چاپ خبــر

پیش بینی مشارکت پیش از 72 درصد واجدین شرایط طبق نظرسنجی‌ها/ نتیجه انتخابات در مرحله اول مشخص می‌شود

وزیر کشور با بیان اینکه تا دیروز نظرسنجی‌های معتبر مشارکت 72 درصدی را پیش‌بینی کرده‌اند، گفت: در یکی دو روز آینده این رقم افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت: با توجه به انصراف‌ها و ائتلاف‌هایی که صورت گرفته پیش‌بینی ما این است نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در مرحله اول مشخص می‌شود و دیگر نیازی به مرحله دوم نیست.

وزیر کشور با بیان اینکه تا دیروز نظرسنجی‌های معتبر مشارکت 72 درصدی را پیش‌بینی کرده‌اند، گفت: در یکی دو روز آینده این رقم افزایش می‌یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: حدود یک و نیم میلیون نفر عوامل اجرایی و نظارتی، 350 هزار نفر عامل امنیتی، 70 هزار بازرس، 64 هزار شعبه و حدود 100 هزار نفر نماینده فرمانداران برای برگزاری انتخابات پیش بینی شده است.

رحمانی فضلی افزود: ما کاملا آماده برگزاری انتخابات هستیم و هیچ دغدغه‌ای در این زمینه نداریم.

وی یادآور شد: در این دوره به نمایندگان کاندیداها در شعبه اخذ رای اجازه داده شده تا پایان شمارش آرا و تجمیع حضور داشته باشند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در این دوره از انتخابات تخلفات 63 درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: این تخلفات اکثرا به انتخابات شوراها باز می‌گردد و مربوط به تبلیغات زودرس، تخلفات رسانه‌ای و شکایت نامزدها از یکدیگر بوده است.

وی همچنین ادامه داد: برای اطمینان از صحت روند رای‌گیری در هر شعبه یک بازرس در نظر گرفته‌ایم و به نامزدها هم گفته‌ایم آنها می‌توانند نماینده‌ای در هر شعبه تا مرحله تجمیع آرا داشته باشند. در هر شعبه یک بازرس، دو نماینده فرمانداری، یک نماینده از هر نامزد و تعدادی از نمایندگان شورای نگهبان و هیات نظارت مجلس خواهیم داشت.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه اگر تخلفی یا اشکالی در هر شعبه پیش آمد همانجا باید به آن رسیدگی فوری شود، افزود: البته گزارشی از آن تهیه شود و به شورای نگهبان و فرمانداری ارسال می‌شود.

وی در مورد تامین امنیت انتخابات یادآور شد: مسوول انتظامات و امنیت شعب نیروی انتظامی است و براساس برآورد وزارت کشور نیروی انتظامی و ستاد کل به 160 هزار نیاز بود که نیروی انتظامی 120 هزار نیرو را تامین کرد و 40 هزار نیرو نیز از بسیج و سپاه تامین شد اما مسوول انتظامات نیروی انتظامی است.

رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه 200 میلیون تعرفه به چاپ رسیده و به سراسر کشور ارسال شده است، خاطرنشان کرد: 14 مورد علائم رمزی در تعرفه‌ها ایجاد شده، بانک ملی نیز تعرفه‌ها را چاپ کرده و تعرفه‌ها از همان کاغذهای تراول تهیه شده است و با توجه به این تمهیدات امکان تولید یا تکثیر تعرفه‌ها وجود ندارد. در حال حاضر نیز تعرفه‌ها در قرنطینه قرار دارد.

به گفته وزیر کشور، 63 هزار و 429 شعبه اخذ رای و 14 هزار صندوق سیار برای انتخابات در نظر گرفته شده است.

وی آوردن شناسنامه برای رای دادن را الزامی دانست و گفت: براساس کد ملی افراد آنها احراز هویت می‌شوند ولی به شناسنامه هم نیاز است. استفاده از شماره ملی این احتمال که فردی در چند محل رای بدهد را به صفر می‌رساند زیرا فرد وارد شعبه می‌شود ابتدا از طریق سیستم احراز هویت می‌شود و اگر یک بار رای داده باشد مشخص می‌شود.

رحمانی فضلی همچنین در مورد تامین امنیت انتخابات تصریح کرد: کمیته امنیت ستاد انتخابات از شش ماه قبل تشکیل شده و دستگاه‌های امنیتی، انتظامی، نظامی، صداوسیما و قوه قضاییه که عضو این کمیته هستند هر روز جلسه دارند. ما تاکنون شاهد کوچکترین مشکل در حوزه امنیتی نبوده‌ایم. برای روز جمعه هم تمهیدات خاصی داریم از جمله افزایش تعداد نیروها و رصد لحظه‌ای شرایط کشور. از مردم هم می‌خواهیم با نیروی انتظامی همکاری خوبی داشته باشند و هرگونه اطلاعاتی که به دست می‌آورند در اختیار ما قرار دهند.

وزیر کشور ادامه داد: مردم از طریق رادیو به اطلاعیه‌های ستاد انتخابات کشور گوش دهند چون بازار شایعات داغ می‌شود و تهدیدات احتمالی در فضای مجازی نیز افزایش می‌یابد. از مردم همچنین می‌خواهم روز جمعه اول وقت پای صندوق بیایند تا در ساعات پایانی با ازدهام جمعیت روبه‌رو نشویم. از نامزدها هم می‌خواهم که هواداران خود را کنترل کنند. در مجموع در یک ماه گذشته مساله خاص امنیتی برای انتخابات نداشته‌ایم.

رحمانی فضلی در مورد تبلیغات انتخابات گفت: به لحاظ شکلی مشکلی در تبلیغات به وجود نیامد اما به لحاظ محتوا نامزدها صحبت‌هایی مطرح کردند که این صحبت‌ها معیار خوبی برای ارزیابی مردم است. یکی از نگرانی‌ها برای تبلیغات فضای مجازی بود که شورای عالی فضای مجازی به وزارت کشور و وزارت ارتباطات ابلاغ کرد دستورالعملی برای رصد و کنترل فضای مجازی تهیه کنند که این اقدام انجام شد و هماهنگی خوبی شکل گرفت. تبلیغات با کمترین هزینه انجام شد و تعطیلی در شبکه‌های مجازی نداشته‌ایم البته تخلفات انجام شده را به قوه قضاییه ارجاع دادیم.

وی خاطرنشان کرد: با شروع تبلیغات انتخابات شوراها تخلفاتی انجام گرفت از جمله پلاکاردها در جاهایی نصب شد که ممنوع بود که ما هم تذکر دادیم البته نیت ما این نیست که نشاط سیاسی جامعه کم شود و تا جایی که تبلیغات هزینه‌ای برای رقیب نداشته باشد یا عفت عمومی را دچار خدشه نکند سختگیری نکرده‌ایم. راه‌اندازی کارناوال‌ها نیز ممنوع است که در این زمینه تذکر هم داده‌ایم. یک مورد تقاضا برای راه‌اندازی کارناول بود که با آن موافقت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: مردم نباید به آمار و اطلاعات فضای مجازی و حقیقی توجه کنند. بیش از 95 درصد نظرسنجی‌ها ساختگی است و مردم نباید به آن توجه کنند. گفته‌اند شنبه سالنی تهیه کرده‌اند تا در آنجا جشن پیروزی بگیرند. به همه تذکر داده‌ایم که این کارها را نکنند. مردم به اطلاعیه‌های وزارت کشور توجه کرده و آن را مبنا قرار دهند.

رحمانی فضلی در مورد نحوه اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: قانون انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید نتیجه یک باره به وسیله وزیر کشور اعلام شود و اعلام این آمار مقطعی نباشد. روند کار اینگونه است که آمار از تک تک شعبه‌ها جمع می‌شود و اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت آن را امضا می‌کنند سپس یک نسخه برای شورای نگهبان و وزارت کشور می‌آید که این آمار تطبیق داده شده و تجمیع می‌شود و سپس شورای نگهبان و وزارت کشور آن را امضا می‌کنند و وقتی همه آمار نهایی شد، وزیر کشور آن را اعلام می‌کند اگر هم اختلافی پیش آمد مبنا صورتجلسه شعبه‌هاست. ان‌شاءالله هم هیچ مشکلی نخواهیم داشت و هماهنگی با شورای نگهبان را انجام داده‌ایم. اعلام نتایج احتمالا یکی دو روز یعنی شنبه و یکشنبه به طول می‌انجامد.

وزیر کشور در پایان گفت: به همه استانداران گفته‌ام فردا به تهران بیایند تا نظرات شورای نگهبان و وزارت کشور را جویا شوند. ما به هیچ‌وجه برای اعلام نتایج صحت و دقت را فدای زمان نمی‌کنیم.

منبع: فارس

Go to TOP