چاپ خبــر

بارش برف نیم متری در فریدونشهر/ تلاش نیروهای خدمات‌رسان برای تعمیر زیرساخت‌ها/ نفس تازه پیست اسکی

بارش برف سنگین در فریدونشهر موجب رفع نگرانی‌ها از خشکسالی کم‌سابقه در این شهرستان شد. برف و کولاک جاده دهستان پشتکوه دوم را مسدود کرد و به شبکه برق رسانی این دهستان خسارت وارد کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار؛ پس از گذراندن زمستانی کم بارش سرانجام سامانه بارشی پیش بینی شده وارد استان اصفهان شد و از شامگاه چهارشنبه بارش برف در شهرستان فریدونشهر را آغاز کرد تا بعد از قریب دو ماه بی‌بارشی نگران کننده در بام ایران، دوباره تنپوش سفید برف بر قامت این شهرستان بنشیند. این بارش تا عصر دیروز ادامه داشت.

رئیس اداره هواشناسی فریدونشهر با اعلام این که متوسط ارتفاع برف باریده در فریدونشهر 50 سانتیمتر است، در گفتگو با پونه زار عنوان کرد: میزان بارش‌های اخیر فریدونشهر 44.9 میلیمتر بود که مجموع بارش‌های سال زراعی کنونی فریدونشهر را به 279.5 میلیمتر رساند.

حسین خلجی افزود: این رقم نشان دهنده کاهش 12 درصدی بارش‌های شهرستان در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت بارش‌های فریدونشهر در همین بازه زمانی است در حالی است که پیش از این بارش‌ها، مجموع بارش‌های شهرستان 64 درصد کمتر از میانگین بلند مدت آن بود.

بارش برف سنگین موجب مسدود شدن محورهای مواصلاتی و معابر شهری و روستایی شهرستان فریدونشهر شد که با تلاش راهداران، شرکت تعاونی دهیاری‌ها، شهرداری فریدونشهر و شهرداری برف انبار از آغازین لحظات بارش، عملیات بازگشایی محورها و معابر شهرستان شروع شد.

*مسدود شدن گردنه کلوسه

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان فریدونشهر در این رابطه به خبرنگار پونه زار گفت: با ورود سامانه بارشی به فریدونشهر 25 نفر نیروی راهدار با استقرار در چهار راهدارخانه کلوسه، مصیر، اسلام آباد و چالچرانه و همچنین اداره مرکزی فعالیت خود برای بازگشایی محورهای مواصلاتی آغاز کردند.

علی اکبر آقایی عنوان کرد: با تلاش راهداران هم اکنون کلیه معابر به جز گردنه کلوسه که به دلیل کولاک شدید برف امکان بازگشایی آن وجود ندارد، بازگشایی شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به وزش باد شدید، کولاک در محورهای راچه-اسلام آباد، فریدونشهر-چغیورت، فریدونشهر-سیبک، برف انبار-دو راهی ازونبلاغ و میدانک-قلعه سرخ تردد در این محورها را دچار مشکل کرده است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار فریدونشهر هم با تأکید بر این که مسافران از تردد غیرضروری در محورهای این شهرستان خودداری کنند، از وضعیت پرخطر جاده‌های شهرستان به دلیل کولاک شدید خبر داد.

ابراهیم اصلانی گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی از خسارات در اثر تندباد، سیل، بهمن، ریزش سنگ و بارش برف در سطح شهرستان اعلام نشده است.

وی تأکید کرد مردم از هر گونه سفر غیرضروری در جاده‌ها شهرستان خودداری کنند و در صورت لزوم حتماً زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به همراه داشته و از سلامت سیستم گرمایش خودروی خود اطمینان حاصل کنند.

 

*مشکل برق پشتکوه دوم

معاون فرماندار فریدونشهر اظهار کرد: تنها مشکل پیش آمده در سطح شهرستان، حادثه برای شبکه برق منطقه پشتکوه دوم بوده است که موجب اختلال در این شبکه شده و در حال پیگیری است.

مشکل قطعی برق و سیستم‌های مخابراتی در سال‌های گذشته یکی از مشکلات اساسی دهستان پشتکوه موگویی در فصل زمستان بود که در سال جاری با تقویت زیرساخت‌ها و استحکامات ارتباطی این مشکلات تا حد زیادی برطرف شده است.

مدیر امور برق شهرستان فریدونشهر در گفتگو با پونه زار مشکل پیش آمده برای برق رسانی منطقه پشتکوه دوم را حاصل اتصال در یکی از سیم‌های ارتباطی مسیر و تک فاز شدن برق روستاهای منطقه پشتکوه دوم عنوان کرد و از تلاش نیروهای حوادث این اداره برای رفع مشکل پیش آمده خبر داد.

بیژن مرتضایی پور گفت: از دیروز به دلیل کولاک شدید و مسدود بودن جاده‌ها امکان رسیدن نیروهای اداره برق به نقطه حادثه دیده میسر نبود اما امروز با روشن شدن هوا، نیروها به محل اعزام خواهند شد تا مشکل را برطرف کنند.

وی گفت: در اثر حادثه پیش آمده برق برخی مناطق پشتکوه قوی و برق برخی مناطق دیگر بسیار ضعیف شده است.

پایگاه‌های هواشناسی تا چند روز آینده پدیده جوی خاصی را برای این شهرستان پیش بینی نکرده‌اند اما یخبندان و کاهش شدید دما روند معمول جوی بعد از بارش برف‌های سنگین است.

 

*نفس تازه پیست اسکی فریدونشهر

بارش اخیر جانی تازه به پیست اسکی فریدونشهر بخشید و هر چند روز پنجشنبه این پیست را به تعطیلی کشاند اما حداکثر زمان ماندگاری برف و مدت فعالیت پیست را طولانی‌تر کرد.

هیئت اسکی استان اصفهان اعلام کرد مسابقات اسکی آلپاین قهرمانی این استان که قرار بود چهارشنبه برگزار شود، به دلیل بارش برف به تأخیر افتاده است و چهارشنبه هفته آتی برگزار خواهد شد.

بارش برف نیم متری و حتی بیشتر از نیم متر تا 10 سال گذشته به طور معمول و مکرر در این شهرستان رخ می‌داد اما طی سال‌های اخیر کمتر رخ داده است و بارش برف نیم متری در کمتر از یک شبانه‌روز دیگر برای مردم فریدونشهر در حال فراموش شدن بود.

شهرستان فریدونشهر در 180 کیلومتری غرب اصفهان در منطقه زاگرس مرکزی قرار دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی و شرایط کوهستانی، از شرایط خاص این منطقه بهره می‌برد.

انتهای پیام/

Go to TOP