چاپ خبــر
به بهانه هفته بسیج سازندگی؛

میلیاردها تومان خدمات عمرانی اردوهای سازندگی بسیج به مناطق محروم فریدونشهر در سال گذشته

در سال گذشته 15 گروه جهادی با بیش از پانصد نفر بسیجی در شهرستان فریدونشهر به فعالیت های بدون مزد عمرانی، خدماتی، پزشکی و فرهنگی از دیوارکشی رودخانه و تعمیر خانه های نیازمندان تا ساخت مساجد پرداختند. ارزش ریالی فعالیت های عمرانی انجام شده تنها در سال 95 میلیاردها تومان برآورد می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، همزمان با حذف «جهاد سازندگی» در سال 1379، گروه هایی از جوانان انقلابی کشور با توجه به وضعیت بد و محرومیت بالای بسیاری از مناطق کشور، در حرکتی خودجوش و در قالب گروه هایی به سمت روستاهای محروم کشور رفته و با اخلاص خویش بدون دریافت مزد شروع به انجام فعالیت های عمرانی کردند.

*شروع اردوهای جهادی

در سال 1379 بلافاصله بعد از روی کار آمدن مجلس ششم، دولت وقت به ریاست جمهوری محمد خاتمی لایحه تلفیق دو وزارتخانه «جهاد سازندگی» و «کشاورزی» را به مجلس فرستاد و این لایحه به تصویب مجلس ششم رسید. کشوری با 97 هزار و 581 پارچه آبادی که محرومیت به ارث برده از رژیم شاهنشاهی را یدک می کشید و هنوز جنگ تحمیلی و مشکلات اقتصادی را پشت سر نگذاشته بود که توسط کسانی که بعدها در سال 88 مشخص شد دشمنان این ملت هستند، فرمان امام خمینی(ره) زیر پا گذاشته شده و جهاد سازندگی هم که به آبادانی روستاها می پرداخت، حذف شده بود.

خبر به راه افتادن گروه های مردمی سازندگی به گوش رهبر معظم انقلاب رسید و با استقبال ایشان روبرو شد تا جایی که که پیام بسیج سازندگی به قاطبه جوانان کشور داده شد. ایشان در 31 شهریور 89 در دیدار با جهادگران فرمودند: «درسال ۷۹ گزارش این حرکت زیبا و پرشکوه به ما رسید و منجر شد به این که پیام بسیج سازندگی به قاطبه جوانان کشور داده شود. یعنی این یک حرکت خودجوش مردمی است درست مثل جهاد سازندگی در آغاز انقلاب. جهاد سازندگی هم همینجور بود.»

اکنون سالانه صدها هزار نفر برای این منظور هجرت کرده، به شهرها و روستاهای محروم کشور رفته و در قالب اردوهای جهادی به اندازه وسع خود به رایگان در زمینه های عمرانی، فرهنگی، آموزشی، خدماتی و غیره به عمران و آبادانی روستاها می پردازند.

گروه های جهادی دانشجویی یا غیردانشجویی بعد از انتخاب یک منطقه به ناحیه مقاومت بسیج آن منطقه مراجعه کرده و عرصه فعالیت خود اعم از عمرانی، خدماتی، فرهنگی و غیره را مشخص می کنند. ناحیه مقاومت بسیج که قبلا از طریق مردم، فرماندهان پایگاه ها و دهیارها مشکلات مختلف هر روستا را احصا کرده است، با توجه به عرصه فعالیت گروه جهادی، روستاهای قابل فعالیت و نیازمند را به ایشان معرفی کرده و این گروه جهادی است که محل خدمت را انتخاب می کند.

*اردوهای جهادی در شهرستان فریدونشهر

شهرستان فریدونشهر در غربی ترین نقطه استان اصفهان با دارا بودن 103 روستا در یکی از صعب العبورترین مناطق کشور از وضعیتی با بالاترین درجه محرومیت در کشور رنج می برد. علل مختلفی در تشدید و تمدید این محرومیت مؤثر بود. عللی همچون نداشتن جاده، زمستان های سخت همراه با بارش برف سنگین و غیره.

سخت تر از همه، این منطقه محروم در استانی قرار داشت که به بهره مندی شهره بود و کسی فکر نمی کرد در مرکز کشور و آن هم در یک استانی فوق صنعتی به نام اصفهان با دارا بودن کارخانجات فراوان و بزرگی همچون فولاد مبارکه، سیمان سپاهان، پتروشیمی اصفهان و غیره منطقه ای با این میزان محرومیت وجود داشته باشد. در زمانی که تنها رسانه کشور تلویزیون، رادیو و تنها چند روزنامه مرکزی بود، مدیران و مسئولان بعضاً نالایقی هم که در شهرستان و استان متصدی بودند نتوانستند و نخواستند صدای محرومیت این مردم را به گوش دیگران برسانند.

سرانجام در سال 1384 اولین گروه جهادی قدم به این منطقه محروم و دست نخورده گذاشت. محرومیتی باورنکردنی که هر گروه جهادی آن را می دید معمولا سال های بعد نیز به این شهرستان می آمد؛ از وزوه در پشتکوه دوم گرفته تا تهلگی در دهستان عشایری. آن قدر محروم که بعضی روستاها حتی راه دسترسی هم نداشتند.

این حضور مصادف شد با آغاز دولت نهم که به اعتراف همگان خدمات فراوانی برای مناطق توسعه نیافته و قشر ضعیف جامعه ارائه کرد. یک نمونه از این خدمات، 90 کیلومتر زیرسازی و آسفالت جاده اصلی روستاهای پیشکوه، پشتکوه اول و پشتکوه دوم بود. اتفاق مبارک و بی نظیری که باعث سهولت رفت و آمدها و حمل و نقل تجهیزات به این مناطق بکر و کمتر دیده شده بود. این رفت و آمدها خبر شدت محرومیت این مناطق را به دیگر گروه های جهادی رساند و گروه های جهادی بیشتری را در ایام تعطیلات تابستان به سمت این شهرستان کشاند.

*اردوهای سازندگی در سال 95 چقدر به پیشرفت و آبادانی فریدونشهر کمک کردند؟

15 گروه جهادی در سال گذشته شامل گروه های شهید بهشتی اصفهان، شهید عابدی درچه، حیدر کرار، قرارگاه جهادی نجف آباد، ناحیه مقاومت بسیج مبارکه، گروه دانشجویی ناحیه امام رضا(ع) اصفهان، بسیج مهندسین، بسیج پزشکان، بسیج منابع طبیعی، حوزه امام حسین(ع) فریدونشهر، حوزه امام سجاد(ع) فریدونشهر، حوزه امام حسن(ع) برف انبار، حوزه خواهران حضرت زینب(س) و حوزه بسیج دانش آموزی در شهرستان به سازندگی پرداختند که برخی از این گروه ها در سال 95 بیش از پنج ماه در مناطق محروم فریدونشهر خدمت رسانی کردند.

احداث و تکمیل خانه نیازمند در دستگرد، دیوار رودخانه مصیر، استخر و شبکه لوله کشی آب شرب در ونیزان، مسجد پشندگان، مسجد بهرام آباد، مسجد بُندر، مسجد کولاب، مسجد تهلگی، پایگاه بسیج بهرام آباد، حفر چاه آب و نصب پمپ دیزلی در ونیزان، احداث سرویس های بهداشتی عمومی و 247 متر مربع نقاشی، طراحی و زیباسازی مدارس از کارهای عمرانی گروه های جهادی در روستاهای فریدونشهر تنها در سال 95 بود.

همچنین در این سال تحت عنوان اردوهای جهادی در فریدونشهر بوته کاری کرفس در مراتع پشتکوه، مشاوره پزشکی و غربالگری در روستاهایی همچون تنگستان و خوشمیوه، لای روبی قنوات در چندین روستا و کمک به افراد کم توان در برداشت محصول توسط بسیجیان انجام شده است.

علاوه بر این کارهای عمرانی و خدماتی در روستاهای مصیر، چقا، خویگان، بزمه، چغیورت، نهضت آباد و بهرام آباد فعالیت های فرهنگی و تربیتی خاص صورت گرفته و گروه های جهادی پزشکی و دندانپزشکی در همه 31 روستای پشتکوه دوم به خدمات پزشکی رایگان از جمله اهدای 150 عینک رایگان بعد از اپتومتری بیماران و توزیع مسواک رایگان پرداختند.

ارزش ریالی طرح های عمرانی، خدماتی و پزشکی انجام شده توسط گروه های جهادی در سال گذشته در فریدونشهر چندین میلیارد تومان تخمین زده می شود و برای تقریب ذهن تنها اسکلت فلزی مسجد روستای پشندگان که به رایگان توسط گروه جهادی حیدر کرار انجام شد، یکصد و 30 میلیون تومان هزینه در برداشت.

این گروه های جهادی تلاش می کنند در این فعالیت ها ابتدا نیاز مردم به این خدمات را مشاهده می کنند و بعد با همکاری خود مردم و با درگیر کردن مردم این روستاها به فعالیت بپردازند.

همه این خدمات مربوط به اردوهای جهادی بسیج است و علاوه بر این خدمات، نیروهای مختلف سپاه پاسداران از سپاه سد گرفته تا لشکر هشت نجف اشرف خدمات ارزنده ای در سطح شهرستان با هدف محرومیت زدایی داشته اند که از آن جمله می توان کمک در بازسازی روستای کلوسه را نام برد.

انتهای پیام/

  1. مگر نه اینکه بودجه اصلی ان از بیت المال است لذا بوجه انرا دولت تامین میکند و همه روستائیان از بسیج که اجرا کننده و دولت هم که تامین کننده بودجه است تشکر میکنند .

    • تامارا گفت:

      خیر. بسیجیان که دستمزدی نمی گیرند و هزینه مصالح هم غالبا توسط مردم و خیران تامین می شود . بعدشم شما فکر می کنی اگر دولت می خواست خرج کنه و برای روستائیان بودجه بده دیگه می ذاشت بسیج بیاد جلو ؟

  2. reza گفت:

    خدا خیرشون بده

  3. علي اصغر كريمي گفت:

    جهاد سازندگي معجزه انقلاب اسلامي براي ملت ايران بود . اين نهاد مثل ناقه حضرت صالح براي مردم موجب خير و رحمت بود.

Go to TOP