چاپ خبــر

سفر وزیر جهادکشاورزی به فریدونشهر برای افتتاح طرح آبیاری نوین 820 هکتاری

وزیر جهاد کشاورزی برای افتتاح یکی از بزرگترین طرح های آبیاری بارانی تحت فشار استان اصفهان به فریدونشهر سفر کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، محمود حجتی عصر دیروز در سفری چند ساعته برای افتتاح طرح آبیاری 820 هکتاری کم فشار و تحت فشار اراضی پایاب سد میدانک اول فریدونشهر راهی این شهرستان شد.

شبکه اصلی آبیاری این طرح به صورت ثقلی به طول 5200 متر و در هفت بخش با اعتباری بالغ بر 130 میلیارد ریال در اراضی زیر دست سد میدانک اول اجرا شده است و به صورت هوشمند و از طریق اتوماسیون نرم افزاری به شیوه بارانی تحت فشار آبیاری می شود.

این طرح شامل نصب 14 موتور پمپ، حفر 496 هزار و 910 متر ترانشه، استقرار 12 هزار و 850 متر خط لوله اصلی فلزی، استقرار 50 هزار و 60 متر خطوط لوله فرعی، استقرار 232 هزار و 400 متر لوله آبدهی و شیرهای خودکار، احداث هفت ساختمان ایستگاه پمپاژ، احداث هفت استخر ذخیره آب، احداث 85 حوضچه شیرآلات و احداث خط انتقال نیرو به طول شش هزار متر است.

وزیر جهاد کشاورزی که قبل از عزیمت به فریدونشهر به نمایندگی از هیئت دولت در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید محسن حججی در نجف آباد حضور یافته بود، بعد از افتتاح این طرح که با حضور استاندار اصفهان نیز همراه بود، در نشستی کوتاه با مسئولان شهرستان در محل سد خاکی میدانک اول حضور یافت.

 

در این جلسه ناصر اسدی، فرماندار فریدونشهر، بخشی از مشکلات مربوط به بخش کشاورزی و منابع طبیعی این شهرستان را بازگو کرد. وی با بیان این که اقتصاد فریدونشهر متکی به کشاورزی است از اهمیت کشاورزی در این شهرستان سخن گفت و با اشاره به آمار بالای بیکاری در فریدونشهر، رشد کشاورزی را راهکاری برای برون رفت از این مشکل عنوان کرد.

اسدی ادامه داد بهره برداری بیشتر از شرایط مساعد آب و هوایی مناسب منطقه، استفاده بیشتر از منابع موجود شامل آب و اراضی ملی را می طلبد و خواستار حمایت وزارتخانه از این امر شد. نماینده عالی دولت در شهرستان همچنین از وزیر جهاد کشاورزی خواست برای رفع مشکل اشتغال شهرستان با واگذاری اراضی ملی برای اجرای طرح های گردشگری، صنعتی و تولیدی در فریدونشهر موافقت کند.

وی با اظهار این که مردم فریدونشهر سختی های زمستان سرد و یخبندان و برف های سنگین را تحمل می کند ولی اجازه بهره برداری از این منابع خدادادی را ندارند خواستار صدور مجوز برداشت و پمپاژ آب از رودخانه های جاری در این شهرستان شد.

فرماندار فریدونشهر اجرای طرح های آبخیزداری، بازسازی قنوات، چشمه ها و کاریزها و ایزولاسیون زهکشی ها را در جهت حفظ منابع آبی دانست و حمایت از تشکل های بخش کشاورزی را برای رشد کشاورزی فریدونشهر موثر عنوان کرد.

بعد از سخنان فرماندار فریدونشهر و ارائه درخواست ها و پیشنهادات توسط وی، وزیر جهادکشاورزی پشت تریبون قرار گرفت. حجتی با بیان این که وزارتخانه در احداث صنایع تبدیلی و زیردستی هیچ محدودیتی در اعطای موافقت اصولی و ارائه تسهیلات ندارد، گفت: اداره جهاد کشاورزی بخش خصوصی متقاضی کار را شناسایی و برای طی مراحل صدور مجوز و اعطای تسهیلات معرفی کند.

این وزیر 62 ساله نجف آبادی از حمایت وزارت جهاد کشاورزی از صنایع زیردستی، صنایع تبدیلی و صنایع دستی عشایر سخن گفت و در بخش دیگری از سخنان خوداز محدودیت نداشتن در اجرای سیستم های نوین آبیاری خبر داد.

 

متصدی بخش کشاورزی کشور با بیان این که طرح ها و درخواست های ارائه شده باید معقول و منطقی باشد از مسئولان خواست سرمایه گذاران را به سمت اجرای طرح های اشتغال زایی با توجیه اقتصادی هدایت کنند.

سد مخزنی و خاکی میدانک اول با گنجایش سه میلیون مترمکعب آب در سال 1385 به بهره برداری رسیده است.

انتهای پیام/

Go to TOP