چاپ خبــر
موسسه انشاء

ایده مهدبازی مبتنی بر نظام تربیت اسلامی

مؤسسه فرهنگی انشاء (اندیشه های ناب شیعی ایرانی اسلامی) چند سالی است با همت و همکاری جمعی از طلاب فاضل حوزه علمیه پا به عرصه جهاد و مسئولیت نهاده است. این مؤسسه، به گفته مسئولین آن، تأسیس گردیده تا واحدی باشد برای دردمندان از نخبگان جامعه، تا در آن به یاری خدا، برای تحقق بعضی از منویّات مقام معظم رهبری و ادای دین نسبت به جامعه و دین، چاره و برنامه ای اندیشه کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ندای اصفهان، مؤسسه فرهنگی انشاء (اندیشه های ناب شیعی ایرانی اسلامی) چند سالی است با همت و همکاری جمعی از طلاب فاضل حوزه علمیه پا به عرصه جهاد و مسئولیت نهاده است. این مؤسسه، به گفته مسئولین آن، تأسیس گردیده تا واحدی باشد برای دردمندان از نخبگان جامعه، تا در آن به یاری خدا، برای تحقق بعضی از منویّات مقام معظم رهبری و ادای دین نسبت به جامعه و دین، چاره و برنامه ای اندیشه کنند.

موسسه انشا در زمان تاسیس با مشاوره های اسلامی در زمینه خانواده، ازدواج، طب سنتی، استعدادسنجی تحصیلی و شغلی شناخته میشد اما به زودی توانست با کلاسهای آموزشی و تاسیس مهدهای کودک و دبستان در چند استان کشور توجه جمع کثیری را به خود جلب کند.

برای آشنایی با موسسه انشاء در خدمت حجت الاسلام حسین میرزایی موسس و رئیس این مجموعه هستیم تا سوالهایی از فعالیت های موسسه داشته باشیم.

– از چگونگی و زمان تاسیس موسسه انشاء توضیحاتی بدهید؟

– در سال ۸۶ توفیق مدیریت مدرسه علمیه میرزا حسین را داشتیم. آن زمان قصد داشتیم تا طلبه ها در کنار تحصیلات حوزویشان تخصص هایی هم کسب کنند؛ کارگروه هایی مثل معرفت النفس، طب، اقتصاد، رسانه و مدیریت در مدرسه راه اندازی شد که در هر کدام چند نفر از طلبه ها مشغول به فعالیت شدند. از بین این کارگروه ها کارگروه «معرفت النفس» ثمر داد.

خودشناسی دغدغه ۲۵ ساله من بود ولی آنجا و در تدریس و بحث هایی که در کارگروه اتفاق افتاد ثمره های اجتماعی معرفت النفس خودش را نشان داد. این شد که در سال ۹۰ بعد از تحویل مدیریت مدرسه به فکر تاسیس مرکز مشاوره افتادیم. قبل از ورود به بحث مشاوره دو دوره احادیث مربوط به مشورت را با دوستان بحث کردیم و با دو سه نفر از طلبه های مدرسه کار مشاوره در طبقه سوم مسجد امام حسن عسکری(ع) در خیابان شریعتی شروع شد.

حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی زحمت کشیدند و تشریف آوردند و موسسه را افتتاح کردند.

از آن زمان تقریبا هر سال گروه های ۳ تا ۴۰ نفری به مجموعه دوستان اضافه شدند. ریزش ها و رویش هایی داشتیم ولی به توفیق الهی الآن با مجموعه اصلی ۵۰ نفره و مجموعه دوستان همراه ۲۰۰ نفره در حال خدمترسانی هستیم.

– به جز مشاوره، موسسه انشاء چه فعالیت دیگری دارد؟

– اول با مشاوره شروع شد بعد تجربه هایی در زمینه های طب سنتی و مشاوره کودک بوجود آمد. فعالیت های طب سنتی و سوزن درمانی طب چینی راه اندازی شده است که با استقبال فراوان و رضایت حداکثری ادامه دارد. الان موسسه انشاء ۳ طبیب دارد و ۲۰ نفر دستیار که علاوه بر تغذیه، اعمال یداوی مثل حجامت و فصد و ماساژ هم انجام می دهند.

با تکمیل بحث های کودک زیر ۷ سال در موسسه و منظم شدن مباحث آن مهد کودکی در سال ۹۳ راه اندازی شد تا در تجربه هم نشان دهیم که مبانی انسان شناسی موسسه پاسخگوست. الآن در سطح کشور هشت مهدبازی مشغول به فعالیت هستند. ایده مهدبازی مبتنی بر نظام تربیت اسلامی برای کودکان ۳ تا ۷ ساله است. در این الگو تلاش می شود تربیت کودک و رفع اختلال های احتمالی او از مسیر بازی، طب و تغذیه، حفظ سیادت و کرامت و استعدادیابی و شخصیت شناسی او انجام پذیرد.

این الگو الآن طرحی پخته با ۵ سال سابقه اجرایی است که قابلیت تکثیر دارد و ما به همه علاقه مندان به کار کودک می گوییم می توانند از این الگو برای تاسیس مهد استفاده کنند و موسسه انشاء هم همه امکانات و علوم تولیدی و تجربی خود را در اختیار آنها قرار می دهد.

در ادامه نظام تربیتی ۷ تا ۱۴ سال هم تکمیل شد و موسسه انشاء از سال ۹۷ سه ادبستان هم تاسیس کرده است که دو تا از این ادبستان ها با همکاری موسسه سماء دانشگاه آزاد در تهران راه اندازی شده است.

در این مدت یکی از نیروهای موسسه که اصالتا قزوینی بودند شعبه ای از موسسه انشاء در شهر قزوین راه اندازی کردند و الآن نزدیک به ۵ سال است که موسسه انشاء قزوین به هموطنان قزوینی هم خدمات ارائه می دهد.

– مشاوره ها و طب استفاده شده در موسسه اسلامی است؟

– اینکه یک فعالیت اسلامی هست یا نیست بستگی به تعریف شما از اسلامی دارد. چند روش می شود سنجش کرد؛ اول اینکه علم و عملی که می خواهد اسلامی باشد نباید دعوت به حرام داشته باشد. این روش شورای نگهبان است یعنی بگوییم این علم یا عمل ما منافاتی با اسلام ندارد. برای مثال در طب سنتی از شراب یا بدن حیوان حرام گوشت در درمان استفاده می کنند که ما در طب موسسه هر چیزی که حرام باشد استفاده نمی کنیم. در مشاوره هم همینگونه هست؛ روانشناسان گاه سفارش به حرام مثل رابطه قبل از محرمیت دارند یا ترک نماز و روزه دارند که ما در مشاوره های خانواده و ازدواج اینطور دستورالعمل هایی را نداریم.

این جنبه سلبی اسلام یعنی اسلام کارها و حرف هایی را نمی پسندد مشاوران و طبیبان ما معتقدند که نباید آخرت خود را به دنیا بفروشند.

اما این کف دین هست؛ وقتی می شود گفت که این علم و عمل اسلامی است که نه تنها با اسلام ضدیت نداشته باشد بلکه مبتنی بر کلیات دین بنا شده باشد. در تحقیقات ما از دین اسلام به این نتیجه رسیده ایم که اسلام مبتنی بر فطرت انسانی بنا شده است، همان دارایی هایی که خداوند در دل انسان قرار داده تا انسان بتواند خدا را بشناسد و سعی کند هر روز خدایی تر شود.

امکاناتی که به انسان داده شده جسم و نفس و محیط اطراف و ماوراء است. بنا به مبانی اسلامی که انسان را جسم و نفس می گیرد و به غیب اعتقاد دارد آنچه در زندگی یک شخص در امور مادی و معنوی اش تاثیر دارد این چهار زمینه می شود که به استدلال عقلی زمینه دیگری وجود ندارد. مشاوره های موسسه انشاء هم این چهار قالب را دارند؛ ممکن است شخصی از مشکلی جسمی، روحش مضطرب شده و او با این مشکل تحت تاثیر ماوراء قرار گرفته و ضربه خورده باشد. پس مشاوره اسلامی مشاوره ای هست که در آن برای جسم و نفس و محیط و ماورای شخص نسخه داده شود.

ما از قرآن کریم و روایات دارایی های اولیه انسان را استخراج کرده ایم و در نقشه انسان ارائه کرده ایم. این نقشه فطرت را نشان می دهد و وقتی به دستورات اهل بیت نگاه می کنیم می بینیم همه مبتنی بر همین نقشه است. این یک نشان و میزان برای اسلامی بودن علم و عمل است. میزان های دیگر هم هست مثلا هدف از خلقت و هدف از دین در احادیث شیعه مشخص شده است. هدف از دین کمال انسان است و وقتی با این میزان سراغ احادیث برویم با دستورالعمل هایی روبرو می شویم که هدفش کمال انسان است، هدفش تخلق به اخلاق الهی است. این سری دستورالعمل ها هم اگر در مشاوره ای باشد آن مشاوره اسلامی است.

جهت های دیگری هم اسلامی بودن علم یا عمل دارد چون بحث تخصصی می شود از آن می گذریم.

– آیا به فکر تربیت نیرو هم هستید؟

– بله از اول ما با دوستان طلبه کار را شروع کردیم و هر سال به موسسه انشاء افرادی اضافه می شدند و از سه سال پیش «مدرسه انسان» با ۱۴۰ نفر خانم و ۸۰ نفر آقا راه اندازی شد تا بتوانیم در چهار سال مبانی مشاوره ای و طبی مقدماتی را به دانش پژوهان مدرسه عرضه کنیم. خروجی این مدرسه طبیب جسم و روح عمومی است که با ابزار طب و مشاوره می تواند بصورت عمومی نه تخصصی مشکلات افراد را بررسی کند و راه حل ارائه دهد.

– نشانی موسسه را هم می توانید بدهید؟

– بخش های مختلف موسسه انشاء چه در اصفهان و چه در قزوین و تهران تلفن و سایت و کانال در شبکه های اجتماعی دارند.

آدرس موسسه در اصفهان: میدان طوقچی، خیابان مصلی، روبروی مسجد مصلی، کوچه امام زاده ابراهیم، طبقه دوم امام زاده ابراهیم

تلفن: ۰۳۱۳۴۴۶۸۵۵۸

https://www.instagram.com/enshaamoozesh

first

Go to TOP