چاپ خبــر

تعطیلی چهار ماهه جایگاه سوخت فریدونشهر

پنجم اردیبهشت ماه بود که شهرداری فریدونشهر با انتشار پیامی از تعطیلی دو روزه‌ی تنها پمپ بنزین شهر خبر داد. اما اعلام این تعطیلی دو روزه همانا و تعطیل ماندن این پمپ بنزین تا امروز بعد از گذشت چهار ماه همانا.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، پنجم اردیبهشت ماه بود که شهرداری فریدونشهر با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود از تعطیلی دو روزه‌ی تنها پمپ بنزین شهر خبر داد. اما اعلام این تعطیلی دو روزه همانا و تعطیل ماندن این پمپ بنزین تا امروز بعد از گذشت چهار ماه همانا؛ مشکل بزرگی که موجب ایجاد زحمت و دردسر برای مردم شد.

 

**اخطار پلمپ

شهردار فریدونشهر در این رابطه به خبرنگار پونه زار گفت: شرکت نفت مدتی بود نسبت به افت شدید کیفیت سوخت این جایگاه ۳۵ ساله هشدار داده و طی اخطاریه‌های متعدد از شهرداری فریدونشهر خواسته بود نسبت به تعویض مخازن این جایگاه اقدام کند؛ تا این که اخطاریه پلمپ جایگاه صادر و به شهرداری فریدونشهر تسلیم شد که منجر به اقدام شهرداری در جهت تعویض مخازن شد.

سید هاشم حسینی اظهار کرد: سفارش ساخت مخازن داده شد و مخازن پس از ساخت به محل جایگاه حمل و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت نصب آن در کمترین زمان ممکن انجام شد و این گونه بود که بعد از محیا شدن مقدمات در روز پنجم اردیبهشت اعلام شد جایگاه به مدت دو روز تعطیل خواهد بود تا عملیات تعویض مخازن در این دو روز انجام شود.

 

**بازرسی‌های زمان‌بر شرکت نفت

وی ادامه داد: اما آن چه ما از آن بی‌خبر بودیم، بازرسی‌های دقیق و زمان‌بر «شرکت نفت» بود که تعطیلی این جایگاه را به این جا کشاند چرا که شرکت نفت به شهرداری اعلام کرد هر مرحله از کار باید توسط کارشناس فنی و کنترل کیفیت این شرکت بازرسی شده و بعد از تأیید، مرحله بعد اجرا شود و تنها برای تعویض دو مخزن سوخت هر یک از مراحل آماده‌سازی و حفاری محلّ نصب مخزن، عایق محل و مخزن، ساخت مخزن، شستشوی داخل مخزن، نصب اتصالات، جوشکاری، ریختن شن نرم اطراف مخازن و پر کردن چاله‌ها یک به یک باید به تأیید بازرسان و کارشناسان شرکت نفت می‌رسید؛ کارشناسانی که در دسترس نبوده و سرکشی‌شان از پمپ بنزین دو هفته یا بیشتر زمان می‌بُرد.

شهردار فریدونشهر تصریح کرد: بعد از تعویض مخازن، بازرسان شرکت نفت اجازه بازگشایی این جایگاه و آغاز به کار آن را به دلیل فرسوده بودن اتصالات و ارتباط بین مخازن و نازل‌های سوخت‌گیری ندادند که با توضیحات داده شده می‌توان تصور کرد روند حفاری، تعویض لوله‌ها و اتصالات، جوشکاری‌ها و غیره با وجود بازرسی‌های دقیق و پی در پی شرکت نفت چقدر زمان‌بر بوده و چرا موجب شده تاکنون پمپ بنزین فریدونشهر بازگشایی نشود.

 

**فعالیت تک نازل سوخت

حسینی بیان کرد: در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر، تجربه سرازیر شدن سیل گردشگران به سمت فریدونشهر و احتمال به وجود آمدن مشکل بزرگ تأمین سوخت ده‌ها هزار نفر گردشگری که هر ساله در این ایام به فریدونشهر می‌آمدند، شهرداری فریدونشهر را بر آن داشت تا درخواست راه‌اندازی دست کم یکی از نازل‌های سوخت را به شرکت نفت ارائه کند که به لحاظ ناتمام بودن جایگاه و مسائل ایمنی با مخالفت این شرکت روبرو شد.

وی افزود: نهایتاً به دلیل نیاز شدید شهرستان و اقتضای زمان گردشگری و پافشاری مسئولان شهرستان، شرکت نفت راضی شد با گرفتن تعهد مسئولیت این کار از کارکنان شهرداری و شخص شهردار اجازه فعالیت به یک دستگاه نازل سوخت را بدهد.

 

**وضعیت کنونی جایگاه

کلیددار شهر فریدونشهر عنوان کرد: ایرادات ایمنی و اشکالاتِ (به حقِّ) شرکت نفت تاکنون اجازه شروع به کار این جایگاه سوخت را نداده و دامن‌گیر بخش‌های مختلف جایگاه از جمله سقف و سوله، کف، سکوی سوخت‌گیری و غیره شده است اما آن چه همچنان موجب نارضایتی شهروندان شده است طولانی بودن روند بازدیدها و سرکشی‌های بازرسان این شرکت است.

حسینی گفت: با نصب سوله و آماده‌سازی کف تقریباً کار دیگری باقی نمانده و امید آن می‌رود طی دو هفته آینده این جایگاه بازگشایی شده و‌ فعالیت خود را از سر بگیرد.

 

**تلاش‌های دیده نشده

تعطیلی پمپ بنزین فریدونشهر به غیر از به زحمت انداختن مردم، تلاش‌ها و زحمات بسیاری را بر دوش شهردار، کادر شهرداری و پیمانکاران برای بازگشایی سریعتر این جایگاه سوخت قرار داد. تلاش شبانه‌روزی استادکاران و جوشکاران برای هر چه سریعتر آماده کردن کار و تماس‌های تلفنی و حضوری مکرر شهردار و همکارانشان باید مورد تقدیر قرار بگیرد.

 

**آیا این مشکل قابل پیشگیری نبود؟

بار تأمین سوخت شهرستان فریدونشهر با دو شهر و حدود ۱۱۰ روستا بر دوش تنها یک جایگاه سوخت نه تنها بار سنگینی است بلکه در چنین مواقعی شهرستان را با چالش مواجه می‌کند.

افتتاح جایگاه سوخت تک نازله شهر برف انبار چند ماهی قبل از تعطیلی پمپ بنزین فریدونشهر کمی به مردم کمک کرد اما صف‌های طولانی مردم در این جایگاه کوچک که تقریبا در منتهی الیه مرزی شهرستان قرار دارد، خود دردسری دیگر بود.

هر چند شهرداری گمان نمی‌کرد تعویض دو مخزن سوخت چهار ماه پمپ بنزین را به تعطیلی بکشاند اما اگر از چند ماه قبل از تعطیل کردن پمپ بنزین، شهرداری نسبت به احداث یک پمپ بنزین کوچک در غرب شهر اقدام می‌کرد، یعنی طرحی که الان شهردار در سر می‌پروراند را سال گذشته دنبال کرده و به نتیجه می‌رساند، هم مسافت سوخت‌گیری روستائیان دهستان‌های پیشکوه، پشتکوه، عشایری و چشمه لنگان و همچنین گردشگران این مناطق کمتر می‌شد، هم به دلیل کاهش رفت‌وآمدها برای سوختگیری، از بار ترافیکی شهر کاسته می‌شد، و هم اینکه برای مواقع تعطیلی و تعمیر پمپ بنزین مردم با مشکل روبرو نمی‌شدند.

امیدواریم تلاش‌های شهردار برای تحقق این طرح نتیجه داده و با توجه به اعلام آمادگی اداره راه و شهرسازی فریدونشهر برای واگذاری قطعه زمینی به همین منظور در غرب شهر فریدونشهر در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح یک جایگاه سوخت در جنب «شرکت تعاونی دهیاری‌ها» باشیم.

 

**مطالبه‌گری مردم

آن چه در بررسی موضوع تعطیلی چهار ماهه تقریباً تنها جایگاه سوخت یک شهرستان نمره قبولی کسب نکرد، مطالبه‌گری مردم از دستگاه‌های مسئول بود.

هرچند مردم مرتب از شهرداری خواستار رفع این معضل می‌شدند اما گره کار در شرکت نفت بود و باید حل این معضل را از آن جا پیگیری می‌کردند ولی صحبت‌های کارکنان این شرکت نشان می‌داد تعداد معدودی از مردم با آن جا تماس گرفته و خواهان تسریع در بازگشایی پمپ بنزین فریدونشهر شده‌اند.

دست کم باید این مشکل توسط مردم از فرمانداری که باید محلّ رجوع مردم برای حل مشکلات در ابعاد فراشهرستانی باشد، پیگیری می‌شد امّا می‌توان گفت اگر این طور شده بود و یا فرماندار به اندازه کافی در حلّ این مشکل پافشاری کرده بود، شاهد ایجاد مشکل برای بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت شهری، روستایی، عشایری و گردشگری فریدونشهر در اثر تأخیر کارشناس شرکت نفت در سرکشی نبودیم.

این پمپ بنزین روز گذشته همزمان با هفته دولت با بعد از صرف هشتصد میلیون تومان اعتبار، بعد از چهار ماه تعطیلی به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/

Go to TOP