چاپ خبــر

آمریکا و شکست‌های دیپلماتیک پی‌در‌پی/ وقتی دیگر کسی از آمریکا حساب نمی‌برد

آمریکایی که نتوانست جلو روسیه با اوکراین را بگیرد، با این کار موجب قطع ارسال گاز روسیه به اروپا و در پی آن افزایش بهای جهانی سوخت شد که انتقاد شدید مهمترین نقطه اتکای خود یعنی اروپا را در پی داشت به همین سبب تلاش کرد با افزایش عرضه سوخت توسط عربستان و سایر کشورهای عضو اوپک پلاس این وضعیت را جبران کند که با وجود همه رایزنی‌های دیپلماتیک باز هم موفقیتی کسب نکرد و بنا بر تصمیم اوپک پلاس عرضه سوخت در جهان روزانه دو میلیون بشکه نفت کاهش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، دونالد ترامپ، این چهره آنگلوساکسون رادیکال که تا دو سال پیش رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بود، چندی پیش طی سخنانی سیاستمداران کنونی آمریکا را متهم به آغاز جنگ افروزی در اوکراین کرد؛ جنگ خانمان سوزی که تاکنون هزاران نفر از مردم را کشته و آواره کرده است.

اما ماجرا از چه قرار بود؟ اختلاف اوکراین و روسیه از زمانی آغاز شد که اوکراین که چندی پیش رئیس جمهورش با کودتای مخملی یهودیان آمریکا منصوب شد، خاک کشورش را برای ایجاد پایگاه‌های نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه در اختیار آمریکا و متحدانش قرار داد؛ مسأله‌ای که طبیعی بود به مزاج مدعی قدرت شرق خیلی خوش نیاید و به مقابله با این موضوع بپردازد. چرا که تاریخ نشان داده آمریکایی‌ها هر جا پا گذاشتند امنیت و آرامش را از آن جا گرفتند، لذا اگر در این نقطه نیز استقرار نظامی پیدا می‌کردند همه کشورهای این منطقه از جمله روسیه را دستخوش ناامنی می‌کردند.

*ناکامی آمریکا در جلوگیری از جنگ روسیه و اوکراین

این نکته برای رقیب قدیمی امپریالیسم غربی قابل قبول نبود لذا روسیه وارد جنگ با اوکراین شد.از همان ابتدای جنگ آمریکا هر چه علیه روسیه هشدار صادر کرد که این کشور را از حمله نظامی به کیِف بازدارد اما نتیجه‌ای نبخشید و نه تنها جنگ آغاز شد بلکه آمریکایی که عامل آغاز این جنگ بود، نه خودش و نه کشورهای متحدش را وارد این جنگ نکرد و رئیس جمهور منصوب غرب در اوکراین را در مقابله با روسیه تنها گذاشت و تنها از این فرصت برای یک تجارت سودمند استفاده کرد تا بازار جدیدی برای تسلیحات خود استفاده کند.

این کمک‌های تسلیحات نه تنها به آرام شدن اوضاع کمکی نکرد بلکه سبب شد اوضاع منطقه متشنج‌تر شود و کشورهای اروپایی که به پیروی از آمریکا در حوزه دیپلماتیک به مقابله با روسیه پرداخته بودند نیز دچار یک مشکل بزرگ شدند. روسیه گاز اروپا را قطع کرد و قاره سبز را درگیر یک چالش بزرگ کرد که رفته رفته با آغاز فصل زمستان تبعات این چالش بیش از پیش رخ نمایان خواهد کرد.

آمریکا با وارد کردن اوکراین به یک جنگ ناخواسته و ناتوانی در کنترل روسیه و جلوگیری از آغاز این جنگ، ناکامی دیپلماتیک بزرگی به دست آورد اما ناکامی‌های آمریکا در این مسأله به همین جا ختم نمی‌شد.

با کاهش عرضه سوخت در جهان توسط روسیه، قیمت جهانی نفت و گاز افزایش زیادی پیدا کرد. جامعه جهانی و به ویژه کشورهای اروپایی شاهد آن بودند که مسبب این وضعیت کسی نبود جز آمریکا، حال آمریکا که به خاطر ایجاد این وضعیت مورد انتقاد قرار گرفته بود باید تلاش می‌کرد وضعیت سوخت جهان را بهبود بخشد.

*شکست در مقابل یمن

آمریکا از یک جهت نیز مسبب اوضاع نابسامان سوخت در جهان شده است. این کشور با تحریم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز جهان، به خودی خود سبب کاهش قابل توجه عرضه سوخت در جهان شده است، مسأله‌ای که سبب شده همچنان قیمت سوخت روند صعودی بودن خود را حفظ کند.

در این اوضاع اگر آتش جنگ یمن و عربستان هم شعله‌ور شده و محور مقاومت از سمت یمن بار دیگر صنایع نفتی عربستان سعودی را بمباران می‌کرد، وضعیت سوخت جهان از این هم بدتر می‌شد. به همین منظور رئیس جمهور آمریکا شخصاً وارد منطقه آسیای غربی شده و به عربستان، این کشور حافظ منافع آمریکا در منطقه، سفر کرده و وارد مذاکرات دیپلماتیک شد.

محمدپارسا نجفی، کارشناس مسائل بین الملل، در این رابطه به خبرنگار پونه زار گفت: افزایش قیمت نفت در جهان و احتمال افزایش بیشتر قیمت جهانی آن با فرا رسیدن فصل سرما، آمریکایی‌ها را بر آن داشت تا به منظور زمینه سازی برای تحریم روسیه و به دنبال آن عقب راندن و متوقف کردن دولت روسیه تلاش کنند جایگزینی برای نفت و گاز روسیه فراهم کنند زیرا تا این کار را نکنند هرچقدر هم فشار بیشتری بیاورند قیمت نفت افزایش پیدا کرده و تبعات آن را باید مردم آمریکا و کشورهای متحد آن مانند فرانسه، انگلیس و آلمان بپردازند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر رشد اقتصادی این کشورها رو به کاهش است و قیمت بنزین در آمریکا و قیمت سوخت در فرانسه، انگلیس و آلمان افزایش پیدا کرده است و حتی سقوط دولت جانسون در انگلیس هم مرتبط با همین شراط اقتصادی است لذا آمریکایی‌ها برای افزایش تولید اوپک در تلاش هستند و بیشتر تمرکزشان را هم بر روی افزایش تولید نفت در کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان، امارات و کویت قرار داده‌اند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: از طرف دیگر عربستان سعودی درگیر جنگی فرسایشی، بی هدف و عبث با یمن است که در پی آن یمنی‌ها در پنجم فروردین امسال با حمله به هفت شهر سعودی، ضربه جدی به میزان تولید نفت عربستان زدند که اگر این صحنه‌ها تکرار شود و در صدور نفت در خلیج فارس یا ترانزیت نفت در باب المندب اختلالی ایجاد شود، زمینه افزایش قیمت نفت را فراهم خواهد کرد پس آمریکا چاره‌ای ندارد جز این که این جنگ را پایان دهد به شکلی که خطری متوجه تولید و صدور نفت خام به بازارهای جهانی نباشد که این مساله چالشی برای عربستان است زیرا زمانی می‌شود در مورد پایان جنگ یمن صحبت کرد که محاصره یمن پایان داده شود که این به معنی پیروزی یمن است.

به عبارت دیگر در این شرایط دولت کوچک یمن موفق شده است بر ائتلافی که عربستان و امارات ثروتمند با رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه او ایجاد کرده‌اند پیروز شود و یک شکست دیگر برای آمریکا در اینجا رقم خواهد خورد.

*ناکامی آمریکا در رایزنی با کشورهای عضو اوپک پلاس

آمریکایی که در تحریم ایران عملاً موفقیت قابل توجه و ارزشمندی به دست نیاورده است و تنها هدف انتقادهای جهانی به دلیل کاهش عرضه سوخت به بازارهای جهانی به دلیل تحریم نفت و گاز ایران شده است، اکنون در جنگی که عربستان و امارات را مقابل یمن قرار داد نیز دچار شکست شده است و حتی در مقابل یک کشور کوچک محاصره شده نیز کم آورده است.

شکست دیگر آمریکا در همان سفر بایدن به سعودی و تلاش برای افزایش عرضه سوخت اوپک پلاس رقم خورد. با وجود تلاش‌های مکرر آمریکا و رایزنی با کشورهای عضو اوپک پلاس برای افزایش عرضه سوخت اما این کشورها در نهایت تصمیم گرفتند عرضه جهانی نفت را دو درصد کاهش دهند که معادل کاهش عرضه روزانه دو میلیون بشکه نفت در جهان است. این تصمیم به شدت مورد انتقاد آمریکا قرار گرفت اما این انتقاد دیگری ثمری نداشته و شکست دیگر آمریکا در حوزه دیپلماتیک رقم خورد.

آمریکایی که بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1324 تاکنون یعنی قریب 80 سال حرف اول و آخر در جهان را می‌زد و روزی ابرقدرت جهان شناخته می‌شود و هیچ کشوری یارای ایستادن مقابل حرف آمریکا را نداشت اکنون آن قدر ضعیف شده است که نه تنها از پس کشورهایی نظیر روسیه و ایران برنمی‌آید بلکه ناتوانی‌اش در مقابل یمن نیز به اثبات رسید و هر چه برای پایین نگه داشتن قیمت سوخت در جهان نیز دست و پا می‌زند راه به جایی نمی‌برد.

این‌ها تنها یک نمونه از افول آمریکا در مسأله اوکراین و پایین نگه داشتن قیمت جهانی سوخت بود. امروز آمریکا به مدد امپراطوری رسانه‌ای که دارد، با جنگ ادراکی و شناختی علیه افکار عمومی جهان، توانسته سر پا بماند و نه تنها در عرصه سیاست خارجه و قدرت دیپلماتیک بلکه در عرصه‌هایی نظیر نظام اجتماعی و اقتصادی خود نیز دچار مشکلات جدی شده است که همگی خبر از پایان این قدرت افسانه‌ای در آینده‌ای نزدیک را می‌دهند.

انتهای پیام/

Go to TOP