چاپ خبــر

راهنمای سفر اربعین ۱۴۰۲

همایش عظیم اربعین یک اتفاق خاص است که حضور در آن با رعایت نکاتی که بر اساس تجربه سال‌های گذشته و امسال حضور در این سفر حاصل شده است، می‌تواند به بهره بهتر برندن از این سفر کمک کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار،

به گزارش صاحب نیوز؛ اقبال عمومی مردم از اقصی نقاط جهان به «پیاده روی اربعین»، یکی از بزرگترین پدیده‌های جهان است که تأملی در آن غیرمعمول بودن آن را نشان می‌دهد. این مراسم می‌رود تا ساختارهای جهان را به سمتی سوق دهد که زمینه برای ظهور حضرت حجت -عجّل الله تعالی فرجه الشریف- و برقراری  و استقرار حکومت جهانی عدل و داد فراهم شود.

این مراسم هر چه باشکو‌ه‌تر و با جمعیت بیشتری برگزار شود، اثر بیشتری خواهد داشت و زودتر جهان را به نقطه سبز روزگار نزدیک خواهد کرد. بر آن شدیم با توجه به سوابق حضور در این مراسم و نکاتی که از اربعین امسال بیان شده است، گزارشی در رابطه با چگونگی حضور درمراسم اربعین به تقریر درآوریم.

*مقدمات پیش از سفر

برای سفر به این مراسم ابتدا باید تلاش کنید سلامت جسمانی خود را حفظ کنید و دانستنی‌های مربوط به این سفر را بیاموزید. دانستنی‌های مانند این که چگونه در گرمای هوا (گرمای شهرهای زیارتی کربلا و نجف در عراق حدود 5 درجه بیشتر از شهرهای نظیر اصفهان و تهران است) تاب‌آوری خود را افزایش دهیم.

دانستنی‌های دیگری نیز برای حضور در این سفر لازم است مانند فرا گرفتن کلمات و عبارات پرکاربرد زبان عربی عراقی که بتوانیم به ویژه در مواقع ضرورت و لزوم در آن کشور گلیم خود را از آب بیرون بکشیم، هر چند ندانستن زبان عربی عراقی نیز خیلی ما را دچار مشکل نخواهد کرد اما دانستن آن هم سریعتر کار ما را به پیش می‌برد و هم کیفیت سفر ما را افزایش می‌دهد به ویژه که از این طریق می‌شود با برادران و خواهران عراقی ارتباط برقرار کرد و مثلاً از ایشان بابت پذیرایی‌شان تشکر کرد.

حتماً تلاش کنید برای این سفر مقدمات قانونی آن را که شامل ثبت‌نام در سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir  و تهیه گذرنامه دایمی یا گذرنامه موقت اربعین است فراهم کنید. ثبت‌نام در سامانه سماح پنج دقیقه زمان برده و با واریز هزینه 35 هزار تومانی برای بیمه زائر انجام می‌شود. برای تهیه گذرنامه موقت اربعین نیز بعد از ورود به سامانه سخا به آدرس sakha.epolice.ir و انتخاب «خدمات گذرنامه» و صدور «گذرنامه زیارتی»، اطلاعاتتان را درج کنید و گزینه «دریافت گذرنامه موقت اربعین» را بزنید.

*آنچه نیاز است با خود به سفر ببرید

سعی کنید در این سفر تنها نباشید و یک نفر همراه داشته باشید. اگر با همسر خود سفر می‌کنید اگر یک آقا و خانم دیگر همراهتان باشند که هنگام جدا شدن در اماکن متبرکه، هیچ یک تنها نشوید بهتر است.

برای حمل وسایل خود از بین گزینه‌های نظیر کیف، کوله‌پشتی، ساک چرخ‌دار و غیره، کوله پشتی بهترین گزینه است. یک کوله پشتی برای این سفر تهیه کنید.

سعی کنید لوازم قیمتی و گران به همراه نداشته باشید چون برای جمعیت 20 میلیون نفری که در این مراسم شرکت می‌کنند زیرساخت کافی برای به امانت سپردن لوازم وجود ندارد و گاه مجبور هستید کوله پشتی خود را در پوشه‌ای از محل رها کنید تا به زیارت رفته و برگردید.

همراه داشتن یک دست لباس اضافه، حوله، داروهایی که مصرف می‌کنید، شامپو و صابون مسافرتی، کلاه نقاب‌دار، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب، کاغذ و خودکار، شارژر و پاوربانک، نخ و سوزن و مقداری تنقلات سالم مانند مغزیجات برای این سفر ضروری است.

باید تلاش کنید در این سفر تا آن جا که می‌توانید سبکبار باشید و کوله پشتی خود را تا آن جا که می‌توانید سبک کنید چون به غیر از مسیر 80 کیلومتری نجف تا کربلا، مسافت زیادی را برای عبور از مرز و داخل شهرهای زیارتی باید پیاده طی کنید و اگر کوله پشتی سنگینی داشته باشید اذیت خواهید شد.

برای حضور در این سفر کفش سبک پیاده‌روی یا یک صندل سبک و مناسب همراه داشته باشید تا در طول مسیر اذیت نشوید.

سعی کنید قبل از سفر از طریق بانک‌های دولتی عامل، ارز مسافرتی اربعین تهیه کنید. در عراق بسیاری از رانندگان پول ایرانی هم قبول می‌کنند اما بسیاری هم قبول نمی‌کنند بنابراین داشتن دینار عراقی برای این سفر بسیار اطمینان‌بخش است. ضمن این که در خرید و پرداخت وجه با دینار عراقی، مقداری هم در سرمایه شما صرفه‌جویی می‌شود و نسبت به پرداخت با پول ایرانی، وجه کمتری پرداخت خواهید کرد.

در این سفر نیاز به همراه داشتن پتو  و کیسه خواب ندارید چرا که مواکب بسیار زیاد ایرانی و عراقی که در کشور عراق، در شهرهای زیارتی و در مسیر پیاده‌روی راه‌اندازی شده‌اند به اندازه کافی جا برای خوابیدن زائران دارند. البته با درنظر گرفتن جمعیت بیش از 20 میلیون نفری زائران نباید انتظار داشته باشیم هر جا اراده کردیم جای خواب فراهم باشد بلکه شاید ممجبور شویم کمی دنبال جا بگردیم به ویژه اگر بخواهیم بعد از نماز مغرب جایی برای اسکان و خواب پیدا کنیم.

اصل و کپی گذرنامه، رسید ثبت‌نام سامانه سماح، مقداری پول ایرانی و یک کارت بانکی در این سفر همراه داشته باشید و سعی کنید قبل از سفر نقشه مسیرها و شهرهایی که قصد مسافرت به آنجا را دارید تهیه کنید و برنامه سفر خود را نیز بچینید.

همراه داشتن باند و چسب زخم و گاز استریل و پماد تتراسایکلین برای پانسمان زخم و تاول ترکیده و یا عسل برای این منظور مفید است.

لیستی از کلمات و لغات پرکاربرد عراقی هم تهیه کنید و در این سفر همراه خود داشته باشید.

*انتظار تراکم جمعیت را داشته باشید

یکی از متراکم‌ترین نقاط در این سفر، مرز مهران است. پایانه مرزی مهران به دلیل نزدیک بودن به نجف و کربلا، از اقبال بیشتری نسبت به سایر مرزهای کشور با عراق برخوردار است و بیش از نیمی از زوار ایرانی از این مرز برای تردد به عراق استفاده می‌کنند. همین مسأله موجب شده از شهرهای زیارتی عراق هم برای مرز مهران راحت‌تر ماشین پیدا شود.

اما عبور از این مرز به دلیل همین ازدحام جمعیت چندین ساعت به طول انجامیده و دچارمشکلاتی است که انسان باید آمادگی آن را داشته باشد در حالی که عبور و مرور از مرزهایی نظیر شلمچه، چذابه، خسروی و تمرچین با سرعت بیشتر و راحت‌تر صورت می‌پذیرد.

در هر صورت اگر قصد تردد از مرز مهران را دارید سعی کنید طوری برنامه‌ریزی کنید که عصرهنگام به مرز برسید که معطل شدن شما در مرز در خنکایی شب صورت بپذیرد.

اطراف حرم‌های مطهر و داخل آن‌ها به ویژه اطراف و داخل حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین -علیه السّلام- ازدحام جمعیت زیادی است که باید آن را در نظر داشت. به صورت خاص در اطراف ضریح مطهر ائمه معصومین ازدحام شدید جمعیت است که افراد سالخورده و کم توان در این سفر نباید داخل این جمعیت شوند.

هنگام خروج از شهرها برای رفتن به شهرهای دیگر عراق مانند خارج شدن از سامرا برای رفتن به نجف یا خارج شدن از کربلا برای رفتن به کاظمین نیز ازدحام جمعیت بالایی است و نیاز به تحمل و صبوری کردن دارد.

*مسیر پیشنهادی

برای حضور در این سفر برای رسیدگی بهتر به زائران و دچار مشکل نشدن در خدمات‌رسانی به زوار، توصیه می‌شود تا حد امکان زائران سفر را کوتاه کنند.

بعد از عبور از مرز اتوبوس‌های کم، ون‌های زیاد و سواری‌های بسیار زیادی برای حمل مسافران وجود دارند که در این بین تعداد کمی از این وسایل نقلیه رایگان هستند و مابقی پولی هستند. اتوبوس تقریباً بهترین وسیله و ارزان‌ترین وسیله است اما اگر نبود ترجیح با ون‌ها است.

مسیر پیشنهادی در این سفر در صورتی که قصد زیارت امامین عسکرین در سامرا و امامین کاظمین در شهر کاظمین را دارید این است که ابتدا بعد از مرز به سامرا و سپس کاظمین رفته در این دو شهر زیارت خود را انجام دهید سپس بلافاصله و بدون فوت وقت بعد از یک بار زیارت، راهی شهر نجف اشرف شوید و به محضر سلطان عالمین علی بن ابیطالب -علیه السّلام- مشرف شوید. اگر هم قصد ندارید به سامرا و کاظمین سفر کنید مستقیم از مرز به نجف سفر کنید.

یک شب اقامت در نجف و حمام کردن می‌تواند خیلی به بازیابی توان جسمانی شما کمک کند تا هم در مسیر پیاده‌روی دچار خستگی مفرط نشده و هم بتوانید با هوشیاری و آمادگی بیشتر از مسیر معنوی پیاده‌روی نجف-کربلا لذت کافی را ببرید.

بعد از زیارت حرم امیرالمؤمنین به کوفه بروید و بعد از زیارت مسجد کوفه و مسجد سهله از مسیر طریق‌العلما پیاده‌روی خود را شروع کنید.

در نظر داشته باشید از نجف به کربلا می‌توان گفت سه مسیر پیاده‌روی وجود دارد، طریق الفرات که در کنار رودخانه فرات قرار دارد و از تعداد موکب بسیار کمتری نسبت به مسیر اصلی برخوردار است. مسیر بسیار زیبایی در میان نخلستان‌ها است و حدود 10 کیلومتر هم بیشتر از مسیر اصلی می‌شود.

دوم طریق العلما است که بین رودخانه فرات و جاده اصلی نجف-کربلا قرار دارد. علمای اسلام از قدیم در این مسیر پیاده روی می‌کرده‌اند. این مسیر به اندازه مسیر طریق الفرات است.

کمی که از کوفه در طریق الفرات پیاده‌روی کردید می‌توانید وارد مسیر اصلی پیاده‌روی یعنی جاده اصلی نجف-کربلا شوید که مواکب و زائران ایرانی نیز عمدتاً در این مسیر حضور دارند.

سعی کنید در فواصل ساعت 10 صبح الی 15 در موکبی استقرار پیدا کنید و در زیر گرمای شدید هوا در مسیر پیاده‌روی نباشید. هر گاه خسته شدید استراحت کنید و خود را تحت فشار قرار ندهید. اگر آرام هم پیاده‌روی کنید بعد از سه روز به کربلا می‌رسید.

*برقراری تماس از عراق

امکانات برقراری تماس با ایران از عراق سال به سال در همایش پیاده‌روی اربعین بهتر می‌شود. اپراتورهای ایرانسل و همراه اول پوشش نقاط رومینگ خود داخل عراق را بیشتر و بسته‌های مناسب‌تر رومینگ برای فروش ارائه کرده‌اند. پیام‌رسان‌های ایرانی روبیکا و بله هم امکانات خوبی برای برقراری تماس تصویری و یا اعلام وضعیت رایگان در این مسیر مهیا کرده‌اند که جستجو در اینترنت و یا در کانال اطلاع‌رسانی هر یک از این اپراتورها و اپلیکیشن‌ها اطلاعات کاملی در این زمینه به دست ما می‌دهد.

اما طبق تجربه حضور در این مراسم در سال‌های گذشته بهترین گزینه تهیه سیم کارت عراقی با بسته اینترنت مثلا یک هفته‌ای است. این شیوه هم ارزان‌تر درآمده و هم کیفیت تماس و اینترنت بهتری را به ما ارائه می‌دهد. باجه‌های فروش سیمکارت عراقی هم در پایانه‌های مرزی و هم در شهرهای مختلف عراق حضور دارند.

*توجه معنوی در سفر

در این سفر که رنج آن را به جان کشیده‌اید سعی کنید از یاد خدا و یاد امام زمان -عجّل الله تعالی فرجه الشّریف- غافل نشوید و در نظر داشته باشید قدم‌های شما محقق کننده آرزویی است که حضرت زهرا -سلام الله علیها- بین در و دیوار کشید و فرزند خود مهدی را برای ظهور کردن و شکستن کاخ‌های ظلم و ستم طاغوتیان صدا زد.

سعی کنید پیش از این سفر مثلا در مسیر رسیدن به مرز و یا در داخل عراق در مسیر، سخنرانی‌های استاد علیرضا پناهیان در مورد اهمیت اربعین را گوش کنید تا با معرفت بیشتری در این سفر حضور پیدا کنید.

در طول سفر به ویژه در مسیر پیاده‌روی به خود بیاندیشید و از خود حساب کتاب بکشید و تسبیح خداوند را بگویید و فراموش نکنید درگذشتگان و کسانی که دستشان از این دنیا کوتاه شده است و یا امکان سفر را پیدا نکرده‌اند یاد و دعا کنید.

از نذر کردن در این راه نیز غفلت نکنید. کمک نقدی و یدی به مواکب اربعین هم لذت بالایی دارد و هم به رونق گرفتن این همایش بزرگ کمک می‌کند.

*ضرورت بعد از سفر

یکی از مهمترین رسالت‌های هر زائر در مراسم اربعین، انتقال عظمت و شکوه پیاده‌روی اربعین به دیگران است که این کار می‌تواند از طریق به اشتراک گذاشتن تصاویر، خاطرات و صحنه‌های ثبت شده در این همایش حماسی باشد.

هر زائر باید خود را یک فرستاده در نظر گرفته و با هر آن چه در توان دارد از ادبیات هنری تا ادبیات لسانی به اندازه بضاعت خود تلاش کند نوشتاری، گفتاری، تصویری و هر گونه می‌تواند عظمت اربعین و پیام پیاده‌روی اربعین را به گوش مردمی که در این مراسم حضور پیدا نکرده‌اند برساند.

انتهای پیام/

Go to TOP