چاپ خبــر
مسئول کمیته آب اتاق اصفهان:

حقوق حق آبه داران با یک مصوبه از بین رفت/ مسئولان از خشک شدن تالاب گاوخونی خبر ندارند

به گزارش صاحب نیوز مصطفی حجه فروش در نهمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان، موضوع اشتغال در بخش کشاورزی را یکی از موضوعات مهم قابل توجه در استان دانست و اظهار داشت: به جای هزینه های گزاف برای اشتغال زایی در بخش صنعت و پیامدهای آلایندگی آن می توان در بخش کشاورزی با حداقل هزینه و حفظ محیط زیست، اشتغال زایی کرد.

وی تاکید کرد: برای اشتغال زایی در این بخش نیازمند مدیران مبتکر و مبدع هستیم تا با استفاده از توانمندی خود بتوانند زمینه اشتغال زایی را برای کشاورزان و فعالان این بخش فراهم سازند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان همچنین به برگزاری همایش احیای زاینده رود در اتاق اشاره کرد و گفت: با همکاری صاحب نظران و کارشناسان حوزه آب هر فصل یک همایش در سال آینده برگزار می شود.

رئیس اتاق اصفهان نیز با تقدیر از فعالیت های کمیسیون به ویژه کمیته آب طی یک سال گذشته گفت: حضور فعال بخش کشاورزی در اتاق سبب شده که فرصت‌ها و تهدید‌های این بخش به خوبی به مسئولان اطلاع رسانی شود.

خسرو کسائیان خواستار تشکیل کمیته محیط زیست در اتاق شد و گفت: در حال حاضر با توجه به وضعیت آب و هوایی استان نیاز به ایجاد این کمیته بیش از پیش احساس می شود.

وی از دانشگاهیان فعال در بخش کشاورزی خواست که به تهیه بانک اطلاعاتی از برنامه و طرح های بخش کشاورزی که توسط اتاق در حال اجراست، کمک کنند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان نیز در این جلسه پایین رفتن سطح آب سفره های زیرزمینی را یکی از تهدیدهای منابع آبی کشور برشمرد و گفت: وضعیت آب در کشور با مشکلاتی روبرو است که نیازمند تدبیر دولت، مردم و بخش خصوصی است.

حمید رضا مومنی همچنین واگذاری بخش بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی را اقدام مفید در راستای هماهنگی تولید و توزیع محصولات کشاورزی دانست و تاکید کرد: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی آماده همکاری با وزارتخانه برای برنامه ریزی دقیق در مرحله تولید و تامین نیاز داخل و صادرات محصولات کشاورزی است.

وی خواستار توجه کشاورزان استان به تولید محصولات کشاورزی با مصرف آب کمتر شد.

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه با ارایه گزارشی از همایش مردم برای احیای زاینده رود که در اتاق برگزار شد، افزود: مهمترین مساله پیش روی رودخانه زاینده رود ارایه اطلاعات غلط به مردم و مسئولان کشوری از این رودخانه است و این همایش در راستای ارایه اطلاعات صحیح برگزار شد.

مهدی بصیری ارایه راهکارهای احیای زاینده رود را از مهمترین بخش‌های این همایش برشمرد، بیان داشت: همگرایی بین مسئولان دولتی، تشکل‌ها و کشاورزان و مهم‌تر از آن مردم می تواند به احیای زاینده رود منتهی شود.

وی کشاورزی در حوضه زاینده رود را منوط به این رودخانه دانست و تاکید کرد: کشاورزی در این حوضه به هزاران سال باز می گردد و حقوق حق آبه داران در طول ۸ سال با یک مصوبه دولتی از بین رفته است .

وی با اظهار تعجب از قرار نگرفتن تالاب گاوخونی در لیست تالاب های پرخطر ایران و جهان، گفت: تالاب چندین سال خشک شده است اما مسئولان از خشک شدن آن خبر ندارند که آن را در لیست تالاب‌های در خطر قرار دهند.

مجید جبل عاملی مسئول اداره تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان اصفهان در این جلسه خواستار اختصاص پساب های تصفیه شده به فضای سبز شهر اصفهان شد و گفت: برای حفاظت از فضای سبز شهر می توان از آب تصفیه شده پساب‌های شهری استفاده کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی نیز در این جلسه گفت: دولت برای تولید محصولات کشاورزی در سال آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده است که استان اصفهان می تواند از این منابع برای احیای کشاورزی خود استفاده کند.

احمدرضا همتی خواستار تدوین برنامه کشاورزی استان با مشارکت بخش خصوصی و بخش دولتی شد و اظهار داشت: توجه به صنعت بسته بندی کشاورزی می تواند در استان اصفهان اشتغال زایی ایجاد کند.

Go to TOP