چاپ خبــر

اگر 10 وزیر علوم هم تغییر یابند، بورسیه ها را پیگیری می کنیم

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر این که نباید به سادگی از بحث بورسیه ها گذشت، تاکید کرد: حتی اگر 10 وزیر علوم در این دولت تغییر یابند اما باز هم موضوع بورسیه های غیرقانونی پیگیری خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع وزیر سابق و معارفه سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهید رجایی و شهید باهنر اظهار داشت: معمولاً مرسوم است که در هفته دولت برای مراسم افتتاح شرکت کنیم ولی امروز در نتیجه اقدام مجلس شورای اسلامی اینجا هستیم.
معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه دولت تدبیر و امید در مبارزه با مفاسد به ویژه فساد در عرصه علمی کشور جدی است و مصمم است این لکه ننگ را از نظام جمهوری اسلامی ایران پاک کند تصریح کرد: امروز متاسفانه فساد در کشور به شکل سیستمی شده و این موضوع زمانی دردآورتر است که فساد و رانت به سطوح عالی مدیریتی کشور کشیده شود.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: مسائل تکان‌دهنده‌ای در موضوع بورسیه وجود داشته اما نجابت آقای دکتر فرجی دانا و همکاران ایشان باعث شد تا این مسائل در مجلس شورای اسلامی بازگو نشود اما در جلسه هیات دولت برخی از جزئیات این مسائل عنوان گردید.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: این دولت حتماً این مسائل را پیگیری می‌کند و قرار نیست با کسی تعارف داشته باشد و اگر کسی به ناحق و با دروغ و از طریق زدوبند از رانتی استفاده کرده، حتماً باید آن رانت را پس بدهد.

دکتر جهانگیری گفت:‌در روزهای آغازین کار دولت تدبیر و امید متوجه برداشت ۱۶ میلیارد تومان از بودجه دولت و بیت المال برای یک دانشگاه جدیدالتاسیس غیرانتفاعی شدیم و اگرچه کمک دولت به دانشگاه‌های غیرانتفاعی اتفاق غیرطبیعی نیست اما سوال این است که چگونه دانشگاهی که هنوز مجوز آن مشخص نشده، در آخرین روز دولت قبل، این پول را از حساب نهاد ریاست جمهوری به حساب این دانشگاه منتقل کردند.

جهانگیری با بیان اینکه ریال به ریال این مبلغ متعلق به بیت‌المال است و باید به آن جایگاه بازگردد گفت: اگر آقای خاتمی برای چنین کاری به جای ۱۶ میلیارد تومان، ۱۶ میلیون تومان پول برداشت می کرد حیثیت او را به باد می دادند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه همه از رفتن دکتر فرجی دانا متاسف و ناراحت هستیم اظهار داشت: ایشان در حالی از وزارتخانه علوم، تحقیقات وفناوری می‌رود که خاطره خوشی از خود برجای گذاشته و رییس جمهور، هیات دولت و همکاران ایشان در وزارتخانه و همچنین دانشگاهیان و پیشکسوتان علمی کشور از او تقدیر می‌کنند.
جهانگیری با تاکید براینکه همه باید نسبت به تصمیم مجلس شورای اسلامی تمکین کنیم خاطرنشان کرد: استیضاح براساس قانون و براساس اصل مردم سالاری یکی از حقوق مجلس شورای اسلامی است.

معاون اول رییس جمهور دکتر فرجی دانا را شخصیتی اخلاقی، متدین، دانشمند و توانا خواند و افزود: ایشان به جز برنامه های دولت و رویکردهای رییس جمهور که در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ اعلام شده بود کار دیگری انجام نداد و عملکرد او در واقع عمل به «منشور دولت تدبیر و امید» بود و مشی ایشان نیز اعتدالی و پرهیز از حاشیه بود.
وی با بیان اینکه ایشان مورد علاقه دانشگاهیان بوده و هستند تصریح کرد: باید خوشحال باشیم که یک مدیر و یک وزیر در حوزه مسئولیت خود از محبوبیت زیادی نزد اشخاص تاثیر گذار در آن حوزه برخوردار است و این یک فرصت برای دولت و نظام است که کارهایش با هزینه کمتری به نتیجه می رسد.

معاون اول رییس جمور از دکتر فرجی دانا به عنوان یک دانشمند واقعی یاد کرد و گفت: هیچ گاه ایشان را خسته، عصبانی و کم حوصله ندیدیم و در مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح نیز با نهایت اخلاق و روش علمی از خود دفاع کردند.
جهانگیری با اشاره به علاقه رییس جمهور به دکتر فرجی دانا خاطرنشان کرد: دکتر روحانی تمام تلاش خود را برای ادامه فعالیت دکتر فرجی دانا بکار گرفت و به طور جدی از ایشان دفاع کرد و همه اعضای هیات دولت را نیز مکلف کرد تا در این خصوص وقت بگذارند.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: دکتر روحانی در چند جلسه مختلف تاکید کرد تا هرآنچه در توان دولت وجود دارد برای ادامه فعالیت دکتر فرجی دانا بکار گرفته شود.
معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: از زمان آغاز دولت تدبیر و امید که در خصوص تقسیم کارهای ایشان و معاون اول مذاکره شده بود، دکتر روحانی اعلام کردند که علاقمند به حضور در جلسات استیضاح نیستند و در دوره ریاست جمهوری آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی نیز تقریبا هیچگاه رییس جمور در جلسات اسیتضاح حضور پیدا نکرده بود.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد:‌ البته اگر قرار بود دکتر روحانی در جلسه استیضاح حضور پیدا کنند باید برنامه سفر استانی به اردبیل را به تاخیر می انداختند که این موضوع به مصلحت نبود و دولت بر این موضوع تاکید داشت که حل مشکلات مردم کشور در اولویت قرار دارد و قرار نیست رییس جمهور به خاطر دفاع از وزیر خود مردم استان اردبیل را چشم به راه بگذارد.

جهانگیری با اشاره به سخن برخی افراد که می گویند رییس جمهور می توانست ۵ دقیقه در جلسه استیضاح حضور پیدا کند افزود: این جمله به یک شوخی شبیه است زیرا جلسه استیضاح و جلسات مجلس شورای اسلامی دارای ضوابط و مقررات خاصی است و نمی توان بدون برنامه‌ریزی و قبل از طرح استیضاح، سخنرانی کرد.
معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد دولت تدبیر و امید از زمان آغاز فعالیت خود به دنبال رفع فضای پرتنش میان سه قوا بوده و خوشبختانه امروز شاهد فضای آرام و تعامل سازنده میان قوای سه گانه هستیم.

وی با تاکید براینکه بنای دولت تدبیر و امید همکاری جدی با مجلس شورای اسلامیه است خاطرنشان کرد: هیچگاه فراموش نمی کنیم که در دولت گذشته رابطه میان دولت و مجلس چگونه بود و رییس جمهور وقت علیه رییس مجلس شورای اسلامی سی دی منتشر ‌کرد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ما به جایگاه مجلس و جایگاه مردم سالاری واقف هستیم گفت: به همین دلیل استیضاح را یک حق قانونی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌دانیم.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: برنامه دولت تدبیر و امید گریز از افراط و تمایل به اعتدال و عقلانیت است و به طور جدی تلاش می کند اعتدال و تدبیر را در همه شئون اداره کشور نهادینه سازد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه کشور باید از شرایط رکود خارج شود اظهار داشت: رکود فقط در بخشهای اقتصادی نیست بلکه رکود سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز باید از میان برود تا امید در میان مردم افزایش یابد زیرا امید مردم به آینده بزرگترین سرمایه‌ای است که در اختیار نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با تاکید بر لزوم توسعه علم و فناوری گفت: این تنها یک شعار نیست و باید به طور جدی تلاش کنیم تا از اقتصاد متکی به نفت فاصله بگیریم و تنها جایگزین نفت نیز اقتصاد دانش‌بنیان است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید در این زمینه پیشتاز باشد.

در این مراسم دکتر جهانگیری لوح تقدیری با امضای رییس جمهور را به دکتر فرجی دانا اعطا کرد و همچنین حکم دکتر نجفی سرپرست این وزارتخانه را نیز به ایشان اعطا نمود.
در این مراسم که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، معاون اجرایی رییس جمهور، رئیس بانک مرکزی و مشاورین رییس جمهور در امور فرهنگی و امور اقلیت‌های مذهبی نیز حضور داشتند دکتر فرجی دانا وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در همین مدت کوتاه دستاوردهای بزرگی در بخش اقتصادی و سیاست خارجی داشته گفت: عده‌ای که می‌خواستند این دولت را ناتوان ببینند از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند تا ناامیدی را در میان جامعه گسترش دهند.
وی با تاکید براینکه نباید اجازه دهیم این طرح به نتیجه برسد، برلزوم ایجاد نشاط در دانشگاه‌ها و آغاز سال تحصیلی جدید به شکل بی سابقه و سرشار از نشاط تاکید کرد.

فرجی دانا اعتماد نظام به دانشگاهیان را یک سرمایه دانست و گفت: دولت تدبیر و امید خواستار مشارکت حداکثری دانشگاهیان در اداره امور جامعه هستند و تلاش برخی افراد برای ایجاد فاصله میان دانشگاهیان و نظام یک خطر بزرگ است که نظام را تهدید می کند.

وی با تاکید براینکه همه نسبت به قانون سرتعظیم فرود می آوریم گفت: مسیر ما در آموزش عالی به گفتمان غالب درآوردن علم و فناوری است.
در این مراسم دکتر نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در سخنانی از استیضاح دکتر فرجی دانا به عنوان فرصتی برای ایشان یاد کرد تا بتواند به علاقه اصلی خود یعنی علم، تحقیق و آموزش بپردازد.

وی افزود: این استیضاح در حقیقت بار مسئولیت دولت را از دوش دکتر فرجی دانا برداشت اما لطمه بزرگی به نظام علم و تحقیق و آموزش عالی کشور وارد کرد.
نجفی تاکید کرد اگرچه نتیجه استیضاح خوشایند نبود اما این اقدام یک حق قانونی مجلس شورای اسلامی است و از نظر ما این موضوع دیگر سپری شده و باید نگاهمان را به آینده معطوف کنیم و مسئله استیضاح را به فراموشی بسپاریم.

Go to TOP