چاپ خبــر

سر ریز سد گلپایگان با آب فریدونشهر

بیشترین آب ورودی از سمت شهرستان بویین میاندشت و فریدونشهر و روستای آغچه به سد گلپایگان وارد می‌شود

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فریدونشهر – پونه زار به نقل از ایسنا، سد مخزنی گلپایگان در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر گلپایگان در نزدیکی روستای «اختوان» بر روی رودخانه قم رود (انار بار) واقع شده‌ است. این سد با هدف کنترل و بهره‌برداری از سیلاب‌های رودخانه و تنظیم حق‌آبه و افزایش سطح زیر کشت منطقه و تأمین آب کشاورزی هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه احداث شده‌ است. ارتفاع این سد از سطح زمین ۵۷ متر و طول تاج ۳۶۰ متر و طول دریاچه پشت سد ۲.۷ کیلومتر است.

سد گلپایگان، نخستین سد مخزنی خاکی و نخستین سد مدرن ایران است که مطالعات این سد در سال ۱۳۲۳ شروع شد و عملیات ساخت آن نیز در سال ۱۳۲۶ آغاز و در سال ۱۳۳۶ به بهره‌برداری رسید. حجم اولیه سد ۲۸ میلیون متر مکعب بوده که در سال‌های بعد به ۴۵ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان گلپایگان در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران شهرستان بیان کرد: وظیفه منابع امور آب حفاظت و بهره‌برداری از منابع موجود مانند آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی، حفاظت از بستر رودخانه است وزیر نظر آب منطقه‌ای اصفهان فعالیت می‌کند.

خلیل دادخواه تهرانی میزان بارش در سال زراعی ۹۲-۹۱ را ۲۲۶.۵ میلی متر اعلام کرد و افزود: در سال زراعی ۹۳-۹۲ تا پایان فروردین ماه در ایستگاه سد گلپایگان ۲۶۶ میلی متر بارندگی گزارش شده که این میزان بارش در دراز مدت ۲۶۶.۳ میلی متر بوده که نسبت به سال گذشته نیم درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی در خصوص آورده سد گلپایگان اظهار کرد: بیشترین آب ورودی از سمت شهرستان بویین میاندشت و فریدونشهر و روستای آغچه به سد گلپایگان وارد می‌شود و همچنین پس از احداث سد کوچری آورده‌ای ازراه تونل و سرشاخه‌های دز از سمت الیگودرز وارد سد می‌شود که بر همین اساس آورده از رودخانه سر آب هنده در سال زراعی ۹۳-۹۲ تا پایان فروردین ماه ۴۱ میلیون متر مکعب بوده است که نسبت به سال قبل از آن سه درصد افزایش نشان می‌دهد. ‌

مدیر امور منابع آب شهرستان گلپایگان ادامه داد: از ایستگاه سرشاخه روستای آغچه در شهرستان فریدونشهر در سال ۹۲-۹۱، ۳۹۱ میلیمتر و در سال ۹۳-۹۲، ۳۶۳میلیمترگزارش شده است که این میزان بارش نسبت به سال قبل از آن هفت درصد کاهش نشان می‌دهد.

دادخواه گفت: میزان آورده رودخانه قم رود در ایستگاه سراب هنده از مهر ماه ۹۲ تا پایان فروردین ماه ۹۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن سه درصد افزایش و نسبت به ۱۰ سال قبل ۱۷ درصد و نسبت به ۲۰ سال گذشته ۲۱درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه سد گلپایگان در روز ۲۱ فروردین ماه امسال سرریز شده است، تصریح کرد: برنامه توزیع آب کشاورزی بر اساس برنامه‌ریزی‌های قرارگاه آب شهرستان صورت می‌گیرد.

مدیر امور منابع آب شهرستان گلپایگان یادآور شد: قرارگاه آب از سال ۱۳۸۷ در شهرستان گلپایگان تشکیل شده است ونشست‌های قرارگاه آب بر اساس حجم آورده و میزان مصارف آب دو بار در ماه با محوریت فرمانداری برگزار می‌شود و تا پایان شهریورماه نیز ادامه دارد.

دادخواه خاطرنشان کرد: توزیع آب کشاورزی در سال زراعی۹۳-۹۲ در ماه‌های مهر و اواخر فروردین انجام شده و از نیمه اردیبهشت ماه نیز ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه هر کشاورز به حداکثر ۲۲ دوره آب با مقدار ۵۰ لیتر در ثانیه طی یک‌سال نیاز دارد، تصریح کرد: این میزان در سال‌های خشکسالی به هفت دوره و در زمان کم بارشی به ۱۲ دوره نیز می‌رسد.

Go to TOP