چاپ خبــر

سایپا و ایران خودرو 90هزار اتومبیل را احتکار کردند

به گفته یکی از نمایندگان مجلس ۲ خودروساز بزرگ کشور با احتکار ۹۰ هزار خودرو و امتناع از عرضه آن به بازار، موجب گرانی خودرو شده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل ازفارس به دنبال نوسانات ارزی شدید در ابتدای امسال  برخی تولید‌کنندگان بخش‌های صنعتی  با عدم عرضه کالا به بازار افزایش قیمت‌ تولیدات خود  را رقم زدند  براین اساس تولید‌کنندگان لوازم خانگی به بهانه انبارگردانی بعد از تعطیلات نوروز از عرضه کالا به بازار خودداری کردند و از ابتدای اردیبهشت ماه با افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت‌ها اقدام به عرضه کالا به بازار کردند.

تولید‌کنندگان خودرو هم با افزایش قیمت دلار اقداماتی برای افزایش  قیمت تولیدات خود انجام دادند به عنوان مثال در حالی که  شرکت خودروسازی سایپا در مورخ 97.2.4 برای خریداران خودروهای پیش‌فروش خود دعوت نامه صادر کرده تا خریداران مابه التفاوت وجه خرید خودرو را تا تاریخ 97.2.15  براساس بخشنامه 97.2.4 پرداخت و سپس خودرو خود را تحویل بگیرند در اقدامی متناقض با حقوق شهروندی با صدور بخشنامه‌‌ای در مورخ 97.2.8 بخشنامه قبلی به تاریخ  97.2.4 را باطل کرده و با افزایش حدود 10 درصدی قیمت خودروها  در بخشنامه جدید از مشتریان خواسته تا نسبت به تکمیل وجه خودرو اقدام کنند.

علی انصاری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این رابطه به فارس گفت: اعضای کمیسیون نامه‌ای به وزیر صنعت ارسال کرده‌اند و در آن خواستار شده‌اند که به موضوع افزایش قیمت‌ خودروهای پیش‌فروش رسیدگی شود.

گفتنی است نادر قاضی پور  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از اقدام دیگر  دو خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران خودرو در احکتار 90 هزار خودرو خبر داد که منجر به افزایش قیمت خودرو شده خبرداده است.

قاضی‌پور در این رابطه در گفت‌وگو با فارس  با انتقاد از افزایش قیمت خودروهای تولید داخل گفت: شرکت خودروسازی سایپا 60 هزار خودرو و شرکت ایران خودرو 30 هزار خودرو  را احکتار کرده‌اند و از عرضه به بازار امتناع می‌کنند.

وی با بیان اینکه خودروسازان در سال گذشته با دلار 3 هزار و 200 تومانی خودروهای خود را تولید کرده‌اند، گفت: این خودروسازان از پیش فروش خودرو خود  با قیمت دلار 3 هزار و 200 تومانی امتناع کرده‌اند تا خودروهای خود را با دلار 4200 تومانی بفروشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگرچه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص گران شدن یا گران نشدن قیمت خودرو با یکدیگر اختلاف نظر دارند اما طرح تحقیق و تفحص از خودروسازی‌هاتوسط این کمیسیون آماده شده تا برای رای گیری در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هر گونه افزایش قیمت خودرو را در سال حمایت از کالاهای ایرانی محکوم می‌کند گفت: خودروهای احکتار شده باید به بازار عرضه شوند تا بازار اشباع شده و از افزایش قیمت‌ها خودداری شود.

محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن خودروسازان در خصوص افزایش قیمت خودرو معتقد است که  در شرایطی که همه مواد اولیه  افزایش قیمت داشته نمی‌توان انتظار افزایش قیمت خودرو را نداشت.

وی با بیان اینکه در همه کشورها قیمت‌گذاری خودرو توسط بازار انجام می‌شود، گفت: یکی از مهم ترین مشکلات فعلی صنعت خودرو در ایران، قیمت گذاری از سوی شورای رقابت است زیرا این رویه در هیچ کشوری در دنیا به این شیوه نیست.

گفتنی است حسن یونس سینکی  معاون اموراقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت این اطمینان را به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی داده که مشکلی در خصوص تخصیص و تامین ارز وجود ندارد.

انتهای پیام/ ع ت

Go to TOP