چاپ خبــر

اسفنانی:دولت به عزت نفس مردم احترام بگذارد/سرکشی به حساب های مردم خلاف قانون است/متقاضی یارانه را نباید نیازمند خواند

مرحله دوم هدفمندی یارانه ها با فراخوان دولت برای ثبت نام مجدد سرپرستان خوانوار و درخواست برای انصراف کسانی که نیازمند نیستند وارد فاز جدیدی شده است . در گفتگویی تلفنی نظر محمد علی اسفنانی نماینده مردم شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی را درباره مرحله دوم هدفمندی یارانه ها جویا شدیم.

به گزارش پایگاه خبری فریدونشهر – پونه زار؛ اسفنانی با اعلام اینکه از دریافت یارانه انصراف داده است ولی گرفتن یارانه نیز جرم نابخشودنی نیست و مدیریت یارانه ها باید به عهده خود مردم باشد، گفت: مردم باید با برنامه های دولت در زمینه هدف مندی یارانه ها همراهی کنند. وی در ادامه با انتقاد از دولت اظهار کرد: نحوه عملکرد دولت و برنامه آن برای ثبت نام و پرداخت یارانه ها مطلوب و معقول نیست. سخنگوی کمیسون حقوقی مجلس در ادامه گفت: اینکه اعلام می شود فقط نیازمندان برای دریافت یارانه ثبت نام کنند نوعی توهین به مردم است زیرا یارانه حق همه مردم است و متقاضیان دریافت یارانه نباید صرفا نیازمند خطاب شوند و نباید کسی را از دریافت یارانه به اجبار منع کرد.

نائب رئیس  پارلمانی دوستی ایران و کره جنوبی در ادامه خاطر نشان کرد: عمده قشر جامعه در سطح متوسط درآمدی هستند و به نوعی در صورت عدم دریافت یارانه با توجه به افزایش قیمت ها در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، دچار مشکل خواهند شد. بدین ترتیب نباید از لفظ نیازمند برای متقاضیان استفاده شود. نیازمند خواندن  متقاضیان دریافت یارانه ، مناسب با عزت نفس مردم نیست و دولت باید به جای تکرار آن از مردم برای همراهی و درک شرایط  دعوت کند.

وی با اشاره به دولت کره جنوبی که  فقط با یک درخواست از مردم برای کم  مصرف کردن برق، می تواند مشکل کمبود برق خود را جبران کند، گفت: بهتر بود دولت به جای تکرار لفظ نیازمند، از مردم درخواست درک شرایط دولت را میکرد و با دعوت از مردم برای انصراف و اعتماد به اطلاعات گرفته شده از آنان، عزت نفس مردم را نشانه نمی گرفت.

وی در ادامه افزود:اشکال دیگر این طرح عدم امکان تشخیص دقیق درآمد قشرهای مختلف جامعه است به این ترتیب که دولت شاید بتواند درآمد حقوق بگیران خود را تخمین بزند ولی تعیین درآمد اقشاری مانند عشایر، کشاورزان ، دامداران و کارگران ساختمانی وفصلی به راحتی امکان پذیر نیست حال اینکه وضعیت درآمدی و سال کاری این اقشار در نقاط مختلف کشورنیز  یکسان نیست. وی ادامه داد: سرکشی به حساب مردم خلاف قانون است هرچند با دانستن وضعیت حسابی افراد هم نمی توان قشر دارا و ندار را به راحتی طبقه بندی کرد زیرا بسیاری از دارایی مردم به صورت سکه، ارز و .. می باشد.

وی درپایان یادآور شد: اشکالات دیگری نیز به این طرح می باشد و عملکرد دولت قابل نقد بیشتری است ولی باید گفت کسی که یارانه می گیرد ومتقاضی دریافت یارانه می شود را نباید در آینده تحقیر کرد زیرا این یک حق برای همه مردم است و باید از کسانی که از دریافت یارانه انصراف میدهند تشکر و قدر دانی کرد.

 

  1. شهروند گفت:

    من موندم این نماینده ها با چه رویی میگن من انصراف دادم؟؟؟ اون روز تلویزیون نشون داد یه نماینده گفت من این سری انصراف میدم!!! زشت نیس؟؟ یعنی سری قبل ماهانه 45 تومن پول میگرفته؟؟؟ زشته بخدا

  2. منقد گفت:

    مواضع جدید آقای اسفنانی در مورد یارانه خلاف منافع مردم منطقه است آقای اسفنانی با ذکر این نکته که درآمد کشاورزان ، عشایر ، کارگران ساختمانی و…(غالب جمعیت شهرستان) را نمی توان مشخص کرد در واقع دارد به دولت می گوید این ها درآمد بیشتر از آنی که تو فکر می کنی را دارند. این نگاه یک وکیل الرعایا نیست. به نظر من واژه نیازمند نه تنها مشکلی با عزت نفس ندارد بلکه افتخاری برای دولت محسوب می شود که دغدغه اش نیازمندان است و نه مرفه های بی درد. این موضوع در حکومت کوتاه حضرت علی (ع) نیز وجود داشت.آقای اسفنانی ایران را با کره جنوبی مقایسه می کنند در حالی که با تمام احترام و ارزشی که به فرهنگ ایرانی باید نهاد تفاوت فرهنگ مصرف ایران و کشورهای توسعه یافته را باید درک کرد و اینکه مردم ایران ذاتا مردمی مصرف گرا و تجملاتی هستند.نمی دانم آقای اسفنانی چرا اینگونه در مورد یارانه ها موضع گیری کرده اند

  3. منوچهر گفت:

    با احترام به نظر دوستان
    به نظر من با این انتقاد اقای اسفنانی از قشر ضعیف شهرستان حمایت کرده اند چون احتمال داره با این رویکرد دولت خیلی از کشاورزان و کارگران فصلی ما که 6 ماه دوم سال کار ندارند با کشاورزان سایر نقاط کشور و کارگران آنان که کل سال کار می کنند مقایسه شوند و شاید یارانه نگیرند.
    بالاخره ایشان باید صدای مردم منطقه رو برسونند که دولت حواسش به وضعیت شهرهایی مثل ما باشه
    ضمنا این خوبه که دولت را تشویق به سوق دادن مردم به فرهنگ سازی و فرهنگ مصرف می کنند بالاخره تا کی ما باید حرف زور بالای سرمون باشه تا کار درست انجام بدیم
    اقای اسفنانی پشت مردم ما واستاده کاملن مشخصه

  4. به نام خدا– جناب اسفنانی با سلام وتشکر از بیان واقعیت که شما شهامت ابراز انرا داری.من فقط اضافه میکنم که. جانا سخن از زبان ما میگویی….

  5. وافعا جناب اقای اسفنانی عزیز جبهه گیری شما در مورد دولت ونظارت دولت در حسابهای مردم خیلی خیلی غیر کارشناسانه است وقتی نظارت نباشه متاسفانه امثال بابک زنجانیها درست میشند

  6. ممنون از مطالب خوبتان

Go to TOP