چاپ خبــر
باز هم راه اندازی مترو به تعویق افتاد؛

قول های بی عمل مدیران شهری و بلاتکلیفی مردم!

دقیق مشخص نیست که مدیران از چه زمانی قول بهره برداری از فاز یک خط یک مترو را به شهروندانی داده اند که قرار است با آمدن این قطار زیر زمینی از آلاینده هایی که مهمان همیشگی شهر اصفهان شده اند فاصله بگیرند اما این قول در دو سال گذشته بارها و بارها از سوی مدیران شهری اصفهان عنوان شد و باعث شد تا امروز و فردا کردن بین مدیران نیز اختلاف بیندازد.

به گزارش پونه زار به نقل از صاحب نیوز؛ ردیبهشت ماه ۹۲،نیمه دوم شهریور ۹۲ و حالا هم آخرین اخبارنشان می دهد که شهردار اصفهان، معاونان و اعضای شورا از این سخن گفته اند که بالاخره۲۲بهمن صدای سوت مترو در نصف جهان شنیده می شود اما این زمان هم به تاریخ پیوست و چشم های شهروندان هنوز منتظراست.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به صراحت در جلسه علنی اعلام کرد مدیران شهری از بس وعده های بی عمل داده اند دیگر شهروندان اعتماد ندارند و این مسئله برای اصفهان خوشایند نیست.

مهدی باقر بیگی با بیان اینکه قول راه اندازی فازیک مترو در ۲۲بهمن از همان ابتدا مشخص نبود به عمل برسد و نرسید گفت: این قول های زبانی که این روزها باب شده جز اینکه وجهه شهرداری را خراب می کند هیچ مزیت دیگری ندارد.

اما داستان تاریخ های پی در پی که از زبان مدیران شنیده می شود همچنان دنباله دار است و گوش کسی برای اعتراض های این چنین بدهکار نیست تا همچنان مدیران شهری بدقول باقی بمانند.

سید مرتضی سقاییان نژاد وقتی قصه نا تمام مترو را دنباله دار دید از این مسئله سخن به میان آورد که اگر در پروژه مترو کلان شهرها وحدت مدیریت وجود داشت به طورحتم وضعیت این طرح بهتر بود اما دست شهرداری بسته است و نگاه دولت به اصفهان تبعیض آمیز بوده و به خاطر همین باعث شد که مدیران بد قول شوند.

شهردار اصفهان که ۱۰ سال است بر صندلی شهرداری این شهر تکیه زده و به قول خود پروژه های افتخار آمیز ریادی برای اصفهان در دوره خود رقم زده است در اجرای مترو نتوانست خوب وارد عمل شود اما معتقد است در صورتی که واگن ها به اصفهان برسد این پروژه هم در فاز یک خط اول به بهره برداری می رسد چون ۱۰ ایستگاه قطار شهری با تمام امکانات مجهز و بیکار باقی مانده است.

وی مدتی پیش با اشاره به این که یک رام شامل ۵ واگن برای مترو اصفهان از چین بارگیری شده و به سمت بندرعباس رهسپار شده است اذعان داشت: با ورود واگن ۲۲ بهمن امسال فاز اول خط یک را به بهره برداری برسد.

شهرداراصفهان با بیان این مطلب که یک هزار میلیارد تومان برای تکمیل خط یک مترو این کلان شهر اعتبار نیاز است ادامه داد: قرار شده ظرف سه سال آینده از سوی شهرداری و دولت این اعتبار یعنی ۵۰ درصد از بودجه مترو از سوی دولت و ۵۰ درصد آن از سوی شهرداری اختصاص داده شود.

هر چند اعتبارهای میلیاردی برای قطار شری که هر سال در بودجه شهرداری به تصویب می رسد نتوانسته این پروژه را به سرانجام برساند اما سال آینده ۲۰۰میلیارد تومان برای مترو اصفهان پیش بینی شده تا خط یک راه اندازی شود.

وی در پایان هم مشکل را به گردن شرکت مادر تخصصی انداخت که پس از ۵سال هنوز نتوانسته واگن ها را وارد کشور کند و گفت: مشکل اصلی راه اندازی نشدن متروی اصفهان تنها مالی نیست،بلکه وحدت نداشتن در مدیریت و تهیه واگن است شرکت‌های تهیه و ساخت واگن پس از پنج سال هنوز نتوانسته‌اند واگن‌های مورد نیاز متروی اصفهان را تهیه کنند.

*۶ماهه اول سال ۹۳ منتظر مترو باشید
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان مدتی پیش ادر مصاحبه خبری خود جدای از همه باید ها و نباید هایی که مدیران برای تعیین زمان راه اندازی مترو گفته اند افتتاح فاز یک خط اول در شش ماهه سال ۱۳۹۳ اعلام کرد وشرط عملی شدن این وعده را بازهم وابسته به رسیدن واگن ها دانست.

مصطفی نوریان با اشاره به اینکه سال گذشته اعتبارات خوبی از سوی شهرداری اصفهان به خرید واگن‌های مترو اختصاص پیدا کرد یاد آور شد: واگن‌ها در راه است، اما متاسفانه در حرکت واگن‌ها به اصفهان تاخیر زیادی اتفاق افتاد و این امر بهره‌برداری از فاز یک خط اول متروی اصفهان را به تاخیر انداخت این در حالیست که اخبار و گفته های مدیران شهری نشان می دهد که بیش از ۹ ماه از بارگیری واگن های قطار شهری از چین می گذرد اما هنوز هم در راه مانده است.

وی با بیان اینکه با ورود واگن افتتاح فاز یک خط یک متروی اصفهان در شش ماهه اول سال ۱۳۹۳ انجام می‌شود توضیح داد: با اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری به قطار شهری باید تا سال آینده تمام مشکلات فاز یک خط اول مترو، برطرف و این بخش از خط یک به بهره‌برداری برسد اما به نظر می رسد این باید و قولی که تنها از زبان نوریان شنیده شد راه به جایی نمی برد چرا که بودجه های چند میلیاردی سالهای گذشته نیز به جایی نرسید و دولت همچنان نسبت به قطار شهری کلانشهرها در بودجه ۹۳ بی مهری خود را ثابت کرده است.

نوریان سیاست دولت در قبال خط دو متروی اصفهان را نا مشخص عنوان کرد و ادامه داد:مذاکرات در حال انجام است که یا دولت تمام مسئولیت احداث خط دوم متروی اصفهان را برعهده بگیرد و یا در صورت نبود بودجه کافی آن را به طور کامل به شهرداری اصفهان واگذار کند.

مترو
*تکمیل خط یک مترو سال ۹۶
مـدیـرعـامـل سـازمـان قـطـار شهری اصفهان و حومه هم که به دنبال دیگر مدیران بهمن ماه را زمان رسیدن واگن ها به اصفهان اعلام کرده افزود: تا اواخر بهمن، این واگن ها به شهر اصفهان می رسد اما تکمیل رام قطار شهری اصفهان و افزایش آن به سه یا چهار رام ضروری است.

محمد شعر باف میزان پیشرفت فیزیکی کل خط یک مترو اصفهان را ۶۲ درصد، فاز یک خط یک در قسمت ایستگاه ها را صد درصد و در زمینه تجهیزات ۶۷ درصد عنوان کرد و در بازار گرم اعلام تاریخ ها و در حالی که شهردار اصفهان سال آینده را زمان تکمیل خط یک مترو عنوان کرده قول داد در صورت همکاری ارگان های مختلف خط یک به صورت کامل تا نیمه اول سال ۹۶ به بهره برداری برسد.

وی بودجه در نظر گرفته شده برای قطار شهری اصفهان در بودجه سال آینده دولت را ناکافی عنوان کرد و گفت: بودجه مورد نیاز سال ۹۳ مترو اصفهان ۴۲۰ میلیارد تومان برآورد شده که دولت تنها ۹۳ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه، تصریح کرد: با توجه به روند تحقق بودجه های دولتی همه امید ما چــاره انـدیـشـی مـدیـریـت اسـتـان بـرای تـأمـیـن مـنـابـع مـالـی قطار شهری اصفهان از راه ها و منابع دیگر است.

*به انتظار دولت بنشینیم چرخ مترو نمی چرخد
و اما نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از خواب هایی که پایتخت نشینان برای مترو اصفهان در بودجه سال آینده دیده اند گفته و خاطر نشان کرد: اعتبار و بودجه پروژه قطار شهری به صورت مساوی از سوی شهرداری و دولت تامین سهم ۵۰ درصدی شهرداری به صورت غیر نقدی از طریق آزادسازی و احداث تونلها و ایستگاهها هزینه می شود.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۹۳اعتبار پیش بینی شده برای قطار شهری محدود است افزود: بودجه های تخصیصی به قطار شهری در سالهای قبل چشمگیر و قابل ملاحظه بوده ولی کافی نبوده است و باید علاوه بر اعتبارات پیش بینی شده در بودجه، امکان و منابع دیگری پیش بینی شود این نشان می دهد که اگر تنها به امید دولت بنشینیم مترو به این زودی راه اندازی نمی شود.

حمید رضا فولادگر:اوراق مشارکت، فاینانس و تسهیلات صندوق توسعه ملی را از دیگر منابع تامین هزینه های قطار شهری بیان و تصریح کرد: درقانون اصلاح بودجه سال جاری این امکان فراهم شده که ازفاینانس برای اجرای طرح قطار شهری استفاده شود و شورای اسلامی و شهرداری باید از این فرصت نهایت استفاده را به عمل آورند.

Go to TOP