چاپ خبــر
برای نخستین‌بار در سال زراعی ۹۲-۹۳ اصفهان رقم خورد؛

کشت گندم رقم پیشگام در ۸۰ هکتار از اراضی آبی شهرستان فریدونشهر

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان فریدونشهر گفت: برای نخستین‌بار طی سال زراعی ۹۲-۹۳ در استان اصفهان در سطح ۸۰ هکتار از مزارع آبی شهرستان فریدونشهر گندم رقم پیشگام کشت شد.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فریدونشهر-پونه زار؛ علیرضا کریمی با اشاره به این مطلب اظهار داشت: در این خصوص ۲۰ تن گندم اصلاح شده رقم پیشگام میان کشاورزان توزیع شد که این رقم برای کشت در شرایط آبیاری محدود و کم‌آبیاری آخر فصل مناطق سرد مناسب است.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آب در منطقه، اکثر مزارع گندم آبی با مشکل کمبود آب در خردادماه و اوایل تیر مواجه می‌شوند و در صورت کشت ارقامی مانند الوند با نیاز آبی بیشتر به علت کمبود آب در اواخر رشد، عملکرد مطلوب حاصل نشده و منجر به افت عملکرد این رقم می‌شود.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان فریدونشهر افزود: رقم پیشگامی، رقمی است که در هر دو شرایط آبیاری نرمال و کم‌آبیاری در پایان فصل، محصول بیشتر و مطمئن‌تری تولید می‌کند.
وی تصریح کرد: طبق نظر موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر عملکرد، دانه این رقم در مزارع آبی مناطق سردسیر کشور حدود ۸ تن و عملکرد آن در شرایط محدود آبیاری حدود ۵۰ تن در هکتار بوده که در مقایسه با سایر ارقام مورد کشت در مزارع آبی و نیمه آبی از عملکرد بیشتری برخوردار است.
کریمی بیان داشت: این رقم به سبب مقاومت به خوابیدگی در شرایط سیستم آبیاری بارانی نسبت به ارقام رایج منطقه ارجحیت داشته و به بیماری زنگ زرد و قهوه‌ای مقاوم بوده و از کیفیت نانوایی بالایی برخوردار است.
وی گفت: با وجود خشکسالی و محدودیت منابع آبی، این رقم مناسب برای مزارع شهرستان فریدونشهر است.

Go to TOP