چاپ خبــر

گزارش سازمان ملل: تروریست‌های داعش نه مفهوم جهاد را می‌دانند و نه به درستی نماز می‌خوانند

یک نهاد وابسته به سازمان ملل در گزارشی به توصیف میزان آشنایی عناصر خارجی داعش با مفاهیم بنیادی اسلام پرداخت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایندیپندنت، مطالعه جدید دفتر ضد تروریسم سازمان ملل متحد نشان می‌دهد اغلب مردان جوانی که وطن خود را برای پیوستن به گروه تروریستی داعش ترک کرده‌اند از تحصیلات بسیار پایینی برخوردارند و درک صحیحی از مفهوم «جهاد» و سایر مفاهیم پایه‌ای اسلام ندارند.

طبق این مطالعه، اغلب تروریست‌های خارجی داعش که از این گروه تروریستی جدا شده و به کشورهای خود بازگشته اند شناختی ابتدایی از دین اسلام دارند و حتی طریقه صحیح نماز خواندن را نیز نمی‌دانند.

این مطالعه که نتایج آن براساس مصاحبه با 43 عنصر خارجی داعش از 12 کشور مختلف به دست آمده، نشان می‌دهد دید اغلب تروریست‌های خارجی داعش به دینشان عمدتا بر اساس عدالت و بی‌عدالتی شکل گرفته و چیزی از تقوا و معنویت نمی‌دانند. همچنین اغلب آنها بیکار هستند و می‌گویند زندگیشان بدون معنا است.

سه چهارم کسانی که با آنها مصاحبه شد به سوریه رسیدند اما تصمیم گرفتند آنجا را ترک کنند. بقیه نیز یا در کشورهایشان یا در مسیر رفتن به سوریه متوقف شدند. با اینکه از تمام اعضای سازمان ملل متحد خواسته شد در انجام این تحقیق شرکت کنند تنها 3 کشور از اتحادیه اروپا و 4 کشور از خاورمیانه و آفریقای شمالی در انجام آن همکاری کردند.

پروفسور «حامد السعید» از دانشگاه منچستر و «ریچارد بارت» کارشناس تروریسم اغلب تروریست‌ها را در زندان یا تحت نظارت شدید امنیتی ملاقات کردند. اغلب افرادی که تلاش کردند به گروه‌های تروریستی داعش، جبهه النصره و احرار الشام بپیوندند از خانواده‌های ضعیف در مناطق فقیرنشین شهرها آمده بودند. این افراد از جریان اصلی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه کنار گذاشته شده و منزوی بودند.

گزارش سازمان ملل: عناصر خارجی داعش حتی اسلام را در حد ابتدایی هم نمی‌شناسند

به گفته کارشناسان دفتر ضدتروریسم سازمان ملل متحد، باور دینی این افراد نقش بسیار کمی در پیوستن آنها به گروه‌های افراطی دارد. در عوض، وعده‌های اقتصادی از جمله حقوق بالا، مسکن و حتی ازدواج محرک موثرتری برای پیوستن آنها به این گروه‌ها بوده‌ است.

مطالعه مذکور نتایج یک تحقیق در گذشته را که نشان میداد افرادی که جذب داعش می‌شوند اطلاعات اندکی درباره قوانین شریعت دارند، تایید کرد.

تحقیق قبلی درباره سفر افراط‌گرایان به سوریه به امید «رستگار شدن» هشدار داده بود. داعش پس از اینکه در سال 2014 خلافت خود را به طور رسمی اعلام کرد به تبلیغات گسترده ای روی آورد. این گروه به عناصر خود رهایی از سرکوب غرب و دستیابی به صلح و آرامش را وعده می‌داد. در آن زمان داعش ویدیوهایی را منتشر می‌کرد که خانه های زیبا و استخرهای بزرگ در آن به نمایش گذاشته می‌شد. حتی عناصر این گروه تروریستی در حال انجام اموری مانند پختن پیتزا، زنبورداری یا کشاورزی نمایش داده می‌شدند.

گزارش سازمان ملل: عناصر خارجی داعش حتی اسلام را در حد ابتدایی هم نمی‌شناسند

تروریست‌هایی که در این مصاحبه شرکت‌کرده‌اند می‌گویند با قصد تبدیل شدن به یک تروریست به سوریه نرفته‌اند. نویسندگان این گزارش می‌گویند اینترنت به طور مستقل تاثیر کمتری از آنچه عموم مردم فکر می‌کنند بر این تروریست‌ها داشته است. آنها پس از اینکه تصمیم خود را می‌گرفتند برای تایید و تقویت آن از فضای مجازی استفاده می‌کردند. اتفاقات مهم معمولاً در محفل‌های دوستانه در مساجد، زندان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و محل کار رخ داده است.

در گزارش سازمان ملل آمده است: «مدیریت نادرستی که قانون را نادیده می‌گیرد، سیاست‌های اجتماعی تبعیض گرایانه، محرومیت سیاسی جوامع، آزار و اذیت از سوی مقامات امنیتی و مصادره اسناد هویتی و پاسپورت افراد به ایجاد احساس ناامیدی، خشم و دشمنی با دولت می‌انجامد و زمینه را برای پیوستن افراد به تروریست ها آماده می‌کند».

با اینکه اظهارات تروریست‌ها قابل اعتماد نیست چندین عضو سابق داعش گفته‌اند فشار آژانس‌های امنیتی عامل افراط گرایی آنها بوده است. با تشدید جنگ علیه داعش و عقب راندن آن از مناطق تحت سلطه‌اش این گروه که پیش از این برای جذب اعضای جدید تلاش می‌کرد حالا از حامیان خود می‌خواهد که به انجام عملیات در کشورهای خود در غرب بپردازند.

گزارش سازمان ملل: عناصر خارجی داعش حتی اسلام را در حد ابتدایی هم نمی‌شناسند

نویسندگان این گزارش امیدوارند نتیجه تحقیق آنها به کشورهای مختلف کمک کند برنامه های کارآمدی را برای مقابله با پیوستن شهروندانشان به گروه هایی مانند داعش تدوین کنند. آمارها نشان می‌دهد 25 هزار نفر از بیش از 100 کشور خارجی به سوریه سفر کرده‌اند. از آنجاییکه گروه تروریستی داعش بخش بزرگی از مناطق تحت کنترلش را از دست داده نگرانی از امکان بازگشت این افراد به کشورهایشان افزایش یافته است.

گزارش سازمان ملل نشان می دهد سطح تهدید و خطر افرادی که از داعش جدا می شوند برای جامعه یکسان نیست. دولت ها باید مراقب باشند با رفتار نادرست افرادی که خطر کمتری دارند را به افراطی های غیرقابل اعتماد تبدیل نکنند. دولت‌ها باید با نظارت کافی سطح خطر و تهدید این افراد را بسنجند. برخی از آنها حتی می توانند علیه گروهی که به آن جذب شده بودند تبلیغات انجام دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

Go to TOP