چاپ خبــر

قاتل سوئدی در جاده‌های ایران / مرگ 105 نفر در 9 تصادف مهم اسکانیا

بررسی پرونده های تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی نشان می دهد در 9 تصادف اتوبوس اسکانیا بیش از 105 هموطن جان خود را از دست داده اند. حوادثی که خونبارترین آنها حادثه دوشنبه شب و مرگ 43 نفر در تصادف اتوبان قم – تهران بود.

به گزارش پونه زار به نقل از مهر،در حالی که سال گذشته  تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر در جادههای کشور رو به افزایش بود، با تلاش پلیس و اجرای طرح های کنترلی از جمله کنترل ایمنی اتوبوسها در پاسگاههای پلیس روند افزایشی تصادفات و مرگ مسافران اتوبوس متوقف و حتی وقوع آن نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری یابد. اما بدون شک تلاش پلیس در کاهش تصادفات سالهای اخیر با وقوع یک تصادف ناوگان حمل و نقل عمومی زیر سوال می رود. اولین بار در سال 86 ورود تریلرهای چینی با نام هوو تبدیل به کابوس مرگبار جاده های کشور شد. خودرویی بی کیفیت که به علت نقص فنی در سیستم ترمز،تعلیق و فرمان هر روز تعداد زیادی از رانندگان و مسافران را به کام مرگ می فرستاد. موضوعی که باعث شد مسئولان و خبرنگاران لقب قاتل چینی یا هیولای چینی را به این خودرو بدهند. در آن سالها هر دستگاهی تقصیر را گردن دیگری می انداخت که بالاخره با اعمال تغییرات در راس پلیس راهور و حضور سردار مومنی تصمیم بر ممنوعیت تردد این خودروها در برخی جاده ها و برخی ایام سال گرفته شد. موضوعی که باعث شد حوادث قاتل چینی که هر روز تصادفات مرگباری را در جاده ها رقم می زد کاهش چشمگیری یابد

قاتل سوئدی در جاده های ایران

هنوز خاطرات کشته ها و مجروحان قاتل چینی فراموش نشده بود که اتوبوس های اسکانیا به عنوان قاتل جدید جاده های ایران شناخته شدند. اتوبوس هایی که در هر هفته یکی از آنها در جاده های کشور دچار سانحه می شود و تنها در 9 تصادف مهم 105 نفر کشته به جای گذاشته‌اند. اتوبوسهایی که در پی برخوردهای شدید آتش گرفته و در اولین واژگونی به علت عدم استحکام بدنه و ستون سقف روی سر مسافران پرس می شود.

ساخت بدنه در کشور

شرکت عقاب نشان که نمایندگی انحصاری اتوبوس اسکانیا را دارد بدنه این اتوبوس ها را در کارخانه ای در استان سمنان ساخته و پس از مونتاژ کامل اتوبوسها را می فروشد.

مرگ 26 دانش آموز

یکی از مهمترین تصادفات این خودرو در جاده ایذه – بروجن رخ داد که موجب مرگ 26 دختر دانش آموز شد. در این حادثه که ابتدا به علت نقص در سیستم ترمز رخ داد، راننده برای متوقف کردن خودرو اقدام به کوبیدن اتوبوس به تپه می کند که همین مسئله موجب واژگونی می شود. همزمان با واژگونی 26 دانش آموز دختر که از اردو باز می گشتند،به دلیل نقص در اتاق خودرو و گیر کردن در میان آهن پاره ها جانشان را از دست دادند.

مرگ 17 مسافر در آتش اتوبوس

حادثه مهم دوم در محور اهواز به هفتگل میان اتوبوس اسکانیا و کامیون رخ داد.در این حادثه اتوبوس بلافاصله آتش گرفته و مسافران در میان شعله های آتش گرفتار شدند. از میان مسافران 17 نفر در آتش سوخته و تنها پنج نفر توانستند از مهلکه فرار کرده و از مرگ نجات یابند. این در حالی بود که مشخص نشد چرا این اتوبوس در این حادثه دچار آتش شده و مسافران نتوانستند با چکش ویژه استفاده و با شکستن شیشه خارج شوند. این تصادف و عدم مقاومت اتوبوس هنوز هم ابهامات فراوانی دارد.

تصویر آخرین فاجعه ای که اتوبوس اسکانیا رقم زد

برخورد با اسب و 7 کشته

در حادثه دیگر اتوبوس اسکانیا این خودرو در جاده های استان گیلان با یک راس اسب برخورد کرده و پس از انحراف از جاده واژگون می شود. این بار نیز ستون و سقف آسیب دیده و 7 مسافر جانشان را از دست می دهند. این حادثه نیز 30 مجروح به دنبال داشت. در حادثه دیگری که این اتوبوس رقم زد 3 نفر به علت بی احتیاطی راننده این خودرو در کیلومتر 12 آزادراه قزوین کشته شدند. این حادثه از جمله تصادفات کم تلفات خودرو اسکانیا است.

در تصادفات دیگری که این خودرو نقش اساسی در آنها داشت می توان به تصادف این اتوبوس با کامیون ایسوزو در شیراز اشاره کرد که راننده کامیونت را به کام مرگ کشاند. در حادثه دیگری که در آزاد راه ساوه رخ یک نفر کشته شد و سه مسافر زخمی شدند. البته این خودرو در سمنان محل تولید خود نیز تصادفات مرگباری را رقم زده است که می توان به حادثه تصادف اتوبوس با تریلر کمر شکن، تصادف در محور نهبندان و تصادف جاده تبریز اعلام کرد.

مسئولان حوادث مرگبار را فراموش نکنند 

شاید تلخ ترین حادثه ای که قاتل سوئدی آن را رقم زد و دل میلیون ها ایرانی را به درد آورد حادثه تصادف در اتوبان قم است. حادثه ای که بی شک به دلیل نقص فنی خودرو رخ داد و 44 مسافر و صدها خانواده را داغدار کرد. تصادفی که به علت نقص دو اتوبوس رخ داد و باعث شد امیر حسین 6 ساله مادرش را از دست داده و چند مادر نیز کودکشان را از دست بدهند. حادثه ای که موج عظیم اندوه را به بار آورد و تنها به علت بی مبالاتی رانندگان و بی شک بی توجهی شرکت سازنده به موارد فنی و ایمنی رخ داد.

مطمئنا این حادثه آخرین تصادف این اتوبوسها نیست، دیر نیست در نتیجه سهل انگاری برخی افراد، شرکتها و مسئولین تعداد دیگری از شهروندان در دام این حوادث گرفتار شوند و حتی جان خود را نیز از دست بدهند. آیا مسئولان بهتر نیست با وقوع این همه تصادف مرگبار نسبت به استانداردهای این خودرو تردید کنند و آن را مورد بازنگری قرار دهند. آیا بهتر نیست پلیس کنترل های خود را تشدید و از تردد خودروهای دارای نقص فنی جلوگیری کند و اجازه ندهد ارابه های مرگ وارد جاده ها شوند.

Go to TOP