چاپ خبــر
بارش‌های امیدبخش؛

73 میلیمتر مسرّت‌بخش، بارش بیشترین مقدار ثبت شده در سال آبی فریدونشهر

بارش بیشترین مقدار ثبت شده در سال آبی فریدونشهر در روزهای گذشته علاوه بر جاری کردن چشمه‌های خشک شده این شهرستان، موجب بهبود وضعیت مراتع، جلوگیری از گرم شدن غیرطبیعی آب و هوا و کاهش گرد و غبار در آسمان شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، به دنبال فعالیت سامانه بارشی قوی در سطح کشور طی روزهای گذشته، شهرستان فریدونشهر از دو روز پیش تحت تاثیر این سامانه بیشترین بارش خود در سال آبی جاری را پشت سر گذاشت. بارش‌ها در نقاط کوهستانی و ارتفاعات به صورت برف و در سطح شهر به صورت باران بود؛ برفی که در اردیبهشت ماه پیست اسکی فریدونشهر را سفیدپوش کرد.

*73 میلیمتر بارش در فریدونشهر

رئیس اداره هواشناسی فریدونشهر در گفتگو با پونه زار از بارش 42 میلیمتری در فریدونشهر خبر داد و اظهار کرد: بارش‌ها در روستاها به مراتب بیشتر از این میزان بود به شکلی که طبق اطلاعات ثبت شده در ایستگاه‌های باران‌سنجی این روستاها، در روستای کَمَران 73 میلیمتر، روستای دره بادام 54 میلیمتر، روستای اسلام آباد 48 میلیمتر، روستای مصیر 48 میلیمتر و روستای سرداب 47 میلیمتر بارش ثبت شده است.

رحمت اله اصلانی تصریح کرد: این بارش‌ها در سال آبی امسال بی سابقه و بالاترین مقدار ثبت شده بارش‌های امسال بود که مجموع بارش‌های سال زراعی امسال در این شهرستان را به 218.6 میلیمتر افزایش داد و این بارش‌ها به همراه دیگر بارش‌های بهاره کاهش بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته را از 75 درصد به 55 درصد رساند.

وی همچنین گفت: حداقل دمای ثبت شده در فریدونشهر 0.2- درجه سانتیگراد بوده که البته این دما همواره در سطح زمین حدود پنج درجه کمتر است و به همین علت مردم فریدونشهر شاهد یخ زدگی آب‌های جمع شده از باران روز گذشته در چاله‌های سطح شهر بودند.

رئیس اداره هواشناسی فریدونشهر افزود: پیش بینی می‌شود در روزهای آینده هوا در فریدونشهر گرم‌تر شود و مردم این شهرستان بتوانند از حوالی روزهای 15 اردیبهشت بخاری‌های گازسوز خود را خاموش کنند. اصلانی برای روزهای پایانی هفته جاری جوی آرام را پیش بینی و اظهار امیدواری کرد از هفته آینده بارش‌ها دوباره از سر گرفته شود.

مردم فریدونشهر در حالیبه علت برودت هوا همچنان بخاری‌های گازسوز منازل خود را روشن می‌کنند که قیمت گاز بعد از 15 فروردین ماه با نرخ «فصل گرم» محاسبه می‌شود و با وجود اینکه بارها این مسأله به مسئولان اداره گاز گوشزد شده است، اما تغییری در روند محاسبات گازبها ایجاد نشده است.

*آشتی سرچشمه خاطره‌انگیز فریدونشهری‌ها با بهار/ سراب جاری شد

در پی این بارش‌ها چشمه سراب فریدونشهر که هر سال آذر ماه و دی ماه جاری می‌شد اما امسال به علت کمبود بارش‌ها تاکنون بیرون نیامده و موجب نگرانی عموم مردم فریدونشهر شده بود، به جوشش درآمده و جاری شد.

این خبر این قدر برای مردم فریدونشهر بااهمیت و خوشحال‌کننده بود که غالباً دیروز برای دیدن جریان آب این چشمه خاطره‌انگیز به سراب رفته و از آن دیدن کردند. همچنین با جاری شدن این چشمه، آبگیری بند خاکی چشمه لاک پشتی که منبع آب کشاورزی فریدونشهر است، آغاز شد.

*مشکلی عشایر را تهدید نکرد

رئیس اداره امور عشایری فریدونشهر در گفتگو با خبرنگار پونه زار با اشاره به این که اکثریت عشایر کوچ‌رو فریدونشهر هنوز وارد این منطقه نشده و هم اکنون در مسیر کوچ در استان‌های همجوار هستند، عنوان کرد: عشایر با بارش‌های روز گذشته دچار صدمه و یا گرفتار سیلاب نشده‌اند اما با تماس‌هایی که با پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر داشتیم، ضمن تشریح شرایط عشایر بختیاری که در روزهای آتی وارد شهرستان خواهند شد، اطلاعات مورد نیاز برای آمادگی هر چه بیشتر هلال احمر برای مواجهه با هرگونه حادثه غیرمترقبه و امدادرسانی به عشایر را در اختیار ایشان قرار دادیم.

اصغر دویستی تصریح کرد: تا پیش از این بارش‌ها، کم آبی وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای را به وجود آورده بود به شکلی که اکثر چشمه‌ها خشک شده و مراتع برای چرای دام ضعیف شده بود اما با این بارش‌ها چشمه‌های بسیاری از دل زمین جاری شده و مراتع سرسبزی خود را به دست خواهند آورد.

بارش‌های روزهای گذشته هیچ گونه سیل و خسارت به مناطق روستایی را نیز در پی نداشت.

*سامان دهی روان آب‌های سطح شهر

این بارش‌ها به حدی بود که جوی‌های آب فریدونشهر مملوء از آب باران و سرریز شده و آبگرفتگی معابر را در پی داشت. شهردار فریدونشهر در این رابطه اظهار کرد: زیرساخت‌های فریدونشهر با وجود این که این شهر، شهر پربارشی است آمادگی این گونه بارش‌ها را نداشته و همواره با بارش‌های این چنینی شاهد سرریز بارش‌ها در معابر و آبگرفتگی بوده‌ایم.

سیدهاشم حسینی بیان کرد: برای مقابله با این مشکل و همچنین برای بهره برداری و استفاده از این آب‌ها تصمیم گرفتیم با همکاری یک شرکت دانش بنیان، طراحی علمی دفع، جمع آوری و سامان‌دهی آب‌های سطحی و روان‌آب‌های سطح شهر را انجام دهیم و برای همین منظور قراردادی با ارزش 120 میلیون تومان با این شرکت به منظور انجام مطالعات این طرح و همچنین مطالعات طرح آبیاری بخشی از فضای سبز فریدونشهر را منعقد کردیم.

وی گفت: با پایان مطالعات این طرح، عملیات زهکشی و جوی گذاری معابر فریدونشهر را طبق این مطالعات در فازهای مختلف اجرایی خواهیم کرد تا علاوه بر دفع روان‌آب‌ها و جلوگیری از مشکلات آن، از این آب‌ها و آب حاصل از بارش نهایت استفاده و بهره برداری را ببریم.

*کاهش گرد و غبار

بارندگی اخیر اما یک اثر بسیار مهم نیز به همراه داشت و هرچند شدت بارش‌های دو روزه بسیار زیاد بود اما بعد از پایان بارش‌ها، گل و لای باقی مانده بر روی خودروهای باران دیده نشان از شسته شدن غبار هوا داشت. گرد و خاکی که در اثر شرایط خشکسالی امسال از کشورهای غربی نشئت گرفته و آسمان بخش غربی کشور را پوشانده بود.

هرچند مجموع بارش‌های سال آبی امسال فریدونشهر 55 درصد کمتر از سال گذشته و حدود 60 درصد کمتر از میانگین بلند مدت است اما این بارش‌ها شرایط شهرستان را تاحدودی بهبود بخشید. با بارش‌های روزهای آینده امید آن می‌رود شهرستان از وضعیت کم آبی نگران کننده خارج شود.

انتهای پیام/

  1. اداره هواشناسی فریدونشهر *- چطور میشه بارندگی و دمای هوا اکثرا درسطح شهرستان بوئین میاندشت کمتر از فریدونشهره ولی همیشه مقدار اعلامی دمای هوا و میزان بارندگی ها نزدیک یا بیشتر از فریدونشهر اعلام میشه ؟

Go to TOP