چاپ خبــر
پربارش‌ترین منطقه استان در محاصره ابرها؛

باران 60 میلیمتری در فریدونشهر موجب آبگرفتگی معابر و وارد آمدن خسارت به عشایر شد

بارش باران و برف طی روزهای اخیر در فریدونشهر موجب افزایش خروجی چشمه‌های فریدونشهر و خروشان شدن رودخانه‌ها و در عین حال وارد آمدن خسارات به عشایر کوچ‌رو و آبگرفتگی معابر شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، فعالیت سامانه بارشی از روز سه شنبه در شهرستان فریدونشهر موجب بارش شدید باران شد. این بارش‌ها که در ارتفاعات به صورت برف بود، تا ظهر امروز ادامه داشت.

رحمت اله اصلانی، رئیس اداره هواشناسی فریدونشهر، در گفتگو با پونه زار میزان بارش اخیر را 60 میلیمتر عنوان کرد و با بیان این که مجموع بارش‌های سال آبی امسال به عدد 301 میلیمتر رسیده است، افزود: هر چند این بارش‌ها بسیار امیدوارکننده بود و شهرستان را از شرایط بحرانی نجات داد اما همچنان مجموع بارش‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و میانگین بلندمدت، حدود 45 درصد کاهش داشته است.

بارش روزهای اخیر موجب افزایش خروجی آب چشمه‌های فریدونشهر شد تا جایی که دبی خروجی از سرچشمه پارک سراب فریدونشهر به بالاترین حد خود طی دو سال گذشته رسید و آب از حوضچه‌های آن سرریز شد.

حجم بالای بارش‌های اخیر موجب سرریز شدن رودها و جوی‌های آب در شهر فریدونشهر و آبگرفتگی معابر شد و هم اکنون آب خروجی از تونل چشمه لنگان در ابتدای شهر فریدونشهر، بسیار چشمگیر و خیره کننده است. این حجم آب سرازیر شده از بارش‌ها در شهرستان فریدونشهر و مناطق اطراف به سمت رودخانه‌های بزرگی همچون دز و زاینده رود، قطعاً تأثیر بسزایی در حجم آب ذخیره شده پشت سدهای دز و زاینده رود خواهد گذاشت.

هرچند تاکنون به دلیل نباریدن برف کافی در فصل زمستان، مراتع این شهرستان از وضعیت خوبی برای چرای دام برخوردار نشده و حتی جنگل‌های بلوط منطقه پشتکوه با خطر خشکسالی روبرو بودند، اما بارش‌های بهاری با پراکنش ماهیانه موجب سرسبزی هر چه بیشتر مراتع خواهد شد و با وقوع بارش‌های فروردین ماه و اردیبهشت ماه، امید آن می‌رود شرایط مراتع و جنگل‌ها رو به بهبودی برود.

بارش‌های سه روز گذشته با وجود این که موجب خوشحالی مردم این شهرستان به ویژه کشاورزان و دامداران شد، اما خسارات و تلفاتی را نیز در پی داشت. اصغر دویستی، رئیس اداره امور عشایری فریدونشهر، با بیان این خبر، تصریح کرد: عشایر بختیاری در حالی که در روزهای پایانی کوچ چهل روزه خود، در آستانه ورود به شهرستان و استقرار در ییلاق بودند، با بارش‌های شدید روزهای اخیر مواجه شدند که موجب وارد آمدن تلفات دامی به ایشان و خسارت زدن به لوازم اولیه زندگی و مواد غذایی این عشایر شد.

رئیس جمعیت هلال احمر فریدونشهر در این باره به خبرنگار پونه زار گفت: امدادگران این جمعیت به همراه نیروهای اداره امور عشایری طی دو روز گذشته، با حضور در ایلراه‌ها و مسیر کوچ عشایر، پتو، مواد غذایی، نایلون و دیگر وسایل ضروری را به ایشان رساندند که البته با توجه به خاکی بودن این مسیرها، این کار با دشواری حرکت در این مسیرها و بعضاً گرفتار شدن خودروهای امدادی در گل و لای جاده‌های عشایری همراه بود.

سیدحمیدرضا موسوی با توجه به در پیش بودن تعطیلات آخر هفته و عزیمت احتمالی خانواده‌ها و مسافران به نقاط طبیعی گردشگری فریدونشهر برای لذت بردن از این طبیعت بکر، اکیداً توصیه کرد خانواده‌ها از هرگونه اتراق یا چادر زدن در مسیل‌ها، آبراه‌ها و در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در گفتگو با پونه زار اظهار کرد: بارش باران و در پی آن سرازیر شدن آب و گل و لای از دره‌ها و کوهستان‌ها در بخش پشتکوه موگویی، موجب وارد آمدن خسارت به جاده‌های فرعی و آنتنی این مناطق شد. محسن مقدسی آب بردگی و ریزش کوه را مهمترین مشکل در این جاده‌ها عنوان کرد و جاده روستاهای خوش میوه، زمستانه، کاهگانک و کاهگان را از جمله جاده‌های آسیب دیده برشمرد.

وی گفت: با تلاش راهداران هم اکنون بخش عمده این مشکلات برطرف شده و تردد در جاده‌های روستایی امکان‌پذیر است.

هم اکنون آسمان در منطقه پیشکوه و پشتکوه به شدت بارانی و در فریدونشهر ابری همراه با بارش‌های پراکنده است. هواشناسی برای روزهای آینده آسمان صاف همراه با بارش‌های پراکنده را پیش بینی کرده است.

انتهای پیام/

Go to TOP