چاپ خبــر
یک بارش و چند نقل متفاوت اما تقریبا با یک مرجع خاص؛

میزان بارندگی اخیر در فریدون شهر چقدر بود؟/آیا همچنان شهرستان در اقلیم دو باید باشد؟

بارش سنگین برف و مشکلات بوجود آمده و سرمای شدید هوا و بالا بودن شعله های بخاری ها و وسایل گرمایشی و اعلام اخبار متفاوت و ضد و نقیض درباره میزان این بارش و به دنبال آن کمبود امکانات در رسیدگی بهتر به مناطق محصور شده در برف سوال هایی را در ذهن مردم بوجود آورده است

لطفا اخبار ذیل را با دقت مطاله نمایید.
خبرگزاری ایسنا23آذرماه :مسول اداره هواشناسی فریدونشهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در فریدون‌شهر، با بیان این‌که ارتفاع برف در شهرستان فریدون‌شهر به یک متر و در ارتفاعات به دو متر رسیده است، اظهار کرد: بارش برف از روز پنج‌شنبه در این شهرستان آغاز و هم‌اکنون با وزش باد و کولاک شدید همراه است.
خبرگزاری ایمنا 23آذرماه :بر طبق شواهد و گزارشات اداره هواشناسی شهرستان فریدونشهر بیش از نیم متر برف در فریدونشهر و در ارتفاعات به بیش از یک متر رسیده است.
سایت پونه زار24آذرماه : رییس اداره هواشناسی فریدونشهر از بارش ۱۳۱ میلی متری باران و بارش ۸۰ سانتی متری برف در این شهرستان طی چند روز اخیر خبر داد.
خبرگزاری مهر23 آذر ماه : کارشناس سازمان هواشناسی استان اصفهان افزود: بیشتر بارش ها به صورت بارش برف است که در فریدونشهر این بارش ها به 55 سانتی متر در سطح شهر رسیده است اما در ارتفاعات این شهرستان میزان بارش برف بیش از این میزان گزارش شده است.
برنامه صبح اصفهان روز شنبه 23آذر ماه : بارش برف در فریدونشهر حتی مردم این شهر را نیز غافلگیر کرده که میزان آن بر اساس گزارس هواشناسی 50سانتی متر و بر اساس گفته های دو تن از همکاران ما که اتفاقا اصالتا فریدونشهری هستند بیش از یک متر است !
شبکه خبر 23آذرماه : بر اساس گزارش هواشناسی  بارش در مناطق شهری فریدونشهر به یک متر و در ارتفاعات به بیش از دو متر رسیده است .
خبرگزاری ایرنا 23آذر ماه : یوسلیانی بارش برف در شهر فریدونشهر را تا 60 سانتی متر و در ارتفاعات بیش از دو متر اعلام کرد.
مردم و شاهدین عینی این بارندگی : بارش در شهر بیش از یک متر و 20 سانتیمتر و در در ارتفاعات بیش از دو متر  می باشد .
شهرستان فریدونشهر به جهت کوهستانی بودن اقلیم خود همه ساله شاهد ریزش نزولات جوی فراوان می باشد وو ساکنین این منطقه نیز با این موضوع کنار آمده و برایشان موضوعی غیر مترقبه نمی باشد .
چرا که در شهری که ارتفاع آن از سطح دریا 2590متر می باشد و بحق بام ایران بشمار می رود (هرچند در دادن این عنوان که خداوند متعال مقدر این شهر نموده نیز خیلی ها خست و تنگ نظری می کنند و بسیاری از شهرها دیگر براحتی این عنوان را از فریدونشهر غصب کرده اند وتا کنون نیز مسئولین محترم نتوانسته اند این حق قانونی را به درستی احقاق نمایند)بارش برف طبیعی می باشد .
اما نکته ای که همواره مردم این شهرستان را آزار داده است ،متفاوت اعلام کردن آمار میزان بارندگی و حتی درجه برودت هوا می باشد که این موضوع شاید به خودی خود آنچنان دخلی برای مردم نداشته باشد اما اگر به آثار و عواقب این امار متفاوت نگاه کنیم تا کنون حقوق متعددی را این مردم شریف ضایع نموده است که بعنوان مثال به نمونه های اشاره می شود.
سال 89 و ماجرای اقلیم بندی مناطق و در کمال تعجب قرارگرفتن  شهرستان فریدونشهر در اقلیم سه و هم تراز شدن با شهرستان گرمسیری همچون اردستان ! در آن زمان علت این امر را در نظر قرار دادن آمار هواشناسی یک دوره 20ساله مناطق از سوی شرکت گاز ایران ملاک عمل این کار اعلام نمودند !
البته با پیگیری یکساله مسولین وقت اقلیم شهرستان تنها تبدیل به دو شد و این در حالی است که میانگین دمای هوای یک دوره 20 ساله فریدونشهر آن را بدون هیچ تردیدی در ردیف شهرهایی که با اقلیم یک یابسیار سرد قرار می دهد و یا میزان بارش برف !
یا نمونه ای دیگر ، همین بارش برف در روز جمعه اخیر که حداقل همه کسانی که در شهر حضور داشتند می توانند شهادت بدهند که بیش از یک متر برف در سطح شهر باریده است و حتی نیاز به شاخص دیگری برای تعیین حجم برف نبود ولی به علت تناقض در کزارش های هواشناسی که در ابتدای این مطلب مطالعه نمودید علی رغم شرایط حاد و بحرانی منطقه و مدفون شدن شهرستان در برف و قطع برق و آب، مسئولین استان برای اعلام حالت فوق العاده و بحرانی برای فریدونشهر همچنان مردد بودند !
کسی منکر پیشرفت تکنولوژی و استفاده از میزان سنج های دقیق برای اندازه گیری میزان بارندگی نیست اما نکته قابل سوال و تامل این است آیا در مجموع ساختار تعیین و همچنین جانمایی ایستگاه سنجش بارندگی در شهرستان کوهستانی با این ویژگی های خاص اقلیمی آن هم تنها یک ایستگاه در کل شهرستان برای این شهرستان کفایت می کنند ؟
و موضوع دیگر این که چرا وقتی حتی یک کودک کم سن و سال می تواند حجم بارش برف را اندازه گیری نماید ،میزان سنج های دقیق اداره هواشناسی شهرستان از این موضوع بسیار ساده عاجز می مانند !؟
و یا نحوه انعکاس رادیو و تلویزیونی تمام موضوعات و خصوصا موضوع بارندگی فریدونشهر در رسانه استانی که بسیار ضعیف و کم رنگ می باشد و در مقاطعی اصلا انعکاس پیدا نمی کنند که این نیز جای تاسف برای رسانه ایست که ماهیت ذاتی خود را اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه قلمداد می کنند !
آیا دیگر وقت آن نرسیده که مسئولین خیلی شفاف برای مردم شریف شهرستان فریدونشهر توضیح دهند که چرا با اصلاح ساختار اداره هواشناسی و جانمایی درست برای ایستگاه های سنجش بارندگی و برودت هوا آن هم در چند نقطه متعدد در سطح شهرستان ، مردم مظلو م شهرستان که هر ساله چوب قرار گرفتن دراقلیم سه و دو آن هم به جهت اعلام آمار متفاوت را می خورند و در مقابل هر ماه شاهد فیشهای گاز با ارقام نجومی هستند را نجات نمی دهند !
نویسنده یادداشت : محسن تواضعی- کارشناس برنامه ریزی شهری
پونه زار آماده دریافت و انعکاس نظرات  و دیدگاه های نهاد های مسئول است .
Go to TOP