چاپ خبــر
مشتریان در انتظار نتیجه انتخابات؛

بازار خودرو در کما/طلسم رکود با نتیجه انتخابات می‌شکند؟

در حالی که کمتر از چهار روز به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی‌مانده، بازار خودرو اصفهان بیشتر در رکود فرو رفته و خرید و فروش لاک پشتی و به سختی انجام می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایمنا، در حال حاضر بازار خودرو به رسم هر ساله و تا حدودی نیز متاثر از انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری، در رکودی سنگین به سر می‌برد. رکودی که از ابتدای امسال بر بازار خودرو اصفهان سایه افکنده، جدای از فصلی بودن به انتخابات پیش‌رو نیز بی‌ارتباط نیست و این موضوع نیز بر کاهش خرید و فروش اثر گذاشته است.

بنابراین پیش‌بینی‌ نمایشگاه‌داران خودرو اصفهان این است که رکود بازار خودرو تا زمان اعلام نتایج همچنان برقرار باشد.

در این شرایط، احتمالا برای بخشی از مشتریان این پرسش مهم پیش آمده که خرید خودرو در شرایط فعلی به صلاح است یا باید آن را به بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری موکول کنند؟

در پاسخ به این پرسش برخی کارشناسان معتقدند در حال حاضر که بازار در رکود به سر می‌برد، وقت مناسبی برای خرید است و نمی‌توان در انتظار کاهش قیمت پس از انتخابات، نشست. این دسته از کارشناسان بر این باورند که پس از برگزاری انتخابات حتی ممکن است شرکت‌های خودروساز داخلی اقدام به ارسال درخواست افزایش قیمت محصولات خود کرده و شورای رقابت نیز با آن موافقت کند.

هر چند انتخابات موجب شده که مشتریان در بلاتکلیفی به سر ببرند، اما آغاز ماه رمضان و بعد این رخداد سیاسی موجب تداوم رکود بازار خودرو خواهد شد؛ چراکه به‌طور معمول مشتریان در ماه رمضان تمایلی به خرید و فروش خودرو ندارند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بازار خودرو تا اواخر خرداد ماه جنب‌وجوشی نداشته باشد.

آن طور که فعالان بازار خودرو می‌گویند، در حال حاضر بعید به ‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها سایه رکود از سر آن برداشته شود. به اعتقاد برخی کارشناسان، پس از انتخابات قرار بر ارزان شدن خودروهای تولید داخل نیست و حتی احتمال افزایش قیمت نیز وجود خواهد داشت.

با این اوصاف، احتمال افزایش قیمت خودرو پس از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت، مردود نبوده و این موضوع می‌تواند به ضرر مشتریانی که خرید را به بعد از انتخابات موکول کرده‌اند، تمام شود.

در حال حاضر به گفته رییس شورای رقابت، خودروسازان فعلا درخواستی برای افزایش قیمت محصولات خود ارائه نکرده اند، هرچند البته به واسطه اجرایی کردن مجوزهای قبلی، قیمت محصولات شان را بالا برده‌اند.

*تعیین سرنوشت رکود بازار خودرو در انتخابات دوازدهم

رئیس انجمن خودرو نیرو محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در پاسخ به اینکه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم چه تاثیری بر رکود بازار خودرو اصفهان خواهد داشت، گفت: این انتخابات نه تنها بر بازار خودرو بلکه بر تمام صنایع و واحدهای تولیدی تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد و اینکه کدام یک از کاندیداها منتخب شود نیز بسیار حائز اهمیت است.

ابراهیم احمدی با بیان اینکه چنانچه دولت فعلی فرضا” موفق به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نشود در رکود هستیم، اظهار داشت: پس از منتخب ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت ماه با تغییر دولت فعلی و انتخاب فرد دیگر طی دو تا سه ماه کسی به فکر تولید نخواهد بود.

وی ادامه داد: در این شرایط دولت فعلی باید تمام اختیارات را به فرد منتخب بسپارد و افراد دیگر هم که روی کار بیایند تا بتوانند یک تیم مثلثی شوند ۶ تا ۷ ماه بازار خودرو را از دست می‌دهیم و همچنان در رکود خواهیم ماند.

رئیس انجمن خودرو نیرو محرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در پاسخ به اینکه اگر تغییری در انتخابات ایجاد شود از طلسم حاکم بر رکود بازار خودرو خارج می‌شویم، افزود: پیش بینی این موضوع بسیار سخت است، اما به هر شکل مسیری هست که این قطار در پیش دارد.

وی پیرامون اینکه آیا طی ۴ سال فعالیت دولت یازدهم در بازار خودرو شاهد تحولات خاصی بوده‌ایم، یادآور شد: زیرساخت‌ها نسبت به ۳ تا ۴ سال گذشته محکم‌تر شده و احتمالا با انتخاب دولت فعلی مسیر، مسیری هموارتری باشد.

احمدی در خصوص اینکه با روی کار آمدن دولت دوازدهم خرید و فروش در بازار خودرو به حالت طبیعی خود باز می‌گردد یا خیر، افزود: انتخابات دوازدهم بر سرنوشت بازار خودرو بسیار اثرگذار است و امیدواریم شاهد رونق باشیم.

*عدم تمایل مشتریان به خرید و فروش خودرو قبل از انتخابات

معاون اتحادیه خودرو استان اصفهان گفت: بازار خودرو اصفهان از ابتدای سال جاری همچنان در رکود فصلی به‌سر می‌برد.

حمید قندی با تاکید بر اینکه معمولا مشتریان قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری تمایلی به خرید و فروش خودرو از خود نشان نمی‌دهند، اظهار داشت: ماه رمضان نیز که از اوایل خرداد آغاز می‌شود، روی رکود بازار خودرو بی‌اثر نخواهد بود.

وی پیرامون اینکه بی‌رونقی بازار خودرو اصفهان تا ۲ ماهه آینده به همین منوال ادامه داد، افزود: احتمالا با برگزاری انتخابات در پایان اردیبهشت که تا حدی در این رکود اثر گذاشته و پس از ماه مبارک رمضان شاید مرداد ماه بتوانیم شاهد رونق بازار خودرو باشیم.

*عدم تاثیر انتخابات پیشرو بر افت تقاضای بازار خودرو

با وجود اینکه برخی تحلیلگران بازار بر تاثیر انتخابات پیش رو بر بلاتکلیفی و افزایش رکود در معاملات اظهار نظرهای متفاومتی را مطرح می‌کنند، اما رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو معتقد است که شرایط کنونی چندان تفاوتی با سال‌های گذشته نداشته و همه ساله در آغار بهار، بازار خودرو با کاهش تقاضا مواجه است هر چند در این میان متقاضیان واقعی نیز اقدام به خرید می‌کنند و بخشی از این جریان ناشی از تبدیل خودرو به کالای مصرفی است.

به گفته سعید موتمنی با وجود چنین شرایطی، بازار خودرو طی هفته اوایل اردیبهشت تاکنون، همچنان با درصدی افت قیمت در برخی از خودروهای داخلی روبرو شده ضمن اینکه در تعدادی از خودروها نیز تغییر چندانی را در بازار شاهد نیستیم و بر خلاف روند ماه گذشته بازار خودروهای وارداتی طی یک هفته اخیر با تثبیت و تعادل قیمت همراه بوده است.

وی با اشاره به عدم تغییر جریان تقاضا در بازار خودرو طی روزهای اخیر، افزود: بازار خودرو در مقایسه با هفته گذشته، تغییر چندانی به لحاظ تقاضا نداشته است، اما همچنان قیمت داخلی‌ها با نوسان روبرو است.

با این اوصاف از آنجا که انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود، پیش‌بینی می‌شود که رکود بازار خودرو تا زمان اعلام نتایج انتخابات و مشخص شدن رئیس جمهور همچنان ادامه خواهد یافت.

هر چند انتخابات موجب شده که مشتریان در بلاتکلیفی به سر ببرند، اما آغاز ماه رمضان بعد از این اتفاق سیاسی موجب ادامه‌دار شدن رکود خواهد شد؛ چراکه به‌طور معمول مشتریان در ماه رمضان تمایلی به خرید و فروش خودرو ندارند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بازار خودرو تا اواخر خرداد ماه جنب‌وجوشی را به خود نخواهد دید.

Go to TOP