چاپ خبــر
رئیس سازمان مدیریت بحران:

ایران رتبه چهارم حوادث را در آسیا ‌دارد

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه ایران رتبه ۴ حوادث در آسیا را دارد، گفت: ارتقای آگاهی مردم در برابر حوادث نیازمند فرهنگ‌سازی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تسنیم، اسماعیل نجار در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه ایران رتبه 10 جهان و رتبه 4 آسیا را در حوادث دارد، اظهار داشت: کشور ما یک کشور حادثه خیز است و با حوادث طبیعی از جمله سیل، زلزله، رانش زمین و همچنین حوادث انسان ساخت از جمله آتش سوزی، تصادف، حوادث ریلی و هوایی و موارد مختلف دیگر روبرو است.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح آگاهی مردم در برابر این حوادث، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زمینه ارتقای سطح آگاهی مردم باید به آن توجه شود، بحث برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه عموم مردم است که حتما باید در دستور کار مسئولان و مدیران مرتبط قرار گیرد.

نجار به برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مدیران اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون بیش از یک هزار نفر از مدیران سراسر کشور در دوره‌های ویژه مدیریت بحران شرکت کرده و آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور یکی از مهم‌ترین مشکلات در ارتباط با حوادث مختلف را عدم بهره‌مندی بسیاری از ساختمان‌ها از استانداردهای لازم دانست و خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم به کیفیت ساختمان‌ها بهای بیشتری دهند، این موضوع سبب افزایش ایمنی در برابر حوادث طبیعی به ویژه زلزله و حوادث انسان ساخت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع جان مردم را بیش از پیش در برابر حوادث حفظ می‌کند، ادامه داد: موضوع دیگری که در ارتباط با این موضوع باید به آن توجه لازم صورت گیرد، فرهنگ سازی در زمینه ساخت و ساز و رعایت ایمنی در موارد مختلف است.

نجار عنوان کرد: در این زمینه سینما، فیلم و جشنواره‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به حوادث و خطرات آن‌ها و همچنین نحوه مقابله با این خطرات داشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: رسانه‌ها و سایت‌های خبری و به ویژه رسانه ملی هم در رابطه با چگونگی مقابله با حوادث و افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به آن‌ها نقش بسیار مهم و وظیفه سنگینی را بر دوش دارند.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: امروزه دنیا به سمت اندیشه، خرد و علم در حال حرکت است و ما هم می‌توانیم به این وسیله سطح ایمنی را در جامعه هرچه بیشتر ارتقا دهیم، به عنوان مثال الان ژاپن با وجود وقوع زلزله‌های بسیار سنگین و قوی، حتی یک مجروح و کشته در بسیاری از این زلزله‌ها ندارد، ما هم باید به همین سمت حرکت کنیم.

Go to TOP