چاپ خبــر

چه بچه‌ هایی در معرض خودکشی قرار دارند؟

وقتی نوجوانی دست به خودکشی می‌زند، همه تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند. اعضای خانواده، دوستان، هم‌تیمی‌ها و هم‌کلاسی‌ها، همسایه‌ها و گاهی‌اوقات حتی آنهایی که آن نوجوان را خوب نمی‌شناختند هم احساس ناراحتی، سردرگمی و گناه خواهند کرد—حسی که کاش کاری انجام می‌دادند تا از آن خودکشی جلوگیری کند.

 

…دلایل خودکشی یک نوجوان یا اقدام به خودکشی او می‌تواند پیچیده باشد. بااینکه خودکشی نسبتاً درمیان کودکان نادر است اما میزان آن در دوران نوجوانی به شدت بالا می‌رود. براساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ (CDC)، خودکشی سومین دلیل مرگ در افراد 15 تا 24 ساله است که قبل از آن تصادف و قتل می‌باشد.

میزان آمار خودکشی در دختران و پسران متفاوت است. دخترها معمولاً دوبرابر پسرها به خودکشی فکر می‌کنند و به آن اقدام می‌کنند و معمولاً با مصرف زیاد دارو و موادمخدر یا زدن رگ انجام می‌شود. اما پسرها 4 برابر بیشتر از دخترها از طریق خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و دلیل آن هم ممکن است این باشد که معمولاً از روش‌های کشنده‌تری برای خودکشی استفاده می‌کنند مثل اسلحه، دار زدن خود، یا پریدن از بلندی.

 

 

 

 

اگر فرزندتان را بخاطر خودکشی از دست دادید

برای والدین، مرگ فرزند ازجمله دردناک‌ترین اتفاقات غیرقابل‌تصور است. برای والدینی که با خودکشی فرزندشان را از دست می‌دهند، غم و درد شدتی ندارد. بااینکه این احساسات هیچوقت به طور کامل از بین نمی‌رود، بازماندگان خودکشی می‌توانند برای پیمودن روند بهبود مراحل زیر را طی کنند:

•  روابطتان را با سایرین حفظ کنید. خودکشی می‌تواند موجب تنهاتر شدن خانواده بازمانده باشد زیرا دوستان نمی‌دانند در مواجهه با این خانواده چه بگویند یا چطور کمک کنند. افرادی را پیدا کنید که درمورد فرزند از دست رفته‌تان و احساساتتان با او حرف بزنید. اگر با افرادیکه دوروبرتان هستند احساس راحتی نمی‌کنید، خودتان شروع‌کننده مکالمه باشید و کمک بخواهید.

•  به یاد داشته باشید که اعضای خانواده‌تان هم عزادار هستند و هرکس به طریقی خاص ناراحتی خود را نشان می‌دهد. فرزندان دیگرتان هم ممکن است سعی کنند به تنهایی با غمشان کنار بیایند تا غمی به غم‌های شما اضافه نکنند. سعی کنید در تمام مراحل سوگواری کنار هم باشید و در غم هم شریک شوید.

•  مطمئناً تولدها و تعطیلات و سالگردها برایتان سخت خواهد شد. روزهای مهم و تعطیلی‌ها حس فقدان و اضطراب شما را بیشتر می‌کند. در این روزها، سعی کنید کاری که برای روحیه‌تان خوب و لازم است انجام دهید، چه پر کردن اطرافتان با فامیل و دوستان باشد یا برنامه ریختن برای یک روز آرام برای فکر کردن.

•  درک کنید که طبیعی است احساس گناه کنید و از خودتان بپرسید چطور ممکن است چنین اتفاقی افتاده باشد اما خیلی هم مهم است که بفهمید هیچوقت به پاسخ سوالاتتان نمی‌رسید. بهبودی که به تدریج صورت گیرد از رسیدن به نقطه بخشش شروع می‌شود—هم برای خودتان و هم فرزندتان.

•  مشاوره‌های روانشناسی می‌توانند نقش بسیار مهمی در کمک به شما برای کنار آمدن با این مصیبت ایفا کنند.

سردبیر پایگاه خبری فریدونشهر-پونه زار

  1. علی - گ گفت:

    عالی بود، مطالب جالب وقابل خواندن وتامل بود خداخیرت دهد

Go to TOP