چاپ خبــر

قالی بافی در فریدونشهر قدمتی 400 ساله دارد

فرش از دیربار نزد ایرانیان یکی از جلوه‌های منحصر به فرد به شمار می‌رود که بعضی از فرش‌های بافته شده توسط ایرانیان در زمره برجسته‌ترین آثار هنری آفریده شده به دست بشر هستند.

به گزارش پایگاه خبری فریدونشهر – پونه زار؛ خانه‌ یک ایرانی بدون فرش، خانه‌ای بی‌روح و خالی جلوه می‌کند و این نمونه‌های کم نظیر،  پیوند یک قوم با هنر ملی خود است.

یکی  از صنایع دستی برجسته شهرستان فریدونشهر قالی‌بافی بوده و دارای قدمتی 400 ساله است که در سبک‌های داری و زمینی رایج بوده و شهرستان فریدون‌شهر در زمان صفویه یکی از مراکز عمده قالیبافی بوده است.

یکی از تولیدگنندگان فرش دستباف در فریدون‌شهر در این باره می‌گوید: بافت فرش به سبک زمینی در زمان صفویه و با ورود گرجیان به شهرستان فریدون شهر رایج و متداول شد که در آن دوره نقشه‌های گرجی باف، شیخ صفی، لچک ترنج شاه عباسی، شاه طهماسب و دسته گلی بیشتر مرسوم بود و آن چه حائز اهمیت و شگفتی است این است که قالی بافان بدون نقشه، با ذوق هنری بی‌نظیر و حس لطافت خود زیباترین آثار هنری را بر پیکره قالی درج می‌کردند.

جلال انوری با بیان اینکه گره قالی فریدون شهر ترکی و گرجی است، بیان می‌کند: قالی شهرستان فریدونشهر دارای طرح‌های هنری خاصی بوده که اقتباسی از نقشه‌های شکارگاهی به ویژه آهو و بزکوهی، لچک ترنج و افشان بوده و بافندگان این دیار با صبر و بردباری و با ظرافت و دقت چنان  نقوش را برجسته می‌کردند که گویی بیننده در آن محل حضور دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: تعدا رنگ‌های انتخاب شده درفرش های فریدون شهر محدود به گلی، سرمه‌ای، کرم، طلائی و صورتی بوده که  نخ‌ها را با مواد و رنگ‌های طبیعی  از جمله روناس، پوست گردو، نیل آلمانی و پوست بلوط در ظروف مخصوص مخلوط می‌کردند که در نهایت برای تثبیت رنگ از قارا قورت استفاده می‌کردند و این در حالی است که عمر و دوام رنگ های طبیعی در حدود 200 تا 300 سال است.

انوری با اشاره به اینکه قالی داری در شهرستان فریدون شهر در سال 1345 مرسوم شد، تصریح کرد: در حال حاضر در شهرستان فریدون‌شهر تمامی قالی‌ها دارای سبک بوده و فرش‌هایی با نقشه نائینی، شاه عباسی، افشان و شهرکردی بافته می‌شود.

وی گفت: قالی‌های بافته شده در شهرستان فریدون شهر به دلیل گران قیمت بودن، به طور عمده به خارج از کشورصادر می‌شود.

انتهای پیام/ آ

 

منبع: تسنیم

Go to TOP