چاپ خبــر
رئیس اتحادیه بین المللی رؤسای دانشگاه‌های دنیا مطرح کرد؛

امتیازات ویژه فریدونشهر برای جذب سالانه ۱۰ هزار گردشگر خارجی/ فریدونشهر محور ارتباطات دانشگاهی ایران و گرجستان

کاخا شنگلیا که در جریان سفر کاری به اصفهان، به واسطه همزبان بودن با مردم فریدونشهر از این شهر بازدید کرد، از امتیازات ویژه فریدونشهر برای پیشرفت به ویژه در صنعت گردشگری و دانشگاهی سخن گفت. رئیس دانشگاه قفقاز خواستار تقویت روابط ایران و گرجستان شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، رئیس اتحادیه بین المللی رؤسای دانشگاه‌های دنیا(IAUP) و رئیس دانشگاه قفقاز گرجستان از شهرستان فریدونشهر بازدید کرد. کاخا شنگلیا که برای فراهم کردن مقدمات برگزاری همایش بین المللی این اتحادیه به اصفهان سفر کرده است، به منظور دیدار از شهر گرجی‌نشین فریدونشهر وارد این شهرستان استان اصفهان شد.

این چهره فرهیخته دانشگاهی کشور گرجستان با حضور در فریدونشهر در گلستان شهدای این شهر حاضر شد و پس از ادای احترام به مقام شامخ شهیدان، در دانشگاه پیام نور با ریاست دانشگاه پیام نور استان اصفهان و جمعی از مردم و مسئولان فریدونشهر دیدار کرد.

 

*جایگاه امام حسین(ع) در فرهنگ گرجستان

کاخا شنگلیا در دانشگاه پیام نور فریدونشهر با تسلیت ماه محرم، وقایعی که بر امام حسین(ع) رخ داد را حادثه بسیار غم‌انگیزی عنوان کرد و از پیوند مردم گرجستان با سخنان امام حسین(ع) صحبت کرد و این سخن ایشان را که فرمودند «مرگ عزتمندانه بهتر از زندگی ذلیلانه است»، در تاریخ ادبیات گرجستان به ویژه در آثار «شوتا روستاولی» صاحب شهرت دانست.

رئیس اتحادیه بین المللی رؤسای دانشگاه‌های دنیا با بیان این که این اتحادیه از سال 1965 در دانشگاه آکسفورد شکل گرفته و سپس بیش از 900 نفر از رؤسای دانشگاه‌های بزرگ جهان به آن ملحق شده‌اند و اکنون بزرگترین، محبوب‌تریین و برجسته‌ترین اتحادیه علمی جهان است، گفت: با انتخاب من به عنوان ریاست این اتحادیه و معاونی دبیر کل سازمان ملل، برای اولین بار است که یک نفر از آسیای غربی و اروپای مرکزی به این مقام دست پیدا می‌کند.

* برگزاری کنفرانس اتحادیه بین المللی رؤسای دانشگاه‌های جهان در اصفهان علت سفر به این شهر

وی درباره علت سفر خود به ایران تصریح کرد: این اتحادیه ارتباطات تنگاتنگی با دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه عدالت به ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دارد و سال گذشته به پیشنهاد دکتر رضا ملک زاده، [معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت] تصمیم گیری شد کنفرانس جهانی این اتحادیه در فوریه 2019 [اسفندماه 1397] در بهترین شهر دنیا یعنی اصفهان برگزار شود و من امروز برای فراهم کردن مقدمات این کنفرانس به اصفهان آمدم.

ریاست دانشگاه قفقاز گرجستان با استقبال از تعاملات بین دانشگاهی، از آمادگی خود برای اعطای سهمیه پذیرش دانشجوی این دانشگاه به مردم اصفهان و فریدونشهر سخن گفت و از ریاست دانشگاه پیام نور استان اصفهان دعوت کرد با سفر به گرجستان، ضمن بازدید از دانشگاه‌های آن کشور، آغازگر روابطی جدید در حوزه دانشگاهی بین دو کشور باشد.

شهردار سابق تفلیس ابراز امیدواری کرد با برگزاری کنفرانس علمی این اتحادیه در اصفهان، انتقال دهنده محبت و مهربانی مردم ایران و اصفهان به کل دنیا باشد.

رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان هم در این نشست از روابط حسنه و قرابت فرهنگی دو کشور ایران و گرجستان سخن گفت و با مثبت دانستن این قبیل مراودات، خواستار انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و فرهنگی متداوم بین دو کشور شد.

مهدی یوسفی ضمن ابراز خوشحالی از انتخاب شخصیت علمی یکی از کشورهای منطقه به ریاست اتحادیه رؤسای دانشگاه‌ها جهان، اظهار امیدواری کرد این انتخاب بتواند در ارتقای سطح علمی و فرهنگی دانشگاه‌های منطقه کمک کند.

وی تقارن این سفر با آغاز سال تحصیلی در کشور را به فال نیک گرفته و از خدمات فراگیر دانشگاه پیام نور در سراسر کشور در طول مدت عمر 30 ساله خود سخن گفت و عنوان کرد: این دانشگاه تاکنون بیش از دو میلیون فارغ التحصیل در رشته‌های مختلف و متنوع و در هر سه مقطع تحصیلات تکمیلی داشته است.

عضو شورای پژوهشی دانشگاه پیام نور با بیان این که شیوه آموزشی دانشگاه پیام نور، آموزش از راه دور و به صورت نیمه حضوری است، «علم برای همه، در همه جا و همه وقت» را بخشی از آموزه‌های دینی اسلام بیان کرد که دانشگاه پیام نور تلاش کرده در جهت این آموزه دینی قدم بردارد.

*مراودات بیشتر بین کشورها به ثبات منطقه و استقلال کشورها کمک می‌کند

رئیس دانشگاه پیام نور با تأکید بر این که ایران و گرجستان سابقه تاریخی در مراودات بین دو کشور دارند، گفت: هرچه این مراودات بیشتر باشد به ثبات منطقه و رشد علمی و استقلال دو کشور بیشتر کمک خواهد کرد.

وی اظهار امیدواری کرد حاصل این نشست ارتقای سطح فرهنگی و سطح مراودات دانشگاهی بین دو کشور و همکاری‌های بین المللی با اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های جهان باشد.

پس از این نشست عمومی، دانشگاه پیام نور فریدونشهر میزبان جلسه‌ای تخصصی‌تر با حضور کاخا شنگلیا و ریاست دانشگاه پیام نور استان اصفهان و همچنین جمعی از چهره‌های علمی و مسئولان شهرستان بود.

 

*نقش آفرینی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در تعاملات ایران و گرجستان

ریاست دانشگاه پیام نور اصفهان در این جلسه که راجع به تبادلات دانشگاهی و بیان نقطه نظرات چهره‌های علمی بود گفت: دو کشور ایران و گرجستان ظرفیت تبادل دانشجو، استاد و متون دانشگاهی را دارند و بر اساس صحبت‌ها و توافقاتی که امروز با حضور ریاست دانشگاه قفقاز شد، با همکاری واحد بین الملل دانشگاه پیام نور، تفاهم‌نامه‌ای را تنظیم کرده و به امضا خواهیم رساند.

مهدی یوسفی تصریح کرد: دانشگاه پیام نور یک دانشگاه سراسری است ولی چون بخشی از شهروندان استان اصفهان گرجی زبان هستند و از نزدیکی فرهنگی با کشور گرجستان برخوردارند دانشگاه پیام نور استان اصفهان تلاش می‌کند به طور ویژه در ایجاد روابط فرهنگی و علمی دو کشور نقش آفرینی کند.

وی همچنین افزود: دانشگاه پیام نور اصفهان تمام تلاش خود را برای برگزاری هر چه بهتر کنفرانس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های جهان در اصفهان به کار خواهد بست.

*سفر رئیس سازمان جهانی گردشگری به ایران

در این جلسه سایر حضار به بیان پیشنهادات خود در رابطه با ظرفیت‌های همکاری دانشگاهی دو کشور پرداختند:

محمد زاهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز شهرضا و از فعالان گردشگری استان اصفهان، با اشاره به لزوم گسترش روابط علمی با دانشگاه‌های برتر دنیا برای توسعه حوزه گردشگری و صنعت هتلداری، پیشنهاد امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه قفقاز در حوزه انتقال علم و تجربیات گردشگری را داد که با استقبال رئیس دانشگاه قفقاز روبرو شد و با بیان این که یکی از دانشکده‌های فعال دانشگاه قفقاز دانشکده گردشگری آن است که از 26 کشور دنیا از جمله ایران دانشجو در آن تحصیل می‌کنند، گفت: تلاش می‌کنم در کنفرانس اسفندماه اصفهان رئیس سازمان جهانی گردشگری که اتفاقاً وی هم گرجستانی و از دوستان قدیمی من است را به تهران آورده و زمینه بیشتری برای همکاری‌های حوزه گردشگری را فراهم کنیم.

ظهراب اداوی، رئیس دانشگاه پیام نور مرکز فریدونشهر، با اشاره به تغییر اقلیم و خشکسالی سال‌های اخیر در ایران و از طرفی وجود ذخایر آبی فراوان در گرجستان پیشنهاد بررسی همکاری‌هایی در زمینه کشاورزی و واردات محصولات کشاورزی و همچنین انتقال تجربیات مربوط به پرورش ماهی سردآبی به گرجستان شد.

شنگلیا در این رابطه با بیان این که 22 هزار رودخانه در خاک گرجستان با وجود وسعت کم وجود دارد، از استعداد آبی خوب این کشور برای این قبیل همکاری‌ها گفت و افزود: فریدونشهر نام و رسم خوبی در گرجستان و بین مردم این کشور دارد بنابراین می‌تواند امتیازات خوبی را در این رابطه از این کشور اخذ کند.

 

*پیشنهاد خواهرخواندگی اصفهان و تفلیس و راه اندازی رشته زبان گرجی در پیام نور فریدونشهر

عباسعلی آروین، رئیس دانشگاه پیام نور واحد خمینی شهر، هم در این جلسه با بیان این که در حوزه مطالعاتی وی محیط زیست و آب و هواشناسی است پیشنهاد در نظر گرفتن بورسیه فرصت مطالعاتی ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور را ارائه کرد. که شنگلیا در پاسخ گفت: با دانشگاه دولتی تفلیس و دانشگاه ایلیا چاوچاوادزه در این رابطه صحبت خواهد کرد.

پیشنهاد خواهرخواندگی اصفهان و تفلیس، پپیشنهاد دایر کردن رشته زبان و ادبیات گرجی در دانشگاه پیام نور فریدونشهر برای اولین بار در ایران با توجه به تدریس زبان فارسی در اکثر دانشگاه‌های گرجستان، استفاده از فریدونشهر به عنوان پل ارتباطی فرهنگی بین ایران و گرجستان، بهره گیری از ظرفیت‌های گردشگری فریدونشهر، استفاده از تجربه تحصیل از راه دور دانشگاه پیام نور برای آموزش زبان گرجی، انتقال تجربیات گردشگری و شهرسازی نوین گرجستان و مطالعات زبان شناسی بر روی زبان گرجی مردم فریدونشهر به عنوان جزیره حافظ زبان کهنه گرجی از دیگر پیشنهاداتی بود که توسط شهروندان فریدونشهری مطرح شد.

رئیس اتحادیه بین المللی رؤسای دانشگاه‌های دنیا در این جلسه ضمن استقبال از پیشنهاد همکاری و تعاملات هر چه بیشتر بین دو کشور ایران و گرجستان، از رئیس دانشگاه پیام نور دعوت کرد با عضویت در این اتحادیه، زمینه‌های همکاری بیشتر بین دانشگاهی و بین المللی را فراهم کند و گفت: عضویت در این اتحادیه مراحل خاصی دارد که شخصاً پیگیر انجام این مراحل خواهم شد.

 

*فریدونشهر میزبان سالانه 10 هزار گردشگر خارجی

معاون دبیر کل سازمان ملل اظهار کرد: فریدونشهر استعداد خوبی برای رشد صنعت گردشگری دارد همچون مرتفع‌ترین شهر ایران و یا داشتن پیست اسکی و یا غیره که باید این ظرفیت‌ها در سطح بین المللی مطرح شود.

رئیس دانشگاه بین المللی قفقاز تصریح کرد: سالانه نیم میلیون نفر ایرانی به گرجستان سفر می‌کنند و خود مردم گرجستان هم اهل مسافرت و گردشگری هستند به طوری که به علت تعدد سفرشان به بخش‌های شمال غربی ترکیه، مردم بومی آن منطقه دیگر به زبان گرجی تکلم می‌کنند و این استعداد هم در فریدونشهر و اصفهان و هم در گرجستان وجود دارد که فوج گردشگران گرجی به سمت ایران روانه شود.

*گرجستان آماده برقراری ارتباط دانشگاهی قوی با ایران

وی تأکید کرد: من به مسئولان دولتی فریدونشهر می‌گویم شما شانس بزرگ جذب سالانه دست کم 10 هزار گردشگر از گرجستان را در اختیار دارید به شرطی که بتوانید بسته گردشگری آماده کرده و با شرکت‌های گردشگری تعامل برقرار کنید و اگر شرایط در فریدونشهر محیا شود، می‌تواند نه تنها از گرجستان بلکه از کشورهای دیگر گردشگران بسیار زیادی را جذب کند و تک تک مردم فریدونشهر آثار مثبت رونق صنعت گردشگری را درک کنند.

شهردار سابق پایتخت گرجستان عنوان کرد: ما آماده برقراری یک ارتباط بزرگ و قوی بین دو دانشگاه هستیم و شما امروز می‌دانید دانش از چه اهمیت زیادی بین مردم برخوردار است و این ارتباط نه تنها دانشگاهی بلکه می‌تواند در سطوح مختلف همچون اقتصادی شکل بگیرد.

 

*تدریس زبان فارسی در همه دانشگاه‌های گرجستان/ فارسی زبان مورد علاقه مردم گرجستان

این چهره فرهیخته گرجستانی از قرابت و وابستگی فرهنگی بین دو کشور ایران و گرجستان سخن گفت و اظهار کرد: امروز در تمامی دانشگاه‌های گرجستان زبان فارسی تدریس می شود و همیشه زبان فارسی برای مردم گرجی زبان شیرین و مورد علاقه بوده است چرا که مردم گرجستان به واسطه اشعار خیام و حافظ زبان فارسی را زبان عشق و علاقه می‌دانند ولی متأسفانه در این رابطه اقدام متقابلی در دانشگاه‌های ایران برای تدریس زبان گرجی صورت نگرفته است و من مطمئن هستم در دانشگاه پیام نور فریدونشهر شرایط محیاست و مسئولان به این اتفاق تمایل دارند و این یکی از راه‌های دوستی و برادری ما خواهد بود.

شنگلیا با بیان این که زمانی که همسایه خود را خوب بشناسی خود را خوب شناخته‌ای، در مورد پیشنهاد خواهرخواندگی اصفهان و تفلیس هم افزود: شهردار تفلیس از دوستان دوران کودکی من است و من این پیشنهاد را با او در میان خواهم گذاشت.

در این جلسه دکتر علی حسین اصلانی، از پزشکان فریدونشهری، خاطره‌ای را از زبان یکی از اساتید گرجستانی تعریف کرد که وی قبل از انقلاب به دانشگاه اصفهان آمده بود و یکی از گرجی‌های اصفهان او را دیده بود اما به خاطر محدودیت شدید روابط در آن زمان جرأت رودررو شدن با وی را نکرده بود لذا از پشت یک درخت به زبان گرجی سلام داده و فرار کرده بود و وقتی این استاد گرجی علت این کار را جویا شده بود به جوّ سنپین آن زمان پی برده بود.

در پایان این جلسه به رسم یادبود هدیه نفیسی از صنایع دستی اصفهان توسط ریاست دانشگاه پیام نور استان اصفهان به کاخا شنگلیا اهدا شد.

شهر فریدونشهر واقع در 185 کیلومتری غرب اصفهان، خواستگاه ده‌ها هزار گرجی زبان ساکن در ایران است.

انتهای پیام/

  1. باسلام قبلاٌ هم باسفر رئیس جمهورقبلی وسفرای قبلی ودولت مردان گرجستانی چنین حرف هایی ردوبدل شده اما پس ازگذشت سالها اثری ازآنها دیده نشده وهیچ ارتباط اقتصادی بوجود نیامده پس باید نتیجه بگیریم که به امید گرجستان آبی برای ما گرم نمی شود.

  2. مسافر گرجستانی : دم خروس یا قسم حضرت عباس (ع) اگر آبی گرم نمی شود چرا مسافر آنجا شده ای ؟ ضمنا کوتاهی از عزیزان اینجاست . فقط امسال حدود 40هزار ایرانی راهی آنجا شده اند تا سودشان چند برابر شود . و با رشوه و التماس تابعیت آنجا را گرفته اند و این کوچ بزرگ همچنان ادامه دارد.این شخص که اینجا آمد نه سیاسی بود نه نظامی و نه اهل تبلیغات دین . یک متخصص علم و دانش بود که تمام دانشگاههای معتبر جهان قبولش دارند که نه سفارشی و نه رابطه ای به این سمت نایل شده و نه اهل کشوری است که قدرت نظامی داشته باشد و نه اهل وتو . ولی بزرگان شهر ما ( آخوره بالا) به خاطر پستشان و یا سفارشی خیلی آمدن این نفر را کم رنگ جلوه دادند. شاید هم علمش را نداشتند. قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری . حتی این عزیزان سخن پیامبر عظیم الشان ما را از یاد برده اند که ( علم را فرا بگیرید ولو در کشور چین ) مسافر عزیز خودت قضاوت کن

  3. خیلی ممنون که به نظر مردم با احترام برخورد می کنید. حد اقل من جوابم را گرفتم. پاینده باشید.

  4. علی گفت:

    دم مسئولین گرم با اطلاع رسانی هاشون

  5. شما بزرگوار هستید مسافر گرجستانی و نام ونام خانوادگی عزیز

Go to TOP