چاپ خبــر

تولید بنزین یورو ۴ در اصفهان به مهر ماه موکول شد

طی یک سال و نیم گذشته طرح های توسعه، بهینه‌سازی و بهبود کیفیت تولید فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های مختلف کشور از جمله پالایشگاه اصفهان در مدار بهره برداری قرار گرفت اما با وجود وعده مسئولان شرکت پالایش نفت اصفهان مبنی بر تولید بنزین یورو ۴ در اوایل امسال، هنوز این فراورده نفتی در اصفهان تولید و توزیع نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از ایمنا، بهمن سال گذشته مسئولان شرکت پالایش نفت اصفهان اعلام کردند این مجموعه توان تولید روزانه ۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ را دارد اما هنوز شرایط آن به طور کامل فراهم نیست و قرار است عرضه بنزین یورو ۴ از اوایل سال ۹۳ انجام شود. همچنین پیش از این اواخر پاییز سال گذشته پالایشگاه اصفهان خبر تولید سوخت پاک در اصفهان را اعلام کرد سوختی که قرار بود یورو ۴ باشد اما مسئولان این شرکت ادعا کردند که بنزین تولیدی زیاد با استانداردهای یورو ۴ فاصله ندارد.

رئيس روابط عمومي شركت پالايش نفت اصفهان در خصوص اینکه چرا تاکنون این مجموعه به توان تولید بنزین یورو ۴ دست نیافته است، اظهار داشت: در برنامه مناظره این هفته خسروانی قائم مقام مدیرعامل پالایش پخش، وعده تولید بنزین یورو ۴ را مهر ماه جاری داده و دلیل این تاخیر تامین نشدن کاتالیست واحد سوم مجتمع بنزین سازی است.
محمدصادق حاجیان با بیان اینکه بنزین تولید شده کنونی کاملا پاک و مرغوب است، افزود: بنزین تولید فقط یکی دو پارامتر بنزین یورو ۴ فاصله دارد.

وی تاکید کرد: بنزین تولید شده کنونی از لحاظ گوگرد، اولستین و … از بنزین یورور ۴ شرایط مرغوبتری دارد اما آروماتیک آن کمی بالاتر بوده که نیاز به کاتالیست دارد.
رئيس روابط عمومي شركت پالايش نفت اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر میزان گوگرد موجود در بنزین پالایشگاه اصفهان از ۷۰۰ ppm به کمتر از ۵۰ ppm کاهش یافته است، افزود: هنوز آروماتیک موجود در بنزین به دلیل راه اندازی نشدن واحد ایزومریزاسیون بنزین سازی پالایشگاه اصفهان با استانداردهای بنزین یورو ۴ یکی نشده است اما سطح آلایندگی بنزین موجود بسیار پایین و به گونه ای سوخت پاک محسوب می شود.

وی تحریم ها را دلیل اصلی تاخیر در تولید بنزین یورو ۴ دانست و بیان داشت: با تشدید تحریم ها سعی در بومی سازی کاتالیست مورد نیاز مجتمع سوم بنزین سازی کردیم که این پایداری ما، به طور قطع به تولید بنزین یورو ۴ می انجامد.

حاجیان یادآور شد: در حال حاضر دو فاکتور برای تولید بنزین یورو ۴ و حتی رسیدن به تولید بنزین یورو ۵ باقی مانده است.
وی با تاکید بر اینکه هنوز واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه اصفهان راه اندازی نشده است، افزود: تاکنون دو واحد از ۳ واحد مجتمع بنزین سازی پالایشگاه اصفهان راه اندازی شده که واحد ایزومریزاسیون آن به دلیل نبود کاتالیست در شرایط تحریم ها، باقی مانده است.

رئيس روابط عمومي شركت پالايش نفت اصفهان یادآور شد: پالایشگاه اصفهان در همان دو واحد دیگر مجتمع بنزین سازی خود، سوخت پاک تولید می کند که فقط چند پارامتر بنزین یورو ۴ را ندارد و اگر واحد سوم راه اندازی شود بنزین تولیدی اصفهان نیز با نام یورو ۴ عرضه و توزیع خواهد شد که این اتفاق به اواسط امسال موکول شده است.
وی تصریح کرد: به دلیل تحریم ها در حال بومی سازی یک واحد کاتالیست تولید داخل هستیم و امیدواریم تا مهر ماه امسال در تولید بنزین یورو ۴ به خودکفایی برسیم.

حاجیان خاطرنشان کرد: با راه اندازی واحد سوم مجتمع بنزین سازی میزان آروماتیک کانتنت موجود در بنزین با پارامترهای بنرین یورو ۴ و ۵ یکی خواهد شد.

گفتنی است؛ در حال حاضر پالایشگاه اصفهان حدود ۹.۵ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می کند همچنین توان تولید روزانه ۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ را دارد که بر طبق وعده مسئولان قرار است این مهم در مهر ماه عملی شود.

Go to TOP