چاپ خبــر

کاهش 62 درصدی بارش در سرچشمه‌های زاینده‌رود+تصاویر

برخلاف پیش‌بینی‌های هواشناسی، امسال بارش باران و برف در شهرستان‌هایی نظیر فریدونشهر که سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود و به عبارتی منبع آبی استان اصفهان است، کاهش 62 الی 66 درصدی داشته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، با وجود عبور چندین سامانه بارشی در روزهای گذشته از آسمان فریدونشهر و برخلاف پیش‌بینی‌های هواشناسی، تقریباً هیچ بارش قابل توجه برف و بارانی در این شهرستان رخ نداده است. فریدونشهر در شرایطی وارد بهمن ماه می‌شود که امسال هنوز سفیدپوش نشده است.

سال گذشته در این موقع حجم بارش برف به حدی رسیده بود که ماشین‌آلات برف‌روبی چند شهرستان دیگر استان برای کمک به برف‌روبی بام ایران که همواره پربارش‌ترین شهرستان استان اصفهان و منبع آبی این استان بوده است، اعزام شده بودند.

مجموع بارش‌های سال آبی جاری فریدونشهر تاکنون 79.3 میلیمتر بوده در حالی که سال گذشته در همین بازه زمانی مجموع بارش‌های ثبت شده در مرکز هواشناسی فریدونشهر 231.6 میلیمتر بوده است و این آمار نشان می‌دهد امسال با کاهشی 66 درصدی در بارش‌ها روبرو هستیم.

در همین منطقه جغرافیایی، ایستگاه هواشناسی کوهرنگ در سال جاری تاکنون 296.1 میلیمتر بارش را ثبت کرده است که این رقم نیز کاهشی 62 درصدی در این سرچشمه زاینده‌رود را نشان می‌دهد هرچند نسبت به فریدونشهر از وضعیت بهتری برخوردار بوده و تقریباً میزان بارش در این نقطه 3.7 برابر فریدونشهر بوده است.

در همین روزها اما در برخی مناطق کشور بارش‌های برف خوبی رخ داده است. به عنوان مثال در شهر ورزقان استان آذربایجان شرقی بارش برف در شهر به نیم متر و در گردنه‌های کوهستانی تا دو متر رسیده است و یا در سروآباد کردستان در برخی نقاط کوهستانی دو متر برف باریده است. حتی در منطقه نیاوران تهران نیز بارش برف به حدی بود که کاملاً چهره شهر را سفیدپوش کرد.

ادامه این وضعیت و عدم جبران کمبود بارش‌ها نوید خشکسالی را می‌دهد که چالش‌های فراوانی در پی خواهد داشت. مشکل در تأمین آب شرب شهرها و روستاها، مشکل در تأمین آب کشاورزی و در نتیجه خسارت دیدن باغات و مزارع، خسارت وارد آمدن به منابع طبیعی و به ویژه پوشش جنگلی و احتمال ریشه‌کن شدن برخی گونه‌های گیاهی، افزایش گرد و غبار، افزایش آلودگی هوا، افت سطح آب‌های زیرزمینی و نشست زمین، کاهش دبی یا خشک شدن چشمه‌ها و از بین رفتن شادابی و زیبایی طبیعت، کاهش حضور گردشگران در شهرستان و خسارت به اقتصاد شهرستان و غیره از جمله پیامدهای خشکسالی است.

در برابر رخدادهایی به بزرگی تغییرات جوی معمولاً انسان خیلی نمی‌تواند کاری از پیش برده و تغییراتی حاصل کند چرا که شرایط آب و هوایی حاصل برخورد سامانه‌های مختلف عظیمی است که کنترل آن‌ها عموماً از ید اختیار انسان خارج است. به عنوان مثال در مورد خشکسالی در کشور ایران برخلاف آن چه پیش از این پیش‌بینی شده بود، گفته شده است گسترش پیش‌بینی نشده جریانات جنب حاره‌ای به عرض‌های بالاتر ضمن جلوگیری از شارژ رطوبتی سامانه‌ها، باعث منحرف شدن سیستم‌های مدیترانه‌ای شده است.

اما انسان‌ها می‌توانند همواره با جلب نظر لطف پروردگار خویش، سبب نزول رحمت الهی شود. در این مورد البته به نظر می‌رسد جامعه مهم‌تر از افراد باشند و این جلب نظر لطف الهی زمانی اتفاق می‌افتد که عموم مردم جامعه برای این مهم تلاش و حرکتی کنند.

ترک گناهان و استغفار، شکر نعمت‌های پروردگار، دعا برای نزول رحمت الهی، نیکی و ترحّم افراد جامعه به یکدیگر، صدقه دادن و قربانی کردن در راه خداوند از جمله راه‌های جلب لطف خداوند و رحمت الهی است که از طریق آن‌ها می‌توان سرنوشت نوشته شده برای بشر و برای جامعه را تغییر داد.

انتهای خبر/

Go to TOP