داروهاي خاص استفاده مي كنند كه احتمالا اين داروها با كدئين تداخل دارند.

وي در ادامه تاكيد كرد: در بيماراني كه شيمي درماني مي شوند پزشك ممكن است ترجيح دهد از استامينوفن 500 ميلي گرم استفاده كند ولي از استامينوفن كدئين دار استفاده نكند.

محمد حسيني ادامه داد: استامينوفن كدئين دار ممكن است روي ديد فرد، رانندگي كردن، كار با دستگاه هاي دقيق، اثر گذار باشد. مصرف بي رويه و بدون حساب آن ممكن است وابستگي ايجاد كند.

اين داروسار در پايان اين برنامه راديويي اظهارداشت: برخي از مسكن ها سميّت كبدي دارند و برخي از آنها سميّت كليوي دارند. بنابراين هنگام مصرف مسكن ها، اگر امكان مراجعه به پزشك نداريد حتي الامكان با داروساز مشورت كنيد و اگر بيماري زمينه اي داريد مثلا بيماري هاي قلبي، كليوي يا كبدي هنگام خريد داروotc با دارو ساز مشورت كنيد.

انتهای پیام/

Go to TOP