چاپ خبــر
سفیر ایران در آژانس انرژی اتمی خبر داد:

فعالیت تحقیق و توسعه طراحی سوخت جدید راکتور تهران آغاز شد

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از آغاز فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، به نقل از صراط نیوز «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی، امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت راکتور تحقیقاتی تهران، آغاز شد.

غریب آبادی با اشاره به اینکه مدیرکل آژانس امروز با انتشار گزارشی، موضوع را به اطلاع کشورهای عضو رساند، گفت: این فعالیت در سه مرحله انجام می شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می شود.

نماینده دائم کشورمان با اشاره به اینکه برنامه ایران از دو سال قبل به اطلاع آژانس رسیده است، اظهار داشت: این اقدام، از لحاظ فنی ایران را در ردیف کشورهای پیشر‌و در تولید سوخت های جدید قرار خواهد داد. وی همچنین افزود: تمامی این مراحل به اطلاع آژانس رسیده و می رسد ‌و بازرسان آژانس نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند.

به گزارش فارس، پس از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی تحت عنوان قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و براساس ماده یک مصوب این طرح در راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای (برجام)، سازمان انرژی اتمی ایران موظف شد بلافاصله پس از تصویب این قانون، در راستای مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند. همچنین سازمان مذکور موظف شد نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند. بر همین اساس غنی سازی ۲۰ درصد روز دوشنبه ۱۵ دی ماه در تأسیسات غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی (فردو) مجددا از سر گرفته شد.

راکتور تحقیقاتی تهران اخیرا در مراسمی به مناسبت چهلمین روز شهادت شهید محسن فخری زاده به نام این شهید نامگذاری شد. گفتنی است سوخت ۲۰ درصد برای راکتور تحقیقاتی تهران استفاده می‌شود.

  1. فریدونشهری گفت:

    باسلام وعرض ادب وتکریم همه راست فامتان تاریخ ایران وجهان ، اقدامات ارزنده شما را ارج نهاده موفقیت روزافزون همه شمارادرراه استقلال میهن عزیزمان آرزومندیم انشاءالله

Go to TOP