چاپ خبــر
مسئول میراث فرهنگی فریدونشهر:

موزه فریدونشهر در پیج بودجه/ سه تپه باستانی فریدونشهر در آستانه ملی شدن

عملیات مرمت و بازسازی خانه تاریخی رفیعی به منظور استقرار تنها موزه فریدونشهر در آن به علت تخصیص نیافتن بودجه با کندی پیش می رود اما بخش خصوصی در بخش گردشگری با دریافت 35 موافقت اصولی با سرعت درصدد بهره گیری از موقعیت گردشگری این شهرستان است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فریدونشهر در گفتگو با پونه زار در حالی که پیش از این از افتتاح تنها موزه این شهرستان در اردیبهشت 96 خبر داده بود، علت آماده نشدن این موزه تاکنون را تخصیص نیافتن بودجه مصوب عنوان کرد.

*موزه فریدونشهر نیز در پیچ بودجه گیر کرد

محسن محمدی گفت: طبق توافق انجام شده قرار بود شهرداری زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی متولی ساخت موزه شده و فرمانداری هم بودجه مقاوم سازی و مرمت خانه تاریخی رفیعی و آماده سازی آن برای موزه فریدونشهر را از محل تملک دارایی ها تصویب کند که به علت تخصیص نیافتن این بودجه و پرداخت نشدن طلب پیمانکار، در کار آماده سازی موزه وقفه ایجاد شد.

وی اظهار کرد: هم اکنون آماده سازی موزه پیشرفت 65 درصدی داشته و با ورود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و اختصاص 50 میلیون تومان برای این طرح به صورت اوراق قرضه، کار آماده سازی این خانه تاریخی سریعتر پیگیری می شود.

مسئول میراث فرهنگی فریدونشهر همچنین از مرمت کلیساهای مریم مقدس، هوانس و تاپ نرسیس روستای خویگان با اعتباری بالغ بر 120 میلیون تومان سخن گفت و اظهار کرد این اعتبارات از محل اعتبارات استانی، سفر ریاست جمهوری و تملک و دارایی تأمین شده است.

*سه تپه باستانی در آستانه ثبت ملی شدن

محمدی همچنین با اشاره به تکه سفال های هفت هزار ساله کشف شده در شهرستان در سال گذشته از پیشرفت 70 درصدی ثبت ملی شدن تپه های تاریخی محل کشف این سفال ها خبر داد.

راحله یوسفیان، کارشناس ارشد باستان شناسی، پیش از این در مصاحبه با پونه زار گفته بود: سفال های کشف شده مربوط به حدود پنج هزار سال قبل از میلاد است و می توان گفت یک استقرار هفت هزار ساله را در این محدوده نشان می دهند.

یوسفیان تصریح کرده بود که با ثبت ملی شدن، این تپه ها مستعد مطالعات شناخته شده و کاوش و گمانه زنی در رابطه با آن ها صورت می گیرد و اگر قابلیت تبدیل شدن به سایت-موزه را داشته باشند به سایت-موزه تبدیل شده و ممکن است به عنوان محوطه مطالعاتی مورد بهره برداری قرار گیرند که در آن صورت میزبان دوره های کارورزی دانشجویی خواهند بود. در صورت ثبت ملی شدن این تپه ها، بودجه لازم برای حفاظت از آن ها و مطالعات روی این تپه ها به طور مستمر در اختیار شهرستان قرار خواهد گرفت.

*سه مجتمع گردشگری در شهرستان ساخته می شود

مسئول میراث فرهنگی فریدونشهر در ادامه با بیان این که این سازمان طی دو سال گذشته موافقت اصولی 20 طرح کلان گردشگری را در شهرستان فریدونشهر صادر کرده است گفت: از این بین سه طرح شامل ویلاسازی و مجتمع پذیرایی واقع در تپه نکرلی، محله وحدت آباد و روستای چغیورت به زودی عملیات عمرانی خود را آغاز خواهند کرد.

محل احداث سه مجتمع گردشگری فریدونشهر(برای مشاهده تصویر کامل روی آن کلیک کنید)

محل احداث سه مجتمع گردشگری فریدونشهر(برای مشاهده تصویر کامل روی آن کلیک کنید)

محمدی همچنین از پیگیری دریافت موافقت اصولی 15 طرح بوم گردی در شهرستان خبر داد و افزود: تاکنون هشت مورد از این طرح ها پروانه بهره برداری دریافت کرده اند.

وی اظهار کرد: در هفته گذشته به پیشنهاد فرماندار فریدونشهر جلسه ای در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با حضور مدیر کل و معاونان این اداره کل، فرماندار فریدونشهر، نمایندگان ادارات و دستگاه های مرتبط با طرح های گردشگری و صاحبان این طرح ها برگزار شد و موانع، مشکلات و ابهامات بر سر راه این طرح ها بررسی و تدابیر لازم برای رفع آن ها اتخاذ شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این جلسه فریدون اله یاری، مدیر کل این اداره، با بیان این که مجموعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی استان مصمم به توسعه گردشگری در غرب استان اصفهان است، تاکید کرد: در راستای این سیاست به دنبال توسعه متوازن گردشگری در تمامی مناطق استان هستیم و این در حالی است که جاذبه های ارزشمند تاریخی در کنار طبیعت منحصر به فرد غرب استان اصفهان، در دامنه های رشته کوه زاگرس شرایط مناسبی را برای توسعه گردشگری در این بخش از استان فراهم ساخته است.

مسئول میراث فرهنگی فریدونشهر همچنین در مورد مجتمع تفریحی-خدماتی بین راهی واقع در روستای بادجان نیز گفت: مجری این طرح موافقت اصولی و تمام استعلامات مورد نیاز را دریافت کرده اما عملیات ساخت آن را برای دریافت وام متوقف کرده است.

محمدی همچنین از اختصاص 200 میلیون تومان اوراق قرضه از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای تکمیل ساختمان اداری میراث فرهنگی فریدونشهر سخن به میان آورد و اظهار کرد: در صورتی که پیمانکار بومی توانایی اجرای این طرح را داشته باشد، ما این آمادگی را داریم که در اسرع وقت با وی قرارداد بسته و کار را آغاز کنیم.

انتهای پیام/

Go to TOP