چاپ خبــر

رشد ۲۳ درصدی مراجعه برای سقط جنین

بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، ۱۲ هزار و ۲۸۱ نفر در سال ۹۵ برای دریافت مجوز سقط جنین درمانی به ادارات پزشکی قانونی در سراسر کشور مراجعه کردند که نسبت به سال ۹۴، حدود ۲۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مهر، همه ساله تعدادی از متقاضیان سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی در کشور مراجعه می‌کنند که ضمن بررسی شرایط و مدارک پزشکی برای تعداد قابل توجهی از آنان مجوز سقط صادر می‌شود. در سال گذشته نیز تعداد کل متقاضیان سقط جنین درمانی که برای دریافت مجوز به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند، 12 هزار و 281 نفر بود که تعداد این افراد در مقایسه با سال قبل از آن 23.4 درصد افزایش یافت.

از کل مراجعین سقط درمانی در سال گذشته هشت هزار و 537 نفر حائز شرایط دریافت مجوز سقط جنینن درمانی تشخیص داده شدند و برای آنان مجوز صادر شد که نسبت به سال قبل از آن تعداد مجوزهای سقط جنین درمانی صادر شده 19.8 درصد بیشتر شده است.

بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، از کل افرادی که در سال گذشته متقاضی دریافت مجوز سقط درمانی بودند، برای دو هزار و 642 نفر به دلیل نداشتن شرایط لازم مجوز صادر نشد و یکهزار و 102 نفر بعد از نخستین مراجعه درخواست خود را پیگیری نکردند.

همچنین بر اساس آمارهای موجود در سال 1394، استان‌های تهران با دو هزار و 71 مراجعه (یکهزار و 145 مجوز)، خراسان رضوی با یکهزار و 154 مراجعه (966 مجوز) و خوزستان با یکهزار و 90 مراجعه (911) مجوز بیشتر آمار متقاضیان سقط جنین درمانی را داشته‌اند.

استان‌های سمنان با 102 مراجعه (60 مجوز)، ایلام با 108 مراجعه (40 مجوز) و خراسان جنوبی با 121 مراجعه (77 مجوز) کمترین آمار متقاضیان سقط جنین درمانی را در سال گذشته داشتند.

بر اساس این گزارش، مجوز سقط درمانی بر اساس ماده واحده قانون سقط جنین درمانی مصوب سال 1384 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن بر عهده  سازمان پزشکی قانونی کشور است و بر اساس آنچه در قانون مورد تأکید قرار گرفته تنها در صورت داشتن شرایط خاص برای مادر باردار صادر می‌شود که مهم‌ترین آن سن بارداری کمتر از 19 هفته است.

به بیان دیگر اگر سن باردای از 19 هفته گذشته باشد به دلیل ولوج روح (زمان دمیدن روح) در جنین، امکان صدور مجوز سقط به هیج وجه وجود نخواهد داشت. علاوه بر سن بارداری باید وجود ناهنجاری در جنین که بعد از تولد موجب حرج مادر شود و یا بیماری مادر به نحوی که ادامه بارداری برای او خطر جانی به همراه داشته باشد توسط سه پزشک متخصص به تأیید برسد تا پزشکی قانونی نسبت به صدور مجوز اقدام کند.

بنابراین، این تصور که تمام ناهنجاری‌های موجود در جنین و یا هر بیماری مادر به صدور مجوز سقط می‌انجامد تصوری کاملاً نادرست است زیرا تنها ناهنجاری‌های جنینی که موجب حرج مادر شود و یا بیماری‌هایی که  در صورت ادامه بارداری برای مادر خطر جانی به همراه داشته باشد به صدور مجوز منجر خواهد شد.

Go to TOP