چاپ خبــر
دبیر اجرایی همایش مطرح کرد؛

فریدونشهر آماده برگزاری اولین همایش ملی نقش گیاهان دارویی در اقتصاد مقاومتی

همایش ملی نقش گیاهان دارویی در اقتصاد مقاومتی با توجه به ظرفیت بالا و قابل توجه این شهرستان در پرورش گیاهان دارویی و از طرفی نیاز شهرستان به این مبحث برای توسعه و پیشرفت در دانشگاه پیام نور فریدونشهر برگزار می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، اولین همایش ملی نقش گیاهان دارویی در اقتصاد مقاومتی بعد از قریب سه سال تلاش دکتر ظهراب اداوی، ریاست دانشگاه پیام نور فریدونشهر، امروز و فردا (6 و 7 اردیبهشت) در این دانشگاه برگزار می شود.

در آستانه برگزاری این همایش، آمادگی دانشگاه برای برگزاری بزرگترین رویداد علمی شهرستان فریدونشهر را از اداوی، دبیر اجرایی این همایش، جویا شدیم.

– پونه زار: تصمیم برگزاری این همایش چگونه گرفته شد؟

– بسیاری از دانشگاه های استان هر ساله همایش هایی پیرامون یک رشته خاص برگزار می کنند که این امر علاوه بر اعتبار بخشیدن به دانشگاه در آن رشته خاص، موجب پیشرفت های چشمگیر علمی در آن مورد می شود. اما دانشگاه پیام نور فریدونشهر با وجود گذشت حدود 0 سال از تأسیس آن تاکنون محور برگزاری چنین همایش هایی نبوده است.

بنابراین ما تصمیم گرفتیم با توجه به ظرفیت بالا و قابل توجه این شهرستان در پرورش گیاهان دارویی و از طرفی نیاز شهرستان به این مبحث برای توسعه و پیشرفت، همایش ملی نقش گیاهان دارویی در اقتصاد مقاومتی را رقم بزنیم و ان شاءالله هر ساله این همایش را با محوریت دانشگاه پیام نور فریدونشهر برگزار خواهیم کرد و به نوعی کانون برگزاری همایش های گیاهان دارویی در کشور، از این پس دانشگاه پیام نور فریدونشهر خواهد بود.

ما در سال 91 هم همایش توسعه پایدار شهرستان را در سطحی پایین تر برگزار کردیم که از آن جا که حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی یکی از مؤلفه های توسعه پایدار است می توان گفت همایش نقش گیاهان دارویی در اقتصاد مقاومتی در جهت همان همایش قرار دارد.

– پونه زار: از آمادگی دانشگاه برای برگزاری این همایش بفرمایید.

– ما از اسفندماه گذشته کمیته اجرایی همایش را با حضور مسئولان ادارات شهرستان و معاونت فرمانداری برگزار کردیم و با توجه به اهمیت این همایش در توسعه شهرستان علاوه بر برنامه ریزی اسکان مهمانان، کارهای اجرایی را نیز در قالب زیرکمیته هایی به ادارات واگذار کردیم که شامل کمیته برپایی نمایشگاه و غرفه ها با محوریت اداره صنعت، معدن و تجارت، کمیته فرهنگی با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیته محیط زیست با محوریت اداره محیط زیست فریدونشهر می شود.

– پونه زار: چه تعداد مقاله تاکنون برای دبیرخانه این همایش ارسال شده است و نحوه ارائه این مقالات در همایش چگونه خواهد بود؟

– تاکنون بیش از 80 مقاله برای دبیرخانه ارسال شده است که برترین این مقالات که 30 درصد از آن ها را شامل می شود به صورت شفاهی توسط ارائه دهند مقاله ایراد شده و مابقی توسط سایت پونه زار و همچنین در قالب پوستر و لوح فشرده در اختیار ارگان های مربوطه و مردم قرار خواهد گرفت.

– پونه زار: با توجه به این که سوای از توهمات اشتغال زایی به وسیله کارخانجات مختلفی که طی سال های گذشته به مردم گفته و اجرا هم نشده است، شما حرکتی را آغاز کردید که به طور واقع بینانه ظرفیت اشتغال و توسعه شهرستان را داشته و متقابلا شهرستان هم از ظرفیت آن برخوردار است، برای تداوم این حرکت و این استارت آپ چه برنامه ای دارید؟

– وظایف دانشگاه در سه حیطه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی خلاصه می شود. این همایش در حیطه پژوهشی دانشگاه با گردهمایی پژوهشگران بستر تبادل اطلاعات و رشد علمی در این زمینه را فراهم می آورد. ولی با وجود این که اکثر همایش ها بعد از برگزاری به پایان می رسند دبیرخانه این همایش در دانشگاه پیام نور فریدونشهر دایمی بوده و تعطیل نخواهد شد و این ارتباط بین پژوهشگران به عنوان مروجین بهره برداری اصولی از گیاهان دارویی استمرار خواهد داشت چرا که هم شهرستان خیلی نیازمند این موضوع است و هم گیاهان دارویی و اقتصاد مقاومتی هر ساله موضوعیت دارند.

دانشگاه پیام نور فریدونشهر هم به عنوان پیشتاز این موضوع و به عنوان عضوی از دانشگاه های کارآفرین نسل سوم با احداث سوله ای در محوطه دانشگاه، در فاز اول کارگاه فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی و در فاز دوم کارگاه اسانس گیری عرقیجات گیاهی را راه اندازی خواهد کرد.

– پونه زار: آن چه در رابطه با رشد و توسعه شهرستان با بهره گیری از رشته گیاهان دارویی مد نظر شما بوده، چیست؟

– مسئله مهم و کلیدی در توسعه حفظ محیط زیست، مراتع و جنگل هاست. ما معتقدیم گونه های گیاهی در مراتع و جنگل ها باید به عنوان بانک ژن حفظ شود تا هم جلو انقراض و از بین رفتن این گونه های ارزشمند گرفته شود و هم کارکردهای زیست محیطی خود همچون ذخیره آب، جلوگیری از فرسایش خاک و غیره را انجام دهند. بنابراین ما باید بذرهای قابل کشت این گیاهان را تولید و در باغات و مزارع آن ها را کشت کرده و از آن ها بهره برداری کنیم.

در این رابطه لازم به ذکر است عدم تعادل دام و مرتع طی سال های گذشته منابع طبیعی ما را با خطر جدی مواجه کرده است که با توجه به وجود گونه های در حال انقراض گیاهان در شهرستان فریدونشهر، باید دستگاه های متولی در چارچوب قانون با قدرت جلو این تهدید بزرگ زیست محیطی بایستند.

– پونه زار: چه شخصیت هایی در همایش حضور پیدا می کنند؟

– دکتر احمد اکبری قائم مقام ریاست دانشگاه پیام نور، دکتر محمد کریمی معاون پژوهشی و فن آوری دانشگاه پیام نور، و دکتر علی رحیمی خواه صاحب نظر در طب سنتی و اسلامی، مهمانان ویژه این همایش هستند.

همچنین از 24 مدیرکل استان اصفهان برای حضور در این همایش دعوت به عمل آمده است و اعضای هیئت علمی چندین دانشگاه بزرگ کشور و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سراسر کشور هم در این همایش حضور خواهند داشت.

– پونه زار: در پایان اگر مطلبی در مورد همایش قابل ذکر است بفرمایید.

– از همه کسانی که در برگزاری همایش ما را حمایت و یاری کردند تشکر می کنیم و انتقاد داریم از دو دانشگاه مادر استان اصفهان یعنی دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی که با وجود این که اعضای هیئت علمی این دو دانشگاه عضو کمیته علمی همایش بودند، اما این دو دانشگاه حاضر نشدند نه تنها به صورت مادی بلکه به شکل معنوی ما را حمایت کنند. همچنین انتقاد داریم از شرکت های دارویی سطح استان که حاضر به همکاری و حمایت مادی یا معنوی از این همایش نشدند.

انتهای پیام/

Go to TOP