چاپ خبــر

خشکسالی سختی پیش روی عشایر اصفهان است

مدیر امور عشایر استان اصفهان گفت: امسال عشایر استان اصفهان خشکسالی سخت تری را نسبت به سال های قبل تجربه خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از روابط عمومی اداره کل عشایر، اصغر مرادی با حضور در منطقه عشایری چهارراه در مرز سمیرم با استان های جنوبی، اظهار داشت: این موضوع از کاهش آب چشمه ها و قنات ها به خوبی قابل مشاهده است.

وی با اشاره به ضرورت تامین آب آشامیدنی انسان و دام و علوفه برای عشایر، از همه سازمان ها و اعضای شورای عشایری خواست برای کمک به عشایر با این مجموعه همکاری کنند.
مدیرکل امور عشایر اصفهان با بیان اینکه ۹ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری با حدود ۵۳ هزار جمعیت وارد مناطق ییلاقی استان اصفهان شده اند، افزود: این عشایر افزون بر یک میلیون راس دام به همراه دارند.

وی بیان داشت: کمتر از ۴ هزار و ۷۰۰ خانوار عشایر ایل قشقایی در سمیرم، حدود ۴ هزار خانوار عشایر بختیاری در غرب و تعدادی عشایر ایل عرب جرقویه در ماه های گرم سال در دیگر نقاط استان اصفهان مستقر می شوند.

مرادی یادآور شد: این عشایر در مدت ۵ ماه حضور در اصفهان به خدماتی مانند آبرسانی، تامین علوفه، سوخت فسیلی، احیای چشمه ها و قنات ها، اصلاح راهها و خدمات بهداشتی نیاز دارند.
وی یکی از مشکلات همیشگی عشایر را تصرف و تخریب ایل راه ها عنوان کرد و گفت: موضوع کنترل کوچ باید از استان های مبدا و میان بند انجام شود تا شاهد تجمع زیاد عشایر در مرزهای اصفهان نباشیم.
مدیرکل عشایر استان اصفهان افزود: تجمع بیش از اندازه عشایر، هر سال در چهار مرز عشایری سمیرم مشکلات اجتماعی، بهداشتی و خستگی آنها را به دنبال دارد.

Go to TOP