چاپ خبــر
برای حذف هزینه های شب هفت از مراسم ترحیم؛

همایش بازنگری و اصلاح رسوم محلی در مسجد جامع فریدونشهر برگزار شد

همایش بازنگری و اصلاح رسوم محلی در مسجد جامع فریدونشهر با حضور پر شور مردم شهر و برخی مسئولین به همت شورای شهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری فریدونشهر- پونه زار؛ شورای شهر فریدونشهر جهت بازنگری و اصلاح رسوم نه چندان مناسب و دست و پا گیر و خارج از عرف و شرع که به علت بدعت گزاری های اشتباه و تغییرات به وجود آمده با گذشت زمان فرهنگ و شیوه غلطی را پا نهاده اند، اولین همایش بازنگری و اصلاح رسوم محلی را با موضوع حذف هزینه های شب هفت از مراسم ترحیم برگزار کرد.

در این مراسم که با حضور بزرگان هر طایفه و فامیل و نیز اشخاص فرهنگی و دینی وبا همراهی برخی مسئولین شهرستان برگزار شد، عبدالرضا اصلانی عضو شورای شهر در ابتدا به موضوع جلسه و اهداف شورای شهر اشاره کرد و با اعلام هزینه های بالای این مراسم و عدم رضایت اکثر شهروندان و بزرگان شهر از آن و انجام آن فقط به دلیل جا افتادن به عنوان رسم گفت: برای حذف اینگونه مراسمات ما پیش قدم شده ایم و امیدواریم مردم عزیز نیز همراهی کنند.

eslah 921207 (4)

eslah 921207 (2)

در ادامه حجت الاسلام سیاوشی امام جمعه شهرستان فریدونشهر به ایراد سخنان پرداخت و به جنبه های دینی و شرعی این موضوغ پرداخت و گفت: اینکه بعد از فوت عزیزی از یک خانواده علاوه برمشکل از دست دادن وی و غم و اندوه مصیبت زده بار سنگین هزینه های بعد از فوت را نیز بر گردن وی باندازیم کار خدا پسندی نیست و نباید با دادن مهمانی به افرادی که زیاد هم علاقه ای به حضور ندارند و فقیر و بیچاره هم نیستند فکر کنیم ثوابی برده ایم.

eslah 921207 (6)

وی با تشکر از شورای شهر و اقدام صورت گرفته حمایت خود و شورای فرهنگ عمومی شهرستان را اعلام کرد و خاطر نشان کرد مردم فریدونشهر جزو پیش قدمان در تمامی مسائل فرهنگی هستند و این موضوع را می توان در عزاداری ها و حتی شادی ها نیز دید و حال نیز با حمایت و حضور خود بدعت ناپسند دیگری را حذف خواهند کرد.

وی دادن هزینه های چنین مراسماتی را  به خیریه ها، فقرا، بیمارستان ها و هر جایی را که گره ای از کار مسلمانی رفع کند موجه و قابل تقدیر دانست و از همه خواست در حذف چنین موضوعات نه چندان مناسب و پر هزینه و بی حاصل تمام تلاش خود را بکنند.

بعد از سخنان نماینده ولی فقیه در شهرستان فریدونشهر، بهروز اصلانی عضو شورای شهر نیز درباره سایر مشکلات و رسوم ناپسند از نظر عرف و شرع نیز صحبت کرد و از اراده شورای شهر برای حذف آن ها با مدیریت مردم خبر داد.

eslah 921207 8

وی مسائل فرهنگی را از دغدغه های شورای شهر دانست و با تشکر از اعضای شورای شهر و مردم که حضور گسترده داشتند میثاقنامه اجتماعی تهیه شده را قرائت کرد که با صلوات محکم مردم مهر تایید گرفت و سپس حاضرین با امضای زیر این میثاق نامه هزینه های شب هفت از مراسم ترحیم را حذف کردند.

متن میثاق نامه :

IMG_6604

eslah 921207 (7)

  1. اصلانی گفت:

    باسلام، از همه کسانی که در این امر پیش قدم شدند به سهم خودم تشکر می کنم، اقدام بسیار بجا و ضروری ای است، واقعاً بر بعضی از این سنت های حتی غلط و دست و پاگیر هیچ ویژگی و اثری بار نبوده و نیست که به نظر بنده بهترین شیوه برای حذف آنها در یک شهرستان، همین شیوه ای است که بکار رفته، امیدوارم این روند با بررسی و سنجش همه جوانب و رعایت مسائل و الزامات شرعی و قانونی ادامه پیدا کند، چرا که هیچ فردی با حذف سنت های صحیح و مفید موافق نیست.
    لطفاً یک تجدیدنظری هم در نحوه برگزاری مراسم ازدواج داشته باشید چون به نظر بنده برگزاری دو مراسم با تشریفاتی که دارد، برای همه افراد – چه صاحبان و میزبانان مراسم و چه میهمانانی که به مراسم دعوت می شوند – هم وقت گیر و هم هزینه بر خواهد بود.
    موفق و سربلند باشید.

  2. رضا گفت:

    خدا رحمت کنه رفتگانشونو

  3. با تشکر وقدر دانی از زحمات شما عزیزان در شورا ی شهرو سایت پونه زار بابت اقدام خوب ومنطقی شما کاش در خصوص ختمهای آنچنانی که با هزینه های میلیونی نیز تدبیری می اندیشید .بسیار متشکریم

  4. میر معنایی-با سلام وخسته نباشید و تشکر از شورای محترم شهر از برگزاری چنین جلسات-اگر لطف می کردند وبرنامه غیر ضروری حضور در منازل صاحبان مصیبت بعد از مسجد را هم حذف می کردن خیلی عالی می شد

Go to TOP