چاپ خبــر

مقاومت بازار در برابر کاهش نرخ دلار و سکه

نرخ دلار در بازار ارز امروز در حالی با کمی افزایش به ۳۳۰۰ تومان رسید که پیش از این دولت از ورود تقاضای ارز صنایع به مرکز مبادلات و تزریق ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به بازار خبر داده و اعلام کرده بود نرخ ارز کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از فارس، در روزهای پایانی سال گذشته نرخ دلار از محدوده 2900 تومان به بیش از 3000 تومان رسید که سفته‌بازای و دلالان این افزایش قیمت را ناشی از ورود تقاضای ارز مسافری به بازار عنوان ‌کردند.

این استدلال که تقاضای ارز به واسطه سفرهای خارجی افزایش یافته است مطرح شد که به نظر می‌رسد حجم سفرهای خارجی سال گذشته با توجه به افزایش نرخ‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت و این اخبار چیزی جز بر هم زدن بازار و سودجویی دلالان و سفته‌بازارن نبود.

بر اساس این گزارش، سال 92 با نوسانات پرحجم نرخ ارز پایان یافت و سال جدید نیز با عدم تحقق وعده‌های دولت مبنی بر کوتاه مدت بودن نوسانات قیمت دلار آغاز شد به طوری که قیمت دلار تا محدوده 3300 و حتی 3400 تومان نیز رسید.اما اینکه چرا سفته‌بازان همچنان در برابر کاهش نرخ ارز مقاومت می‌کنند جای سوال دارد که آیا آنها نیز به وعده های دولت بی اعتماد هستند؟

بر همین اساس، مهدوی دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی از عرضه 50 درصدی ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی خبر داد و گفت: در سال جدید ماهانه 1 میلیارد و 200 میلیون دلار ارز به بازار تزریق می‌کنیم. این خبر از سوی این مسئول توسط مقامات دولتی مورد تأیید قرار گرفت.

در حالی نرخ ارز طی روزهای گذشته روند افزایشی برخلاف سیاست‌های دولت و باب میل سفته‌بازان در پیش گرفته که هیچ گونه موضع‌گیری در خصوص این میزان افزایش نرخ گرفته نمی‌شود و سفته بازان همچنان در برابر کاهش قیمت دلار و سکه مقاومت می‌کنند.

در بازار امروز نرخ دلار به 3300 تومان رسید و هر قطعه سکه امامی نیز به یک میلیون و 15 هزار تومان افزایش یافت، این افزایش نرخ با وجود افت پیاپی هر اونس طلا در بازارهای جهانی رخ می‌دهد.

طبق آخرین آمار منتشر شده در سایت رسمی کیتکو، هر اونس طلا با 8 دلار کاهش به 1287 دلار و 50 سنت رسید.

بر اساس این گزارش، در پایان نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا، کاهش 10 میلیارد دلاری محرک پولی به تصویب رسید.

همچنین میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر نیز روز گذشته با کاهش 4.19 تنی روبرو شد و ذخایر کل این صندوق به کمتر از 870 تن رسید.

کاهش ذخایر طلای صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری نیز تاثیر زیادی برعهده قیمت جهانی طلا داشته است.

در این باره، کارشناسان بازار معتقدند دلالان و سفته بازان پس از افزایش قیمت‌ها، ارز و سکه را به مردم عادی می‌فروشند و در آینده از بی‌اطلاعی برخی مردم مجددا سوء استفاده خواهند کرد؛ بنابراین این کارشناسان توصیه می‌کنند بازار ارز و سکه یکی از بازارهای پرریسک و خطرناکی است که سفته بازان تنها بر اساس شایعات نوسان گیری می‌کنند.

Go to TOP