چاپ خبــر

پیشگویی پارامترهای اقتصادی در مورد آینده روشن ایران

بررسی فاکتورهای اقتصادی مختلف نشان دهنده این است که در دوره جدید مدیریتی اتفاقات بسیار مهمی در حوزه اقتصاد ایران افتاده است که آینده‌ای روشن و متفاوت را برای جمهوری اسلامی ایران رقم می‌زند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، ساکنان شهرهای برفگیر این را می‌دانند که اگر زمانی که زمین و هوا رو به سردی می‌رود یعنی در پاییز و زمستان تا اواخر بهمن ماه برف ببارد حتی اگر عمق این برف چند سانتیمتر باشد، این برف باقی خواهد ماند و ارزشمند است اما از آن زمان به بعد اگر برف ببارد حتی اگر عمق برف 50 سانتیمتر باشد به سرعت ذوب می‌شود چون زمین رو به گرمی می‌رود. این مثالی برای وضعیت امروز اقتصاد است، آری مهمتر از شرایط کنونی کشور این مسأله مهم است که ما به سمت چه شرایطی پیش می‌‎رویم.

نگاهی اجمالی به تحولات اقتصادی کشور بعد از انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری کشور نشان دهنده آینده پرامید کشور است. امروز کشور بعد از هشت سال عقب نگه داشتن و هشت سال اشرافیگری مسئولان و زمینه‌ای که برای فساد ایجاد شد وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارد اما نگاهی به کارنامه یک سال مدیریتی آیت الله رئیسی نشان می‌دهد اوضاع رو به بهبود است.

*بی‌اثر کردن تحریم‌ها

تحریم‌های ظالمانه با وجود داشتن مسئولانی که بلد نبودند از تهدید فرصت بسازند سبب شد فشارهای زیادی به مردم وارد شود. این تحریم‌ها با جلوگیری از ورود سرمایه به کشور، با جلوگیری از فروش محصولات تجاری ایران به ویژه نفت و با اثرگذاری بر روی عوامل دیگر سبب شد شرایط اقتصادی کشور تضعیف. از قضا در این رابطه همین اپوزیسیونی که امروز اَدایِ ایران دوستی را در‌می‌آورند و خود را دلسوز ملت جا زده‌اند سهیم هستند چرا که به خاطر رسیدن به اهداف شوم خود برای براندازی نظام سال‌ها از مجامع جهانی درخواست تحریم ایران را داشته‌اند.

استفاده دولت از ظرفیت بازار کشورهای همسایه برای تبادل اقتصادی و تجاری، استفاده از ظرفیت کشورهای حوزه قفقاز برای همین منظور، پیوستن به پیمان شانگهای، برقراری تعامل گسترده با دو اقتصاد بزرگ دنیا یعنی چین و روسیه که سال‌ها به خاطر حضور غرب پرستان در رأس و بدنه دولت مورد غفلت واقع شده بود، فعال سازی دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و از این قبیل اقدامات همه و همه پالس‌های مثبتی است که نشان دهنده رو به رشد بودن اقتصاد ایران است.

علاوه بر این اقدامات داخلی، شرایط جهانی نیز به شکلی درآمده که دیگر کشورهایی که یک روز مشتری نفت و گاز ایران بوده‌اند تاب تحمل هزینه‌های تحریم ایران را ندارند. جنگ روسیه و اوکراین، تحریم گازی روسیه، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت و از این قبیل سبب بهبود بازار نفت و افزایش قیت آن شده است و زمینه‌ای را فراهم کرده است که مشتریان دست به نقد نفت ایران افزایش پیدا کنند.

*مبارزه با فساد داخلی

خوی اَشرافی گری مسئولان، اختلاف طبقاتی، بی عدالتی، اختلاس و ا این قبیل مسائلی هستند که بیشتر از فشار اقتصادی مردم را از حکومت ناراضی می‌کنند. عامل این وضعیت در کشور هم مسئولان غرب زده و لیبرالی بوده‌اند که در اثر تبلیغات گسترده در انتخابات‌ها و انجام عملیات روانی توسط خود مردم انتخاب شده‌اند. دولت‌هایی که طرفدار سرمایه داری بوده‌اند، بویی از ساده زیستی بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی -رحمة الله علیه- نبرده بودند، درد فقیر و ضعیف را نمی‌فهیدند و با مردم فاصله زیادی داشتند چه در دولت و چه در مجلس، نمی‌توانستند پاسخگوی نیاز روز کشور و به دنبال برقراری عدالت باشند.

اما در دوره جدید مدیریتی کشور با انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور، یعنی شخصیتی مردمی که به قول رهبر انقلاب یکی از بزرگترین سرمایه‌اش مردمی بودن او است، و شخصیتی که از زمان تصدی بر قوه قضائیه نامش با مبارزه با فساد گره خورده است، با همکاری یک مجلس نسبتا انقلابی بسیاری از این مشکلات در حال رفع شدن است.

فسادهای بزرگی که در دوره جدید مدیریتی افشا و با آن مقابله شده است که در دوره‌های قبلی مدیریتی به دلیل وجود لابی‌هایی متشکل مسئولان تراز بالای دولت و مجلس قدرت مبارزه با آن‌ها وجود نداشت حتی با وجود اطلاع و تلاش نمایندگان مجلس که یک نمونه آن افشای فساد 92 هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه است.

همین روحیه موجب شده تاکنون بیش از دو هزار واحد تولیدی توسط دولت جدید احیا شده، مشکلات این واحدها به صورت ویژه بررسی و برطرف شده و چرخ اقتصاد کشور رفته رفته به حرکت درآید.

*حاکمیت منطقی بر ابعاد اقتصادی کشور

بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از رویکردهای غلط مسئولان بوده است. این که مثلاً عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی حسن روحانی، با افتخار پشت تریبون بگوید افتخار من این است که حتی یک واحد مسکونی هم در دوره وزارتم نساخته‌ام، نشان دهنده تفکر مسمومی بوده که با انتخاب روحانی در کشور حاکم شده است. در مقابل این تفکر، تفکر دولت جدید است که اقدام به ساخت مسکن به صورت انبوه با قیمت پایین برای جوانان فاقد مسکن می‌کند.

این قبیل تصمیمات نه تنها در مسکن بلکه در سایر مقوله‌های اقتصادی مانند کنترل نرخ ارز، حذف ارز ترجیحی، بازار خودرو، توجه ویژه به مناطق محروم و تخصیص بودجه‌های ویژه برای آبادانی روستاهای کمتر برخوردار کشور و غیره نیز گرفته شده و یا در حال گرفته شدن است.

این حجم از اقدامات مثبت آیت الله رئیسی در دوره جدید مدیرتی خود که حدود یک سال و نیم از آن گذشته است، نشان دهنده آینده‌ای روشن برای اقتصاد کشور است و به نظر می‌رسد.

*پیشرفت‌هایی که اقتصاد را به دنبال خود خواهند کشید

هر چند شاید معیشت مردم و اقتصاد کشور یکی از مهمترین جنبه‌های یک حکومت است که نبود آن مطابق سخن معصومین -علیهم السّلام- دین را نیز از مردم می‌گیرد اما یک کشور دارای ابعاد دیگری نیز هست مانند بعد نظامی، بعد علمی، بعد اجتماعی، بعد سیاسی و غیره.

کشور ما امروز در بعد اقتصادی به دلایلی که بخشی از آن گفته شد، عقب مانده است اما در ابعاد دیگر این چنین نیست و دارای پیشرفت‌های چشمگیری می‌باشد. در رشد علمی جزء چند کشور برتر دنیا قرار گرفته‌ایم در رشته‌های مختلف همچون نانو تکنولوژی، هوش مصنوعی، هوا فضا، سلول‌های بنیادی، پزشکی و غیره. در رشد نظامی به نقطه‌ای رسیدیم با تولید جنگ افزارهای دفاعی همچون موشک‌های بالستیک و نقطه زن، قایق‌های تندرو، زیردریایی، ناوشکن‌ها و غیره که هیچ کشوری از جمله ائتلاف آمریکا و ناتو به خود جرأت حمله به ایران را نمی‌دهند، از بُعد سیاسی به جایگاهی رسیده‌ایم که انقلاب خود را صادر کرده‌ایم و تفکر مقاومت را از مرزهای کشور تا کرانه‌های دریای مدیترانه و تا خلیج عدن گسترش داده‌ایم.

همه این موارد علاوه بر تأثیر مستقیم بر اقتصاد و بر ارزآوری که دارند، با قدرتمندتر ساختن کشور ما، تاثیرات غیرمستقیمی نیز بر اقتصاد کشورمان می‌گذارند مثلا با ترغیب کشورهای مختلف برای برقراری تعامل با کشور ما. لذا می‌توان گفت پیشرفت در این ابعاد، سبب ارتقای بعد اقتصادی کشور ما نیز خواهد شد البته با وجود همه موانع و مشکلاتی که هست باید استقامت ورزید و صبر کرد اما آن چه حتمی و قطعی است آینده بسیار روشنی به این واسطه در انتظار ایران اسلامی است.

انتهای پیام/

Go to TOP