چاپ خبــر

مهم‌ترین عامل در توفیق کسب برکات سحرهای ماه رمضان

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه پرداختن به علم از برترین اعمال شب قدر است، به مهم‌ترین عامل در توفیق کسب برکات سحرهای ماه مبارک رمضان اشاره کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل ازباشگاه خبرنگاران پویا: جت‌الاسلام والمسلمین «حمیدرضا بصیری» محقق علوم قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه بنابر آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) برترین زمان در ساعات شبانه‌روز، وقت سحر یا همان اوقات نزدیک به اذان صبح است، گفت: در ماه رمضان که تمام ساعات شبانه‌روز ارجمندی مضاعفی پیدا می‌کنند؛ اما وقت سحر در این میان از همه درخشان‌تر و پر برکت‌تر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای استفاده از برکات سحرهای ماه رمضان و بلکه تمام طول سال، مقدماتی لازم است، اظهار کرد: داشتن برنامه‌ریزی در ساعات خواب و مراقبت در لقمه حلال و نیز فربه نکردن شکم از خوراک جزو این مقدمات است، اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل در توفیق کسب برکات سحرها به ویژه در طول ماه رمضان فهم و درک عظمت این لحظات است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، اگر این معرفت در انسان حاصل شود و ضرورت آن برای مسافر به سوی خدا روشن شود؛ آنچنان هوش از سر انسان می‌برد که خواب نمی‌تواند بر او چیره شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بصیری خاطرنشان کرد: این سخن درباره احیای شب‌های قدر نیز صادق است که در حقیقت شب زنده‌داری در این شبها بیش از آنکه به بیداری چشم نیازمند باشد به بیداری فهم و بصیرت محتاج است.

این محقق علوم قرآن و حدیث افزود: از این رو بهترین عمل شبهای قدر، کسب علم دانسته شده است. به این جهت بهترین راه در بیدار ماندن شب‌ها و سحرهای قدر، خوابیدن در طول نیمروز نیست؛ بلکه آگاه شدن از حقایقی است که در این اوقات در حال وقوع است. به این خاطر است که در دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان از خدا آگاه شدن از برکات سحر را مطالبه می کنیم.

وی یادآور شد: در صورت استجابت این دعا؛ بیدار بودن و بیدار ماندن وقت سحر نیز حاصل شده و سرانجام، زمینه فراز بعدی دعا که تابش نور رمضان در دل انسان است مهیا می‌شود. زیرا طبق آیه شریف قرآن “علم نور است؛ العلمُ نور”.
نتیجه تابش این نور آن است که انسان با تمام وجود آثار و خیرات ماه رمضان و الطاف خداوند در عالم وجود را می‌بیند و تبعیت از آنها می‌کند.

انتهای پیام/ ع ت

 

Go to TOP