چاپ خبــر
به مناسبت سالروز تشکیل بسیج؛

شهدای بسیجی مدافع حرم و امنیت، قهرمانان خدمت‌رسانی به محروم‌ترین نقطه استان اصفهان

از محروم‌ترین نقطه استان اصفهان ردّ خدمت خالصانه و عرق‌های خادمانه شهدای شاخص بسیجی مدافع حرم و مدافع امنیت کشور متلألو است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، درجه محرومیت 8 از 10 نشان دهنده اوج محرومیت و عقب ماندگی عمرانی روستاهای شهرستان فریدونشهر است. روستاهای صعب العبور و دور دست در مناطق کوهستانی و دور از دسترسی در دل جنل‌های زاگرس.

مناطق که حتی سفر کردن و بازدید از آن جا نیز از حوصله و همت بسیاری از مردم خارج است اما محل زندگی مردم حدود 30 روستای این شهرستان است که به منطقه پشتکوه شهرت دارد و زندگی ساده، بی‌آلایش و به دور از معضلات شهر را در دل کوهستان زیبا و سرسبز می‌گذرانند.

سختی سفر به آن جا و انرژی‌بر بودن و زمان‌بر بودن آن سبب شده است تا خیلی مورد بازدید مسئولان استان و کشور قرار نگرفته و لذا توجه ویژه‌ای به آبادانی آن نشود و همان بودجه‌ای که از پایتخت برای روستایی در دسترس و نزدیک به شهر و دارای همه امکانات می‌رسد به روستاهای منطقه پشتکوه نیز همین امکانات برسد.

*غبارروبی از محروم‌ترین نقطه استان اصفهان توسط بسیج

این گونه شده که این روستاها فاقد جاده، آب شرب بهداشتی، امکانات آموزشی مناسب، مسجد و غیره شده بودند. تا این که سر و کله گروه‌های جهادی بسیج پیدا شد. بسیجیان مخلصی که با دیدن شرایط این شهرستان فی سبیل الله دل به جاده زده و حتی با هزینه کردن از جیب خود و جلب کمک‌های خیّرین تلاش کردند گردی از غبار محرومیت را از چهره دهستان پشتکوه فریدونشهر بردارند.

سرانجام شهرستان فریدونشهر و دهستان پشتکوه آن قدمگاه بسیجیانی شد که خالصانه دل به دریای خدمت زده و قدم بر جاده نهاده و در راه این خدمت خالصانه عرق ریختند، زخمی شدند و حتی به شهادت رسیدند.

امروز پس از حدود 15 سال از آغاز حرکت جهادی بسیج در محرومیت زدایی و عمران و آبادانی مناطق روستایی و کمتر برخوردار، اوضاع دهستان پشتکوه نیز بسیار تفاوت کرده است. این گروه‌ها در بسیاری از این روستاها مدرسه، مسجد، خانه عالم، شبکه آبرسانی بهداشتی و غیره ساخته‌اند و در کنار خدماتی که دولت‌ها به آن مناطق ارائه کرده‌اند مانند جاده دسترسی و یا طرح هادی روستایی در برخی روستاها، این مناطق را از غربت پیشین خود خارج کردند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج فریدونشهر در این رابطه در گفتگو با پونه زار از کثرت خدماتی سخن گفت که بسیج در روستاهای شهرستان فریدونشهر و به ویژه در مناطق محروم پشتکوه این شهرستان انجام داده است؛ خدماتی که هر ساله توسط گروه‌های متعدد بسیجی عمرانی و فرهنگیِ خواهر و برادر از نقاط مختلف استان و حتی کشور انجام می‌شود و عطر اخلاص را در این مناطق پراکنده است. سرهنگ پاسدار عبدالرسول آقایی تنها به چند خدمت اشاره کرد که در سال‌های اخیر توسط بسیجیان در این شهرستان صورت گرفته است.

*هزاران نفر-روز کار رایگان به علاوه چهار و نیم میلیارد تومان خدمات عمرانی بسیج در روستاهای محروم شهرستان فریدونشهر

وی تکمیل، بهسازی و بازسازی مدارس روستاهای بهرام آباد، بُندر، مصیر، پشندگان، وستگان، کاهگان، کلوسه، گوکان، وزوه، کاهگانک، بیجگرد، آبچک، اسلام آباد، زردفهره، مزرعه میر و سروشجان را نمونه‌ای از خدمات گروه‌های جهادی بسیج به عرصه تحصیل و دانش شهرستان فریدونشهر برشمرد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج فریدونشهر همچنین احداث، تکمیل، تعمیر، کمک و اجرای طرح مساجد روستاهای تهلگی، گوهردره، خشک آبخور، کُرچان، زردفهره، پشندگان، وزوه، بُندر، تزره، کمران، دره بادام، دهنو، کلوسه، دره سیب، بزمه، چقا و چغیورت به عنوان مراکز فرهنگی و عبادی این روستاها و همچنین تنها محلّ تجمع در بسیاری از این روستاها را از دیگر خدمات عمرانی اردوهای جهادی بسیج عنوان کرد.

سرهنگ آقایی احداث، تکمیل و تعمیر خانه عالم در روستاهای وستگان، کلوسه، وزوه، بُندر، پشندگان، زردفهره، اسلام آباد و دورک و کاهگان را از خدمات اردوهای جهادی به استقرار روحانی در این روستاها و انجام فعالیت‌های فرهنگی بیان کرد.

وی در حوزه بهداشت و تأمین آب روستاهای این شهرستان نیز از احداث 24 حمام و 24 دستشویی در سالن چندمنظوره روستای خوش میوه، حفر چاه آب، احداث کانال و آبشخور و احداث خط انتقال و منبع آب و تعویض شبکه آبرسانی در این روستا، احداث کانال آب کشاورزی روستاهای بُندر و آبچک، احداث خط انتقال آب و تعویض شبکه آبرسانی روستاهای تنگستان، دهنو، عنایشت، بُندر، خرم دره، هُمّه، مصیر، کَمَران، گوکان، کاهگانک، وزوه و وستگان توسط بسیج خبر داد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج فریدونشهر همچنین از همیاری سپاه و بسیج در آواربرداری 110 منزل مسکونی روستای کلوسه در طرح بزرگ بازسازی این روستا و حمل مصالح برای مردم این روستا سخن به میان آورد.

سرهنگ آقایی تأکید کرد: این خدمات که با هزینه‌ای بالغ بر چهار میلیارد و 500 میلیون تومان انجام شده است بخشی از خدمات عمرانی سپاه و بسیج در مناطق روستایی و محروم این شهرستان بوده است که هم اکنون نیز تداوم دارد و هم اکنون گروه‌های جهادی در روستاهای مختلف مشغول به فعالیت هستند که از آن جمله توزیع کمک‌های معیشتی و تحصیلی، احداث خانه برای نیازمندان در روستای بهرام آباد و احداث مسجد در روستای کَمَران را می‌توان نام برد.

*محروم‌ترین نقطه استان اصفهان، عرصه خدمت خالصانه شهدای بسیجی

عرصه جهاد خدمت رسانی در مناطق محروم شهرستان فریدونشهر با نام نام‌آورانی بزرگ همچون شهید محسن حججی همراه است؛ این اسطوره‌ی اخلاص، مردانگی و شجاعت و الگوی مبارزه با استکبار و ظلم که در راه دفاع از حریم اهل بیت -علیهم السّلام- و مملکت اسلامی و نجات جان مردم مظلوم و تحت ستم جان خود را فدا کرد.

در مسجد روستای دورک ردّ اخلاص محسن حججی‌ها، در زمین ورزشی روستای کلوسه ردّ اخلاص لودر شهید جواد محمدی و در احداث مسجد روستای وزوه ردّ اخلاص شهید یحیی براتی احساس می‌شود.

در فیلم منتشر شده از شهید حججی بعد از شهادت وی که این شهید عزیز را در اردوی جهادی احداث مسجد روستای دورک شهرستان فریدونشهر نشان می‌دهد چیزی جز اخلاص و روحیه خدایی و خدمت رسانی دیده نمی‌شود.

یکی از دوستان او که از اعضای مؤسسه شهید حاج احمد کاظمی است و در اردوهای جهادی همراه این شهید مدافع حرم بود، در گفتگو با خبرنگار پونه زار از خصلت‌های شهید حججی سخن گفت اما هر چه گفت و گفت او را مثل همه انسان‌ها یک فرد عادی دیدیم که تنها یک چیز او را نسبت به بقیه متمایز کرده بود و آن اخلاص وی بود که سبب شده بود بیش از همه بسیجیان تلاش کند و به عشق خدمت به خلق خدا عرق بریزد.

گروه جهادی شهید جواد محمدی هم اکنون نیز در منطقه پشتکوه فریدونشهر در حال خدمت رسانی است و در شرایط سخت اقتصادی تلاش می‌کند با جلب کمک‌های خیّرین، برای مردم این مناطق بسته‌های معیشتی تهیه کند.

زمانی که از یکی از اعضای این گروه درخواست مصاحبه می‌کنیم با بغض می‌گوید ما از شهید محمدی فقط کار کردن یاد گرفته‌ایم نه حرف زدن و با اصرار ما چند جمله‌ای از این شهید دیگر مدافع حرم سخن گفت.

وی اظهار کرد: این شهید عزیز از کار کردن در جهت خدمت به مردم دریغ نمی‌کرد و نمی‌گفت جایگاه اجتماعی من مناسب نیست که مثلاً در احداث مدرسه کارگری کنم. در عین حال که از فرماندهان مدافع حرم بود، گمنام بود و به دنبال اسم و رسم نمی‌گشت.

وصیت نامه ویدئویی شهید جواد محمدی در رابطه با حجاب شهره است که می‌فرماید: «اگر خدا لطف کرد و شهادت را نصیبمان کرد بنده از شهدایی هستم که حتما یقه بی‌حجاب‌ها و کسانی که ترویج بی‌حجابی را می‌کنند می‌گیرم آن دنیا.»

این شهدا مصداق واقعی گمنامان در زمین و معروفان در آسمان‌ها هستند، همچون شهید یحیی براتی که از دیگر اعضای گروه جهادی شهید جواد محمدی بود که در سال 1397 در جریان انفجار اتوبوس حامل پاسداران مدافع امنیت در سیستان و بلوچستان توسط گروه جیش الظلم به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

محروم‌ترین منطقه استان اصفهان قدمگاه شهدای رفته و نرفته بسیاری است که تاج افتخار خدمت بر سر نهادند و حتی در این راه جان باختند. همچون شهید محمدعلی شاه زیدی که در آغاز حرکت گروه‌های جهادی در سال 1385 در روستای دورک دهستان پشتکوه به قصد نجات دوستش که در رودخانه دورک افتاده و در حال غرق شدن بود، به آب زد و دیگر جسم زنده وی از آب خارج نشد و اولین شهید بسیج سازندگی کشور را به نام خود کرد.

این دانش آموز بسیجی 17 ساله مسیر خود را انتخاب کرده بود و بنا بر خاطراتی که از دوستان و مسئول گروه جهادی وی ذکر شده است با اراده و مصمم قدم به مسیر سخت پشتکوه گذاشت و آن قدر عاشقانه و پروانه‌وار راه خدمت را برگرفت و به دور شمع خدمت گشت تا جان خود را در این راه به یادگار گذاشت.

شهید احمد قاسمی کرانی، بسیجی 25 ساله دیگری بود که مسجد روستای تهلگی فریدونشهر قدمگاه وی است. شهید سعیدی که عاشقانه خدمت کرد و عاشقانه خون خود را در راه دفاع از حرم در زیتان سوریه بر زمبن ریخت. یکی از دوستان وی از اوج صداقت و نیت پاک وی سخن می‌گوید و از این که در شرایط سخت به این شهرستان آمد و آنگاه که نیاز را در حضور در صف مبارزه با خونخواران داعشی دید داوطلب حضور در سوریه و قرار گرفتن در بین مدافعان حرم شد.

انتهای پیام/ احسان جدیدی

  1. نصرت اله موگويي از گوراب گفت:

    سلام بسيجي هاي مخلص سري هم به گوراب بزنيد راه زياد دورنيست يك گردنه با چغوروت فاصله داره جاده اسفالت .خانه بهداشت .مدرسه نداره اگر امكانات داشت مردم ان اواره اطراف شهر نمي شدند تازه كسي از مردم روستا هم مثل من بخواهد ازشهر به روستا بياد اداراتي مثل منابع طبيعي نميزاره زميني را كه خريدم اباد كنم خدانگهدار افراد پاك وبي ادعا

Go to TOP