چاپ خبــر

مشاهده مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در منطقه عشایری گاوخفت فریدونشهر

دکتر زمان پور از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در منطقه عشایری گاوخفت فریدونشهر خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدونشهر در گفتگو با خبرنگار پونه زار از مشاهده یک مورد مثبت انسانی تب کریمه کنگو در منطقه گاوخفت فریدونشهر خبر داد.

دکتر علیرضا زمان پور با بیان این که فرد مبتلا غیربومی و اهل شهرستان چادگان بوده که در سفر به منطقه گاوخفت در حوالی روستای قلعه سرخ در اثر گزش کنه مبتلا به این بیماری شده است، از بستری وی در بیمارستان الزهرا(س) اصفهان و درمان کامل وی سخن گفت و افزود: این شخص دو روز پیش در سلامتی کامل از بیمارستان مرخص شد.

وی تصریح کرد: بعد از اطلاع از این مورد بیماری، منطقه مورد سمپاشی قرار گرفت و چند نمونه کنه از منطقه گاوخفت به منظور آزمایش به مرکز دامپزشکی استان ارسال شد تا نتیجه قطعی آلوده بودن یا نبودن این کنه ها به ویروس تب کریمه کنگو مشخص شود که تاکنون نتیجه آزمایش مشخص نشده است.

تب کریمه کنگو سال هاست از طریق دام های وارداتی وارد کشور شده و طبق اظهار مسئولان کشور هم اکنون این بیماری کنترل شده است.

ابتلای انسان به این بیماری از طریق خوردن و یا تماس مستقیم با گوشت آلوده یا خون و ترشحات آن، گزش حشره ناقل بیماری به ویژه کنه و یا له کردن آن با دست، تماس با خون یا ترشحات فرد مبتلا به آن و تنفس در محیط دام های آلوده صورت می گیرد و تب ناگهانی، درد شدید عضلات، کوفتگی، تغییر حالات روحی، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تهوع و استفراغ و خونریزی های داخلی و زیرپوستی از علایم این بیماری است.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در صورت مشاهده علایم ذکر شده و علایمی همچون سرماخوردگی باید سریعا به پزشک مراجعه شود. با جدا کردن محل زندگی از جایگاه دام و پرندگان مهاجر، خودداری از له کردن و تماس با حشرات به ویژه کنه، خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام، خودداری از کشتار دام در غیر از کشتارگاه مجاز و تحت نظر مأمور دامپزشکی و اجتناب از مصرف گوشت خام یا نیمه پخته می توان تا حد زیادی از ابتلای به این بیماری پیشگیری کرد.

نگهداری گوشت خام خریداری شده به مدت ۲۴ ساعت و دل و جگر خریداری شده به مدت ۴۸ ساعت در یخچال قبل از تکه تکه کردن و مصرف هم راهکار توصیه شده ای برای پیشگیری از این بیماری است.

پیش تر دکتر نصرت اله اصلانی، رئیس شبکه دامپزشکی فریدونشهر، از ضرورت احداث اتاق پیش سرد کشتارگاه فریدونشهر برای پیشگیری از این بیماری سخن گفته بود.

انتهای پیام/

Go to TOP