چاپ خبــر

اجماع عمومی مردم پشتوانه عملی اقدامات اصلاحی شورای شهر

شوراهای شهر یکی از نمادههای بارز تبلور اراده عمومی در نظام مدریت شهری به شمار می آید که به نظام پارلمان شهری نیز تعبیر می شود.

هنگامی در در یک نمایش دمکراسی مردم شهر افرادی را با توجه به شعارها و برنامه هایشان انتخاب می کنند درواقع تعیین تکلیف 4ساله امورات مختلف شهر را نیز به انها می سپارند و این خود به نوعی چراغ سبز نشان دادن مردم به شعارها و برنامه های مطرح شده از سوی آن ها نیز می باشد .

شورای شهر که هم اکنون  دوران پر تلاطم جوانی خود را به سر می برد در کنار خدمات و برکات بسیار زیادی که برای جامعه ما داشته است به دلیل جوانی دارای نواقص و کاستی هایی می باشد .

از آنجا که فریدونشهر نیز از جمله شهرهایی است که به دلایل مختلف شورای شهر در آن دارای جایگاه ویژه ای است و مانور بالایی در سطح منطقه دارد پرداختن به آسیب شناسی شورای شهر ضروری به نظر می آید .

یکی از عمده ترین نقشهای اجتماعی و اصلی شوراها ،  نقش نظارتی می باشد، به عبارت دیگر می توان گفت شورا ها تبلور مسئولیت اجتماعی  مردم است  که به شکل نهادی و قانونمند توسط افراد منتخب مردم اعمال می شود .

شورا ها در سطح شهر وظایف متعددی را بر اساس قانون بر عهده دارند در کنار این وظایف و مسئولیت ها برخی از اهداف که به عنوان وعده انتخاباتی در برابر مردم پذیرفته اند را نیز عهده دار می گردند.

در این بین نبود سیستم مدیریت واحد شهری در کشور به طوری که کلیه دستگاه های خدمات رسان شهری می بایست زیر نظر شهرداری ها فعالیت داشته باشند و تابع شهرداران باشند و شهرداران نیز در این سیستم مجری برنامه های تدوین شده از سوی شوراهای شهر باشند یکی از آسیب ها و کاستی های نظام پارلمان شهری می باشد.

صرف نظر از انتخاب شهردار که از وظایف ذاتی شورای شهر می باشد ، در مجموع با توجه به شمول قانونی عرصه فعالیت های شورای شهر در زمینه های اجتماعی ،فرهنگی و مدیریتی و… هر شهر انتظار مردم از نخبگان شهری که در قامت اعضای شورای شهر قرار گرفته اند گستره زیادی دارد.

با روی کار آمدن اعضای جدید شورای شهر فریدونشهر که تقریبا می توان گفت به لحاظ ترکیب یکی از بهترین شوراهای شهر از اولین دوره تا کنون می باشد انتظار اصلاح امور و پیگیری دغده های صنفی و اجتماعی از این اعضا به مراتب بالاتر رفته و همه را به کارکرد درست شوراها در دوره جدید امیدوارتر نموده است.

طرح موضوعات چون بازنگری و اصلاح رسوم محلی و اخذ میثاق نامه اجتماعی از مردم یکی از نشانه های امیدواری به این ترکیب جدید شوراها می باشد .

اینگونه فعالیت ها که در واقع نشان از نگاه ژرف اندیش و دردمندانه اعضای شورای شهر و همچنین اعتقاد آنان به استفاده از بدنه عظیم کارشناسی نخبگان محلی دارد به نوعی در حال  به منصه ظهور رساندن کارکردهای متعدد شوراها در شقوق مختلف شهری و بالا بردن تراز واقعی اراده مردمی در تصیمات محلی و منطقه ای را دارد.

شروع بسیار خوب اعضای محترم شورا و ورود آنان در موضوعات مبتلا به جامعه شهری فریدونشهر و آسیب شناسی مشکلات و موضلات و همچنین اتخاذ تدابیر و راهکارها جای تقدیر و تشکر فراوان دارد اما انچه در این بین نباید نادیده گرفته شود تشکیل شوراهای محلات به عنوان حلقه مکمل انتقال قدرت و تصمیم شوراهای شهر می باشد .

چرا که این حلقه در به ثمر رساندن اهداف و تصمیمات شورای شهر از یک سو و تفهیم و القای این تصمیمات در لایه های دورنی جامعه شهری بسیار موثر و حائز اهمیت می باشند .

علاوه بر این فعالیت معتمدین محلی ( برگزیدگان مردم بدون توجه به مدرک و یا حتی تخصص) در کنار هسته های کارشناسی و مشاور شوراها می تواند کمک نماید تا تصمیم گیری های کلان راهبردی و تخصصی شهری با کار کارشناسی هسته های مشاور زیر مجموعه ، تطبیق و هماهنگ شود تا ریسک تصمیمات آنان نیز کاهش یابد.

در پایان آن عاملی که در واقع به نوعی ضمانت اجرای تصمیمات واقدامات اصلاحی اعضای شورای شهر و همچنین قوت قلب و چراغ راه آینده عملکرد شهری را فراهم می کند اجماع عمومی و حمایت فرد فرد شهروندان فهیم شهر می باشد که در راهبردی بودن و ضرورت آن هیچگونه تردیدی نمی توان کرد.

پس همشهری باید دانست که شهر خوب خواستنی نیست بلکه ساختنی است

باشگاه نویسندگان پونه زار/محسن تواضعی

  1. بنام خداوند جان وخرد کزین برتر اندیشه برنگذرد
    شورای اسلامی فریدونشهرو امام جمعه محترم با دعوت از همه گروههای شغلی ونماینگان فکری آنان
    روزچهارشنبه 92/12/7 جلسه مردمی در مسجدجامع فریدونشهرباحضورچند تن ازبزرگان شهر: امام جمعه،معاون فرماندار و شهردار تشکیل شد.
    دستورجلسه حذف مراسم پذیرایی عمومی شب هفت متوفیان بود.
    به قرار اطلاع اعضای محترم شورا قبلا جلساتی در محله های مختلف با مردم شهر داشته و پیرامون مسئله با اهالی مشورت هایی نموده اند.نظر اکثریت قریب باتفاق مردم موافق آن بوده که در این جلسه نیز با بیان تشریحی و توجیه آن و نظر خواهی،حاضرین در مسجد ضمن تائید و امضای میثاق اجتماعی دال بر”حذف مراسم شب هفتم متوفیان “موافقت خود را اعلام نموده اند.
    اقدام خرد گرایانه ی بانیان این کار خیر را ارج مینهیم و آن را به فال نیک میگیریم زیرا برکاتی در پی دارد که برخی از آنان اشاره میشود.
    1.حضور عقلانیت و حاکمیت خرد ودرایت در روابط اجتماعی و دوری از تاریک اندیشی و خرافات میباشد.
    2.صرفه جویی اقتصادی و جلوگیری از هدر دادن توان مالی خانواده که گاهی با تحمیل هزینه توان فرسا باعث فلاکت طولانی مدت برگزار کننده میشد.
    3.مشارکت در عملی کردن اقتصاد مقاومتی،زیرا از خرج شدن بی حاصل مبلغ قابل توجهی ممانعت و از اتلاف وقت هزازان ساعت کار مردم جلوگیری شده است.
    4.کاهش و حتی رفع بار محنت و مشقات اضافی جسمی و روحی برگزار کنندگان این قبیل مجالس میباشد.
    5.عدم مصرف مواد غذایی در حد اسراف مخصوصا استفاده نکردن ظروف یکبار مصرف پلاستیکی که در نهایت به آلودگی محیط زیست و پیامدهای زیان بار آن میشد،کمک شایانی به طبیعت و پاکیزگی آن مینماید.
    6.وفاق گروهی بدست آمده موجب ارتقاء روح جمعی و دل گرمی گروهی و در نتیجه نزدیکی و دوستی و به هم پیوستگی اعضای جامعه میشود.
    با قدر دانی از اقدام تحسین برانگیز شورا و سپاسگزاری از مشارکت خردمندانه مردم،میتوان امیدوار بود در آینده اقداماتی از این قبیل در کاهش هزینه های دست و پا گیری که در بخشهای دیگر زندگی به صورت کنشها و واکنشهای دایم التزایدی رفتار یکدیگر را تشدید و به زبان ساده تر بر اثر چشم و هم چشمی و ترویج مصرف گرایی لگام گسیخته عرصه زندگی را هرروز سخت تر مینماید گره گشایی و ساماندهی شود.

    • پونه زار گفت:

      ممنون از حسن مطلب شما . میخواستیم مطلب را جداگانه به عنوان یادداشت کار کنیم ولی به نظر همینجا تاثیر بیشتری دارد. ممنون

  2. اقا محسن سلام لطف كنيد نظر همه با هر لحني روي سايت قار بگيره

    • پونه زار گفت:

      سلام پونه زارمتعلق به شخص خاصی نیست و گروه نویسنگان داره و دوستان عزیز هر لحنی شایسته نمایش دادن نیست مانند همه خبرگزاری ها ما هم مجوز انتشار نظرات بی پایه و توهین امیز را نداریم . درباره مطلب دوم هم که گفتید سعی می کنیم به مطالب دقت کنیم نه به نویسنده آن ولی چشم بازهم دقت بیشتر می کنیم

  3. من هم به نوبه خود ازکلیه کسانی که درراه اعتلای فرهنگ اصیل شهرمان تلاش میکنند تقدیر وتشکر میکنم امید وارم چنین برنامه هایی با حضور فرهیختگان فریدونشهری خارج ازشهرستا ن هم برگزار شود تا باهمکاریهم بتوانیم شهری اباد تر بسازیم

Go to TOP