چاپ خبــر

شرایط بازگشت پژو به ایران

با اعلام رسمی جدایی جنرال ‌موتورز از پژو شرایط برای بازگشت شرکت فرانسوی به ایران تسهیل شد.

به گزارش تیم رصد فضای مجازی پونه زار، دو روز پیش سخنگوی جنرال ‌موتورز رسما اعلام کرد که این شرکت قصد دارد هفت درصد سهام خود در شرکت پژو را واگذار کند.
جنرال ‌موتورز در فوریه سال 2012 معادل هفت درصد از سهام پژو را به ارزش 400 میلیون دلار خریداری کرد. هدف از این اقدام تولید محصولات مشترک و صرفه‌جویی دو میلیارد دلاری در هزینه‌های دو شرکت فرانسوی و آمریکایی بود.
با این حال به گفته تحلیلگران اولین ثمره شراکت جنرال ‌موتورز و پژو، قطع همکاری شرکت فرانسوی با خودروساز ایرانی به دنبال فشارهای وارده از سوی شریک آمریکایی و همچنین لابی صهیونیستی اتحاد بر ضد ایران هسته‌یی بود.
به دنبال این فشارها شرکت پژو از ابتدای سال 91 همکاری خود با ایران را قطع و به دنبال آن متحمل ضرر و زیان سنگینی از ناحیه توقف ارسال قطعات به ایران شد.
از آن سو نیز شراکت با جنرال ‌موتورز نتوانست مشکلات مالی شرکت فرانسوی را جبران کند و شرکت آمریکایی نیز به دنبال مشکلات داخلی عدیده پژو رسما از قصد خود برای خروج از شراکت با شرکت فرانسوی خبر داده است.
به گفته کارشناسان در این شرایط پژو برای تامین نقدینگی به دنبال فروش بخش دیگری از سهام خود است به‌گونه‌ای که با این کار مالکیت شرکت فرانسوی از دست خانواده پژو که بنیانگذار این شرکت محسوب می‌شوند خارج خواهد شد.
هم‌اکنون شرکت چینی دانگ فنگ و دولت فرانسه دو خریدار احتمالی سهام پژو محسوب می‌شوند و مذاکرات بین آن‌ها و شرکت فرانسوی برای خرید سهام ادامه دارد.
به نظر می‌رسد اعلام رسمی خروج جنرال ‌موتورز از شراکت با پژو شرایط را برای بازگشت شرکت فرانسوی به ایران تسهیل خواهد کرد. با این حال باید دید شریک جدید این شرکت فرانسوی چه موضعی در رابطه با همکاری با ایران خواهد داشت

Go to TOP